"RABOBANK 2010 IS EEN COMPLEX PROCES OM DE COMPLEXITEIT UIT ONZE PROCESSEN TE SLOPEN" Henri Sikkens In plaats van een betrekkelijk passieve toezichthouder wordt de commissaris dan een actieve adviseur van de di rectie, tegelijk vertrouwd (want grondig bekend met en ten diepste loyaal aan de lokale bank) en vreemd (want bogend op een brede maatschappelijke ervaring die in hoofdzaak is opgedaan buiten de bancaire wereld). Een verantwoorde lijke functie, die De Bruijn en Sikkens met genoegen ver vullen. In februari van dit jaar hoorden beide commissarissen dat de directies van hun banken waren uitgenodigd om als pi- lot mee te doen aan Rabobank 2010. Hun eerste reactie was meteen positief, en na enig nadenken zijn beide banken graag op het verzoek ingegaan. "Als deel van een groter ge heel moet je bereid zijn je verantwoordelijkheid te nemen," stelt De Bruijn. "Bovendien kun je als organisatie veel leren door in zo'n programma te participeren." Meer dan een organisatiekundige operatie "De charme van Rabobank 2010 vind ik dat het bottom- up werkt," zegt Sikkens. "Hier wordt geen verandering afgekondigd vanuit Rabobank Nederland, hier wordt in alle openheid samen met lokale banken onderzocht hoe we onze klanten nog beter kunnen bedienen, hoe we onze commerciële slagkracht kunnen vergroten, en hoe we onze kosten kunnen reduceren." De afgelopen maanden hebben de pilotbanken hun bedrijfsprocessen in kaart gebracht en doorgelicht, samen met medewerkers van Rabobank Ne derland. Voor harde conclusies is het nog te vroeg, maar zowel De Bruijn als Sikkens zeggen te zijn geschrokken van de complexiteit die daarbij aan het licht kwam. "Ik wist na tuurlijk wel dat een aanvraag voor een hypotheek een groot aantal stappen moest doorlopen," zegt Sikkens. BANK IN BEWEGING 27

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2007 | | pagina 27