vereist een actieve ledenraad' BEST PRACTICE best practice Dorpskernen Directieteam hebben we het bijvoorbeeld bij de Zake lijk over buitenlands betalingsverkeer. Bij de Food Agri gaat het over de op- volgingsproblematiek en bij Particulie ren gaat het over de vraag: hoe kunnen wij als ambassadeur van de bank optre den? Er is dan meestal iemand van de bank die over dat onderwerp iets vertelt en vervolgens is er een discussie. Dan hoor je echt wel waar de leden en hun achterban mee zitten. En daar leren wij enorm van." Naast de ledenraadsverga deringen is er jaarlijks een vergadering voor de leden van die klantgroep waar bij gastsprekers worden uitgenodigd. Dit najaar is dat voor Food Agri de heer Ger Koopmans, CDA-kamerlid, en kantonrechter mr. Mat van Dooren. Ook voor de afdelingsvergaderingen Particulieren en Zakelijk zijn sprekers gevraagd. Eén keer per jaar is er dan nog een groots opgezette ledenavond waar alle leden mogen komen. Dit jaar maakt Wubbo Ockels zijn opwachting, maar ruimtevaarder André Kuipers is ook al eens geweest. Rabobank Maashorst Rabobanl Een actieve rol voor de ledenraad 1Door de afdelingen in te delen naar klantgroepen 2. De ledenraad is meer dan een controlerend orgaan 3. De ledenraad is de stem van de gemeenschap 4. Terugkoppeling: wat doe je met de suggesties van de ledenraad? Rabobank Maashorst staat midden in de gemeenschap en kan beter voldoen aan de wensen van haar klanten. dorpskernen. Van der Linden: "De ledenraad heeft uiteindelijk sterk mee gedacht in een passende oplossing, tiet grote voordeel daarvan is, dat er dan meteen draagvlak voor is in de gemeenschap." "Er is zelden iemand afwezig op de ledenraadvergadering," vertelt commissaris Fasol. "Dat wil toch wel wat zeggen. Ook onze directeuren zijn enorm geïnteresseerd in wat er in de ledenraad gebeurt. Het zet ze aan het denken, ze krijgen een goed beeld van de besognes van de klant. Ze kunnen de dienstverlening daardoor veel beter afstemmen op de behoefte van de klanten." Een mooi voorbeeld van dat het model van Rabobank Maashorst werkt, is de discus sie over het sluiten van kantoren, een gevoelig onderwerp in een kleine gemeenschap die bestaat uit zon vijftien De leden zijn de ambassadeurs van de bank. Zij zitten zelf weer in andere netwerken zoals de brancheorganisa tie, winkeliersvereniging of carnavals vereniging. Ook de drie directeuren van Rabobank Maashorst spelen een actieve rol binnen de lokale gemeen schap. Fasol: "Zo ontstaat er een soort zwaluwstaart met de ledenraad en staat de bank écht midden in de gemeenschap. De Rabobank vervult zo een spilfunctie in de regio. Zo heb ben we samen met de universiteiten van Maastricht en Wageningen en het Ministerie van Landbouw een ken nisnetwerk opgezet waar ondernemers knowhow kunnen halen. Een ander voorbeeld is de organisatie van de Floriade, die in 2012 naar deze streek komt. Ook daarin vervult de Rabo bank dan een spilfunctie." Van der Linden: "Als je je coöperatieve rol van de Rabo bank in de gemeenschap serieus neemt, dan zul je de leden moeten betrekken bij het beleid. Dan ben je er niet met alleen een controlerende taak van de ledenraad. Natuurlijk moet de besluitvorming ook goed geregeld zijn, maar het gaat erom wat je nog meer doet. Midden in de samenleving staan en innovatief zijn, vereist een actieve rol van de leden. Zij weten wat er speelt bij hun achterban en kunnen ons helpen om dat te vertalen in concrete dienstverlening." BANK IN BEWEGING 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2007 | | pagina 21