7E ZIET DAT NEDERLANDERS ANDERS TEGEN RABOBANK ZIJN GAAN AANKIJKEN DOOR DE PROBLEMATIEK ROND ABN AMRO' RvdE: "Ik vind het wel belangrijk dat we er bij nieuwe werk nemers op letten dat hét erin zit, dat ze er ontvankelijk voor zijn." De potentie om je het coöperatieve gevoel eigen te maken als belangrijk selectiecriterium? IS: "Ik betwijfel of je dit element er zo moet uitlichten. Kijk, mensen die zich niet bij Rabobank thuisvoelen, die zich onze cultuur niet eigen kunnen maken, stappen ongetwijfeld zelf weer op. Als je er een héél belangrijk criterium van maakt, haal je mensen van dezelfde signatuur in huis en dat zou de interne discussie wellicht doen verstillen. Ik hecht érg veel belang aan diversiteit, en vanzelfsprekend spelen aspecten als vaardig heden en opleiding een rol." RvdE: "Ik geloof niet datje het als een dominant criterium moet hanteren tijdens sollicitaties. We dienen erop te letten, naast allerlei andere belangrijke parameters. Wat doe je bijvoorbeeld met zeer talentvolle sollicitanten die willen overstappen van ABN Amro naar Rabobank? Moet je die weigeren omdat ze het coöperatieve gevoel niet hebben? Ik denk van niet." GvT: "Aan de top vormt dat geen enkel probleem. Daar wisselt men met het grootste gemak van bank." Inderdaad, de huidige voorzitter van de Raad van Bestuur, Bert Heemskerk, heeft een verleden bij Van Lanschot Bankiers.Behoort er aan de top niet iemand te zitten die het coöperatieve gevoel in zijn of haar genen heeft zitten? IS: "Heemskerk heeft dan ook wat aanloopproblemen gehad. Dat is natuurlijk niet zo vreemd. Maar de mensen om hem heen hebben hem wegwijs gemaakt. Dat proces heeft ook voordelen. Doordat iemand van buitenaf komt, kietelt hij onze cultuur. Dat vind ik wel verfrissend. Als je als bedrijf sterk genoeg bent, past een topman zich aan het bedrijf aan en niet andersom." RvdE: "Heemskerk heeft onze cultuur moeten leren. Daar lijkt hij nu aardig in geslaagd. Bovendien moeten we niet vergeten dat hij juist door zijn achtergrond binnenkwam met een heel heldere visie op de operationele kant van de bank. Die knowhow konden we goed gebruiken. Als hij zich volstrekt niet zou hebben aangepast, dan hadden we een groot probleem gehad. Kennelijk is onze bedrijfscultuur met waarden als samenwerken, integriteit en vertrouwen sterk genoeg om nieuwkomers te vormen." GvT: "Aan de top moet het coöperatieve gevoel aanwezig zijn. Absoluut! Ik maak dikwijls de vergelijking met een douche. Die besprenkelt van bovenaf iedereen die eronder staat." Het woord 'coöperatie' klinkt tamelijk ouderwets. Kun je daarmee de jeugd van tegenwoordig nog bereiken? GvT: "Moet je dan een moderne, kunstmatige term gaan verzinnen? Ik denk het niet. Wat je wél moet doen, en daar zijn we al druk mee bezig, is het gedachtegoed van de coöpe ratie in een modern jasje steken. Vroeger nam je begrippen als concurrentie' en commercie' niet in de mond. Die mocht je niet bezigen. Dat kan tegenwoordig wel. Rabobank is net als andere banken een moderne bank. Maar wel eentje met slijt vaste waarden en normen die uit het verleden stammen. Die mogen we niet verwaarlozen. Bovendien, de huidige generatie neemt toch ook producten bij Rabobank af? Volgens mij is de klik er wel." IS: "Er is maatschappelijk veel veranderd en de coöperatieve gedachte is min of meer herontdekt. Het traditionele gevoel binnen Rabobank, zeg maar het collectieve geheugen, is aanwezig en om in dezelfde beeldspraak te blijven, die tradi tionele jas moet aan de eisen van huidige generatie worden 14 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2007 | | pagina 14