Rabobank 2010 In iedere editie reageren lezers op een stelling. jL ONEENS/EENS Om klantgerichter te werken is een andere manier van Naam: Jos Rooijakkers Naam: Jorrit Jorritsma Naam: Monika Milz Functie: Directievoorzitter Rabobank Rijk van Nijmegen "Een aantal belangrijke leidinggevende as pecten blijft onveranderd van kracht. Dan heb ik het bijvoorbeeld over het vermogen om te inspireren en motiveren. Dat was in het verleden belangrijk en dat zal in de toe komst belangrijk blijven. Met het oog op de toekomst, ik refereer aan Project 2010, zal een aantal dingen wel moeten veranderen. Een leidinggevende zal een bredere kijk, een bredere visie op het totale proces moeten krijgen. Aan resultaat gericht sturen wordt een andere dimensie toegevoegd. Dus ook sturen op doorlooptijden, verwerkingstijden en sturen op het volledig gebruikmaken van geüniformeerde systemen door medewer kers. Dat klinkt logisch maar de praktijk op de bank is weerbarstig. Of dat voor mij persoonlijk consequenties heeft? Natuurlijk, dit project omvat de werkzaamheden van alle managers, en dus is dit ook op mij van toepassing." Functie: Voorzitter Raad van Commissa rissen, Rabobank De Stellingwerven "Leidinggeven is het tonen van leiderschap. En leiderschap houdt voor mij het nemen van verantwoordelijkheid en het tonen van initiatief in. Wil je dit in heel je organisatie doorvoeren dan zul je de mensen verant woordelijkheid moeten geven en ze initiatief moeten gunnen. Een collega-commissaris heeft eens opgemerkt: 'Mensen willen wel veranderen, maar willen niet veranderd worden.' Dat vind ik met het oog op Project 2010 een zeer toepasselijk citaat. Ook de Raad van Commissarissen krijgt hiermee te maken. Het is onze taak om nauwlettend toe te kijken op de systemen en de manieren van leidinggeven binnen de bank. Hoe organi seer je bijvoorbeeld je werving en selectie? Op welke wijze rekruteer je goede mensen die aan de vereiste competenties voldoen. De ouderwetse, autoritaire bankdirecteur van tien jaar geleden zou best goede resultaten kunnen behalen, maar hij past niet meer bij de Rabobank van nu." Functie: Directeur MKB, Rabobank Nederland "Ik ben het met de stelling eens. Maar onder de voorwaarde dat er met 'een andere manier' bedoeld wordt 'een andere focus'. Namelijk een andere focus op het eenvoudiger maken van het bedieningsproces voor bijvoorbeeld het verstrekken van kredieten en het verkopen van verzekeringen. Dat kan eenvoudiger door de regie in handen te geven van minder medewerkers. In extreme gevallen komt het nu voor dat maar liefst vijftien mensen zich bezighouden met het proces van bijvoorbeeld klantvraag tot kredietverstrekking. Dat leidt tot onnodig hoge doorlooptijden en er is niemand meer die het overzicht heeft. Het is zaak dat leidinggevenden hun medewerkers meer verantwoordelijkheid geven; veel deeltaken kunnen vervallen of kunnen worden gedaan door één medewerker. De mankracht die we op die manier vrijmaken, kunnen we omzetten in slagkracht die we nodig hebben in de markt. Kortom, leidinggeven is uitdagender." BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2007 | | pagina 4