Overgangsfase vraagt om Vijf lokale banken doen alvast ervaring op met Rabobank 2010. Het management en de medewerkers van de pilotbanken hebben er hun handen vol aan. De commissarissen Tom de Bruijn van Rabobank Westland en Henri Sikkens van Vaart en Vechtstreek vertellen over hun rol bij het creëren van een toekomstbestendige coöperatieve bank. Tekst: Pierre Spaninks Illustratie: Leendert Masselink actieve commissarissen Het programma Rabobank 2010 dat in de eerste helft van dit jaar bij vijf lokale banken is gestart, zal een stevige weer slag hebben op het werk van de banken. "Het is een com plex proces om de complexiteit uit onze processen te halen. Klanten gaan hier in positieve zin iets van merken en dat is nodig ook," zegt Henri Sikkens, voorzitter van de raad van commissarissen van Rabobank Vaart en Vechtstreek. Zijn collega Tom de Bruijn van Rabobank Westland deelt die mening. En neemt de gelegenheid te baat om nog eens de noodzaak van het project te onderstrepen. "Waarom Rabobank 2010? Resultaten zijn belangrijk, maar concurrentie en ontwikkelingen om ons heen zijn net zo goed belangrijke drivers. De kosten stijgen, er is druk op de opbrengsten, dus je ziet een schaarbeweging die je niet wilt. 2010 is noodzaak. De economische groei versluiert de ernst van de situatie. Bij ongewijzigd beleid gaat dat hart stikke mis." Wat dat betreft vond De Bruijn de uitleg over de kosteneffectiviteit die Rabobank Nederland tijdens de algemene ledenvergadering presenteerde een eye opener. "ABN Amro deed het nog slechter, maar wij stonden op de een na slechtste plaats." Ook het werk van de commissarissen verandert door het programma. "Zeker in de overgangsfase," zegt De Bruijn, "zullen wij de directie en het personeel van de bank moe ten stimuleren zelfinitiatieven te nemen. Rabobank 2010 vraagt daar niet alleen om, het programma staat of valt er mee. Dat is een actievere rol dan we nu van hen gewend zijn." De Bruijn en Sikkens spreken elkaar vandaag voor het eerst. By the way, het zou hen wel wat lijken om vaker ontmoetin gen te organiseren tussen commissarissen van de vijf pilot banken die over het hele land verspreid zijn. Allicht dat zij wat kunnen opsteken van eikaars ervaringen. Gelijk hebben en gelijk krijgen "Vanaf het moment dat de implementatie begint totdat het achter de rug is, moeten de commissarissen extra goed voe ling houden met de directie," aldus De Bruijn. "Belangrijke onderwerpen naar voren halen, bespreken of het allemaal loopt zoals verwacht, zien welke vraagstukken eruit komen, en monitoren hoe de directie dat oplost." Sikkens vult aan dat het dan met name gaat om het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. "Hoe landen de veranderingen die worden voorgesteld bij de medewerkers? Hoe reageren de klanten? Het is de taak van de commissarissen om daarbij de vinger aan de pols te houden." 26 BANK IN BF.WEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2007 | | pagina 26