Tijdloos design 'Di Lampedusa zei het al: om te blijven die we zijn, moeten we alles veranderen.' gastcolumn Het allerhoogst bereikbare in de de signwereld is tijdloos design. Eeuwig actueel. Grote ontwerpers slagen daarin. Onmodieus goed, zeggen kenners. Als de wetten van klassiek design be kend zouden zijn, was er meer van dat design. Iets dat de tijd doorstaat, kan dat alleen aantonen door de tijd te door staan. Een vermoeden over de toekomst is mooi, maar een bewijs dat het ont werp de tijd zal doorstaan is het niet. De coöperatie is zo'n klassiek ontwerp. Autonome eenheden in groot verband bijeen: een coöperatie van coöperaties. Een solide netwerk van samenwerkings verbanden dat de menselijke maat als uitgangspunt neemt met het organisme als metafoor. Mooie gedachte. Maar de tijden zijn veranderd. Verzake lijking is gevergd en snelheid geboden. Voorbij de trage tijd van zaaien, bewer ken en oogsten, is haastige spoed het adagium. Coöperaties zijn achterhaalde constructies uit de tijd dat geluk nog heel gewoon was. Pelpinda's op zater dag en een keer per week in bad. De wereld was lief en naïef. Romanti sche idealen, wie had ze niet? Zoals een winkelier kan ontdekken dat zijn winkelpui weer modern is, zo ont dekt de Rabo dat haar organisatiewijze opvallend bij de tijd is. Geworteld in de gemeenschap is de coöperatie in begin sel maatschappelijk verantwoord. Het is haar uitgangspunt en ontstaansgrond. In de cirkel van het ondernemen ligt de bank haar's ondanks plotseling op kop. Dat geluk is ongewoon en altijd tijdelijk. In de vorm is de aanpak aan de tijd mis schien, in de eisen waaraan die vorm moet voldoen, is het oorspronkelijke ontwerp niet boven kritiek verheven. De organisatievorm heeft niet alleen maar voordelen. Besluitvaardigheid en waardegedreven- heid staan onder druk. De omgeving maakt de bank onveilig en kwetsbaar. Overnames maken de kapitaalbehoefte groot. Ook wie niet aan de beurs ge noteerd staat kan zich niet onttrekken aan de dominante eisen van die markt. Het gedrag wordt net zo hybride als de bank en de eenvoud die kenmerk van het ware is, maakt plaats voor een inge wikkeld verhaal. Het klassiek ontwerp verliest de kracht van haar oorspronkelijk design. Het gevoel ontstaat dat de bank'stuck in the middle'raakt. Niet langer de vrucht van een gouden gedachte, maar de wrange uitkomst van een laf compromis. Wanneer dit onbehagen ontstaat, is het begin van vernieuwing in zicht. Onbe hagen is een bron van creativiteit. Vitaal wordt het als het onbehagen breed wordt gedeeld. Dan is het de opdracht van leiderschap dat onbehagen te be nutten als een bron van energie. Hoe kan de bank haar oorsprong hervinden en passend maken voor deze tijd? Door de traditie te verbinden met de vernieu wing. De kansen liggen er. Zoals Fiat haar Cinquecento heeft her ontdekt, en de Mini Cooper terug van weggeweest is, zo kan de bank een nieuwe bank worden. Door haar es sentie te bewaren in een alomvattende verandering. De coöperatie kan wel een stootje hebben. Di Lampedusa zei het al: om te blijven die we zijn, moeten we alles veranderen. Voor wie denkt dat de bank de meeste veranderingen achter zich heeft heb ik goed nieuws: het ergste komt nog. In de verte wenkt een bitterzoet perspec tief: het wordt nooit meer rustig. De enigen die rustig worden dat zijn wij. We raken er, dat zul je zien, vanzelf weer aan gewend. BANK IN BEWEGING 29 Naam: drs. Harry Starren (1955) Opleiding: geschiedenis aan de Rijksuniver siteit Utrecht en politicologie/bestuurskunde aan de UvA Loopbaan: wetenschappelijk onderzoeker, universitair docent, directeur van een onder- zoeks- en adviesbureau en directeur van het PAO Bedrijfs- en Bestuurswetenschappen in Utrecht, auteur van De 21 geboden van modern leiderschap - Twan van de Kerkhof, Harry G. Starren &T. van de Kerkhof Huidige functie: algemeen directeur van de Baak, Management Centrum VNO-NCW

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2007 | | pagina 29