discussie ONEENS EENS en beter te presteren leidinggeven n Naam: Jan Loeters Naam: Haroid Knebel Naam: Linda Damhuis-Kools Functie: Directievoorzitter, Rabobank Vaart Vechtstreek "Het klantgericht werken is al in gang gezet door het Project Fast, dat vond in 2002/2003 plaats. Sindsdien hebben we daar goed op doorgebouwd. Wat de klantgerichtheid betreft is er dus niks nieuws onder de zon. Belangrijke aspecten van het leidinggeven zijn motiveren en inspireren. Daarmee kun je medewerkers beter laten presteren, óók op het vlak van de veranderingen die Project 2010 voorstaat. Het is wel erg belangrijk dat de directie hierin het voortouw neemt en managers en medewerkers vroegtijdig bij de veranderingen betrekt. De directie moet het totaalbeeld geven, zodat de managers en de medewerkers de context van de verande ringen voor ogen hebben. Er wordt niet één specifieke leiderschapsstijl gevraagd, maar juist stijlllexibiliteit. Dat is essentieel voor leidinggevenden. Je werkt met mensen, die zijn nooit allemaal hetzelfde. Juist door die stijlflexibiliteit ben je in staat om bij iedereen de juiste snaar te raken." Functie: Directeur Private Banking, Rabobank Nederland "De afdeling Private Banking is sterk gegroeid door bestaande klanten met vermogensgroei en door nieuwe klanten. Hierdoor zijn we in een spagaat terechtgekomen; de behoefte aan diepgang versus een beperkte hoeveelheid tijd. Middels nieuwe modellen proberen we erachter te komen welke klant welke mate van aandacht behoeft. Als je dat weet kun je effi ciënter werken. Nu reageren we nog te ad hoe: wie het eerst belt, krijgt de meeste aandacht. De omslag naar een aanpak die beter aansluit bij de vraag vergt ander soort leiderschap. We zullen gedisciplineerder en selectiever moeten omgaan met de bediening van klanten. Dat is niet makkelijk. Als accountmanager praat je snel meer met klanten die je het beste kent. Maar dat is niet altijd even rendabel." Functie: Bestuurslid, Rabobank Westfriesland-Oost "Het is tegenwoordig voor heel veel organi saties zaak om klantgericht te werken. Net zoals het voor heel veel managers zaak is om hun medewerkers daartoe te inspireren en hen de ruimte te geven die daarvoor nodig is. Niet alleen voor de Rabobank. Misschien hebben we ons in het verleden wel eens te veel laten leiden door de regeltjes en te weinig door de klant. Dan moeten we daar snel vanaf. Zo moeilijk kan dat niet zijn. Als coöperatie is klantgericht werken toch al een integraal deel van onze cultuur. Indien nodig mogen we elkaar daar best op aanspreken: toon dat inlevingsvermogen, luister naar je klanten, bedenk wat zij zouden willen dat jij deed. Maar ik denk eigenlijk dat heel veel mensen binnen de bank dat al lang doen." Wilt u ook reageren op deze stelling of wilt u een onderwerp ter discussie stellen, mail dan naar: bankinbeweging@rn.rabobank.nl BANK IN BEWEGING 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2007 | | pagina 5