"DE COMMISSARISSEN MOETEN DE DIRECTIE VAN HUN BANK STIMULEREN OM DE RUIMTE TE NEMEN ZELF MET INITIATIEVEN TE KOMEN" Tom de Bruijn "Maar pas toen ik dat hele proces uitgetekend zag, reali seerde ik me hoe nodeloos ingewikkeld we het met elkaar hebben gemaakt. Er zitten te veel overdrachtsmomenten in waarbij van alles fout kan gaan, en lang niet iedere contro leslag is nodig voor een zorgvuldige afweging. Bovendien vinden sommige controleslagen meerdere keren plaats. Daardoor kost het veel te veel tijd om over een aanvraag te beslissen." Het analyseren en verbeteren van de processen mag een be langrijke activiteit zijn, voor De Bruijn en Sikkens is Rabo bank 2010 veel meer dan een organisatiekundige beweging. Minstens zo belangrijk vinden zij de strategiediscussie die er parallel aan loopt. Deze zomer hebben de verschillende raden van commissarissen het Visiedocument Rabobank 2010 ontvangen. Nadat zij daar eerst zelf over hebben ge sproken, gaat het stuk via de kringvergaderingen naar de centrale kringvergadering. Pas nadat er op dat niveau over eenstemming is bereikt over de toekomstige bewegingen, gaat het programma de operationalisatie ervan beschrijven op basis van de bevindingen van de pilotbanken. De Bruijn en Sikkens willen niet vooruitlopen op de uit komsten van de discussie in de kringvergaderingen, maar willen wel kwijt dat ze het visiedocument in elk geval een Rabobank Vaart en Vechtstreek is een typische plattelandsbank: begin dit jaar tot stand gekomen door een fusie tussen Dalfsen-Hasselt en Vaart en Vecht, met dertien vestigingen in Noord-Overijssel. Sikkens is er al sinds 1999 actief als bestuurder. Tegenwoordig vervult hij er de functie van voorzitter van de raad van commissarissen. In het dagelijks leven leidt hij twee apotheken, in Nieuwleusen en Lemelerveld. Rabobank Westland heeft een heel ander karak-ter. Daar staat alles in het teken van de glastuinbouw, een specialisme waarin de lokale bank leidend is. De Bruijn, die zelf een grote hortensiakwekerij heeft, is in die wereld gepokt en gemazeld. De bank is gevormd in 2003 en telt vijftien vestigingen. De Bruijn is behalve commissaris ook voorzitter van het kringbestuur Midden Holland. goede basis vinden. Zij het een die op een aantal punten moet worden aangescherpt en uitgewerkt. "Iedereen die de cijfers ziet zal de noodzaak begrijpen van een grotere ef ficiency en een grotere effectiviteit," stelt De Bruijn. Maar daar kan het niet bij blijven: "Je moet ook zichtbaar maken waar je de winst van die operatie vervolgens voor wilt ge bruiken. Hoe wil de bank er in 2015 uitzien? Dat is waar het om gaat, dat is wat inspireert." Investeren in onderlinge communicatie De Rabobank die De Bruijn en Sikkens voor zich zien - is het niet in 2010 dan wel in 2015 - is een bank die wer kelijk kiest voor het belang van de klant. Dat hoeft niet noodzakelijk een bank te zijn die op iedere straathoek een kantoor heeft, denkt Sikkens. "Zakelijke klanten definiëren 'bereikbaarheid' nu al eerder in termen van een snelle ser vice via telefoon en vooral internet. Ook particulieren gaan dat nieuwe medium steeds meer gebruiken. Als bank zul je daar op in moeten spelen, met multichanneling. De Bruijn voegt daar nog een element aan toe, en zegt dat de bank meer moet doen dan bereikbaar zijn op het moment dat de klant daar behoefte aan heeft. De bank moet zich ook pro actief opstellen naar de klant toe." "Als programma is Rabobank 2010 zo aantrekkelijk dat lo kale banken er zo spoedig mogelijk mee aan de slag zul len willen," verwacht De Bruijn. "Er hoeft geen aarzeling te zijn, noch wat betreft de versterking van de rentabiliteit noch wat betreft het verhogen van de klantwaarde." Dat is Sikkens meteen met zijn collega eens. "Binnen de regio nale kringvergaderingen krijg je de handen wel op elkaar voor die visie, dat is het probleem niet. Maar daarna komt het pas. Dan moet je het handen en voeten geven, werk afspraken maken, en vooral ook bereid zijn elkaar bij de uitvoering daarvan op de goede weg te houden. Dat bete kent dat we veel zullen moeten investeren in de onderlinge communicatie. Daar hoort ook bij dat we onze ICT blijven ontwikkelen, onderstreept Sikkens. Rabobank Nederland zal ervoor moeten zorgen dat de systemen optimaal zijn voorbereid op Rabobank 2010. Dat vergt investeringen in middelen èn in mensen." Dat er bij de Rabobank veel gaat veranderen de komende jaren, is duidelijk. Maken de commissarissen zich geen zor gen dat daarbij de autonomie van hun lokale bank wordt aangetast? Nee, zegt De Bruijn. "Autonomie zit hem niet in het zelfstandig organiseren van processen. Autonomie is: in je eigen omgeving zoeken hoe je het beste de klant kunt be dienen. En daar komt in dit plan alleen maar meer ruimte voor." Nee, zegt ook Sikkens. "Al die lokale banken met al hun diversiteit kunnen allemaal hun voordeel zullen doen met dezelfde vereenvoudigde processen. Het coöperatieve karakter van de organisatie wordt door Rabobank 2010 al leen maar versterkt." BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2007 | | pagina 28