'De coöperatieve gedachte is het debat Leeft de coöperatie afdoende binnen de rangen van Rabobank? En zo ja: moet dat eigenlijk wel? Heeft het unieke bedrijfsmodel nog toekomst? En hoe breng je het coöperatieve gevoel over op nieuwe medewerkers? Deze en andere vragen kwamen onder leiding van gespreksleider Peter Rikhof op tafel tijdens het rondetafelgesprek in het fraaie Slot Zeist. Irene Sueters, Gerard van Tilburg en Rob van den Ende over de coöperatie, het coöperatieve gevoel en de coöperatieve toekomst van Rabobank. Tekst: Leo Alexander Schlangen Fotografie: Friso Keuris springlevend' Rabobank is trots op zijn coöperatieve karakter. Maar wat verstaan jullie persoonlijk onder het begrip 'coöpe ratie'? RvdE: "Werken voor een coöperatie is meer dan alleen een baan. Ik vind het eigenlijk een soort roeping, een vorm van betrokkenheid bij zowel het bedrijf als de samenleving. Voor mij zit de coöperatie, als we het goed doen, precies tussen de medewerker en de klant in." GvT: "Het gedachtegoed van de coöperatie zit in de genen van Rabobank. Het is voor mij nog steeds de droom van de Duitser Friedrich Wilhelm Railïeisen, de man die in 1864 in Duitsland de allereerste boerenleenbank oprichtte. Vanuit het idee dat je samen iets haalbaar kunt maken wat voor een individu niet haalbaar is. Ik vind namen als 'Samen Sterk' en 'Ons Belang' van coöperaties in het zuiden van ons land prachtig. Die geven uitdrukking aan dat saamhorigheidsge voel. Rabobank is een bank die de klant als doel stelt en de winst als middel aanwendt. Bij andere banken is de winst het doel, en de klant het middel om dat te bereiken." IS: "Voor mij is de coöperatie een bedrijfsvorm met een sterk maatschappelijk fundament. Die betrokkenheid met de mensen om je heen, daar ben ik mee opgegroeid op in lintburg, waar coöperatieve samenwerkingsverbanden binnen de lokale gemeenschap een grote rol speelden om activiteiten te ontplooien. Ik ervaar het coöperatieve gevoel dus als een vanzelfsprekendheid." Maar hoe leg je dat gevoel uit aan een nieuwe gene ratie? Bijvoorbeeld aan een ambitieuze 22-jarige HEAO'er die begint aan een carrière bij Rabobank? Die heeft niks met de droom van Raiffeisen. En die heeft van huis uit wellicht ook niet die maatschappelijke betrokkenheid meegekregen... IS: "Een kwestie van blijven uitleggen. Onze coöperatieve cultuur zullen we moeten waarborgen, in een structuur inbedden. Meer nog dan al het geval is. Ik vind bovendien dat mensen die bij Rabobank willen werken over de potentie moeten beschikken om onze cultuur in zich op te nemen. Met workshops geven over de coöperatieve gedachte alleen kom je er niet." GvT: "Het voortdurend hameren op onze geschiedenis vind ik belangrijk. Met films en voordrachten, bijvoorbeeld. Ik merk dat die aanpak aanslaat tijdens bijvoorbeeld de kennis makingsavonden voor nieuwe leden. Het maakt iets bij hen los, er wordt over gepraat. Op die manier bereiken we ook de jongeren. Rabobank is best populair onder deze groep. Volgens mij is de coöperatieve gedachte nog altijd springle vend." BANK IN BEWEGING 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2007 | | pagina 13