13 Achtergrond Rotman: Partner in Vlasman-Graveland: Persoonlijk contact Der Kinderen: Aanpassingen in RABOBAND NUMMER 18/1 9 SEPTEMBER 1994 dukten zijn als nu. De huidige produkten zijn goed. Die moeten we dus houden.' Ontstaat er nog een felle concurrentie met andere aan bieders? 'Vast en zeker. Maar als we het goed doen, kunnen we met goede produkten een heel eind komen. Dat zien we ook nu al. Bij onze bank stapten een aantal klanten over naar de ING Bank. Maar die hebben we nu toch weer terug omdat we inspeelden op hun FINANCIËLE ZAKEN Directeur Dirk Rotman van Rabobank Hen gelo (Ov.) verwacht dat de Rabobank zich over vier jaar karakteriseert als partner in fi nanciële zaken. De cliënt heeft naar zijn inzien hier de komende jaren meer dan ooit behoef te aan. De situatie op fiscaal, beleggings- en so ciaal verzekeringsgebied is dan drastisch ge wijzigd. 'De overheid treedt terug', legt Rot man uit. 'Het bedrijfsleven zal werknemers stimuleren zelf regelingen te treffen op het ge bied van de oudedagsvoorziening en het vei ligstellen van het inkomen. Ondanks de in formatie die via elektronische weg over ons zal worden uitgestort, heeft de cliënt grote be hoefte aan betrouwbare, deskundige en per soonlijke adviezen. De twijfelende klant gaat op zoek naar bevestigende zekerheid voor zijn keuze. Wat ligt er meer voor de hand dan dat wij ons in een positie manoeuvreren van part ner in financiële zaken? Een partner die be trouwbaar, deskundig, alert en vlot bereikbaar Grenzen Toch denkt hij dat de elektronica zijn grenzen heeft. 'De mens blijft altijd een grote rol spe len. Zaken doen blijft mensenwerk. De psy chologie van het intermenselijke valt gewoon niet weg te cijferen.' De directeur van de Hen gelose bank denkt dat per gebied van zo'n twintigduizend inwoners een kantoor van goede kwaliteit bestaansrecht heeft. 'Het aan tal bijkantoren zal dan ook afnemen', ver wacht hij. Het produktassortiment bestaat over vier jaar volgens Rotman nog steeds uit financiële produkten als een betaalrekening, verzekeringen en spaarprodukten. Ook is de bank actief met adviesprodukten. Rotman denkt echter ook, dat de Rabobank ruimte creëert voor nieuwe produkten als het aan bieden van elektronische informatie. 'We heb ben aansluitingen met elektronische netwer ken én met cliënten. Dan ligt het voor de hand dat we in de sfeer van financiële informatie en advies in de elektronische ketens een rol van betekenis kunnen spelen.' BROODNODIG s we dat^éstalte weten te geven, zullen we dé toonaangevende lokale dienstverlener en financiële adviseur zijn.' Advisering Rotman denkt dat de advisering van de cliënt, zoals ook nu het geval is, zowel thuis als op de bank kan plaatsvinden. 'Als we met name op het gebied van privacy zorgen voor een goede adviesomgeving, dan zal de klant er vaak de voorkeur aan geven om op de bank te komen. Dat werkt verkoopstimulerend en klanten bindend.' In de visie van Rotman zal de bank- hal zijn functie van centrum van financiële dienstverlening behouden. 'Wel zullen we voor meerdere distributievormen kiezen. Vooral het experiment 'Roermond', ofwel be diende zelfbediening, ken ik een hoge mate van slagingskans toe. Maar ook mogelijkhe den als telebankieren en elektronische infor matie zullen in toenemende mate hun toe passing vinden. Wat snel en simpel kan, moet zo efficiënt mogelijk worden ingezet.' Voor Janny Vlasman-Graveland, binnen dienst medewerkster Assurantie-afdeling van Rabobank Oudewater staat vast dat het ima go van de bank gaat veranderen. 'We zijn op alle terreinen druk bezig om het imago te ver anderen van een agrarisch getinte bank naar een actieve bank die financiële diensten aan biedt tegen concurrerende prijzen en voor waarden.' De band met de klant mag niet ver slappen, meent Vlasman. Door de komst van de geldautomaat en de Rabofoon is de binding tussen de klant en de bank verzwakt. 'Per- Jfc, soonlijk contact is broodnodig', aldus Vlas- jjfrman, die ook van oordeel is dat het tonen van initiatief hierbij van groot belang is. 'De klan ten veranderen sneller van bankinstelling. We moeten dus de contacten uitdiepen en kwali teit leveren.' Persoonlijk contact leidraad Persoonlijk contact is volgens Vlasman de lei draad van het bestaan van de Rabobank. 'We moeten continu de huidige en toekomstige behoefte van de klant identificeren. Aan de hand van die gegevens kunnen we bepalen op welke wijze deze wensen rendabel zijn in te vullen.' Vlasman wordt bij het werk op de ver zekeringsafdeling de laatste jaren geconfron teerd met een harde concurrentie van een plaatselijke onderlinge. 'Tot op heden heeft Interpolis geen passende oplossing geboden. We moeten dus op alle fronten aan een stevi ge positie op de markt werken, zodat we de concurrentie overtreffen.' Veranderingen niet uit de weg gaan Bij elk produkt wordt volgens de assurantie medewerkster bekeken wat de meest renda bele manier is om te werken. De elektronica zal daarbij een belangrijke rol spelen. 'Hope lijk zijn we in 1998 in staat om vanuit een vol ledig informatiesysteem te werken', zegt Vals- man. 'Dan hoef je niet steeds te switchen en voor allerlei klantgegevens op zoek in de bank. Dat scheelt enorm veel tijd en energie. Die is efficiënter te besteden, bijvoorbeeld aan rela tiebeheer.' Vlasman verwacht dat de collega's zich de komende jaren flexibel zullen opstel len. 'Voor de medewerkers geldt kwaliteit, flexibiliteit en mobiliteit. We dienen open te staan voor de kort op elkaar volgende veran deringen en opleidingen en bijscholen niet in de weg te staan.' GANG GEZET Piet der Ki 1UC1 CU- junct-directeur en hoofd Bedrijfsvoering van Rabobank Son en Breugel, verwacht geen grote wijzigingen meer voor het jaar 1998. 'Alle grote aanpassingen zijn al in gang gezet', zegt hij. 'Het zou me verbazen als nog nieuwe, ingrijpende ontwikkelingen op ons afkomen die we nu nog niet kunnen inschatten.' Uitbreiding marktaandeel Der Kinderen denkt dan ook dat de Rabobank een vooraanstaande positie op de markt weet te behouden. 'Het marktaandeel bij het be talingsverkeer moet vrij eenvoudig zijn te handhaven. Deze diensten moeten we de ko mende jaren wel rendabeler maken. Aan de subsidie vanuit de overige diensten is dan ook over een jaar of vier een eind gemaakt. Dat is nodig om de concurrentie aan te kunnen. Dat vergt wel, dat we alle zeilen bijzetten. Toch moet het mogelijk zijn dat we niet alleen ons marktaandeel bij deze provisiediensten be houden, maar zelfs vergroten.' Dit betekent volgens Der Kinderen ook dat over enkele ja ren onderscheid wordt gemaakt bij het han teren van provisietarieven. 'Klanten die pre cies weten wat ze willen, krijgen minder in rekening gebracht dan iemand die voor uit gebreide adviezen komt.' Voor klanten die produkten zelf uitzoeken, biedt de bank over enkele jaren ruime keus. 'Dus ook veel thuis bankieren en apparaten die door henzelf op de bank kunnen worden bediend.' Beter aansluiten bij behoeften markt Der Kinderen denkt dat de fusies onder Rabobanken voortgaat. Het aantal lokale ban ken is in 1998 teruggebracht tot zo'n 400 tot 450, schat hij. 'Dat is een voorlopig eindpunt. De minimale grootte van een bank moet rond een balanstotaal van 400 miljoen gulden lig gen.' Een groei naar nog grotere banken voor ziet hij ook na 1998 niet. 'De Rabobank is groot geworden door de binding met de ge meenschap. Dat kernpunt moeten we ook de komende jaren niet vergeten.' Het produk- tenpakket zal volgens Der Kinderen over vier jaar ruwweg hetzelfde zijn. 'Ik verwacht wel dat bij de diensten minder uiteenlopende pro dukten worden verkocht, maar wel produkten die beter aansluiten bij de behoeften van de markt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 9