Signatuur van de Rabobank: nadenken over onze plaats in de samenleving 9 Achtergrond RABOBAND NUMMER 18/19 SEPTEMBER 1994 Vorige week viel bij alle medewerkers en bestuurders van de Rabobank de brochure 'De signatuur van de Rabobank' in de bus. Een jaar geleden zat bij Raboband een conceptversie, waarin de doelstellingen, uitgangspunten en grondslagen van de Rabobank zijn geformuleerd. Nu is de tekst, na behandeling in verschillende overlegvormen van de organisatie, definitief. De code heeft als doel de normen en waarden, die van oudsher impliciet in de organisatie zijn ingebed, onder de aandacht te brengen. Zo is er voor iedereen een duidelijk herkenbaar referentiekader van waaruit kan worden gewerkt. >- 'De signatuur van de Rabobank' is het re sultaat van honderd jaar bedrijfscultuur en -geschiedenis, waarin de coöperatieve ge dachte centraal staat. Vanuit die coöperatieve gedachte wordt het belang van de leden zo goed mogelijk gediend. Hoofddirectievoor zitter Herman Wijffels hecht groot belang aan deze twee essentiële elementen van de identi teit van de Rabobank. 'Wij zijn er niet voor aandeelhouders waarvoor rendement ge maakt moet worden. Wij zijn er ook niet pri mair voor binnen de organisatie gelegen doe len. Onze kerntaak is om onze cliënten en met name onze leden van zo goed mogelijke dien sten te voorzien. We doen dat op basis van sa menwerking, onderling en met de leden en cliënten. Dit was, is en blijft de identiteit van de Rabobank.' Maatschappij in beweging Voor de identiteit van de Rabobank volstond in het verleden het hanteren van algemeen maatschappelijk aanvaarde opvattingen over normen en waarden. Daar is echter de laatste jaren verandering in gekomen. Wijffels: 'Als bank zijn we onderdeel van een maatschappij in beweging. Een pluriforme maatschappij, waarin geen uniforme gemeenschappelijke opvattingen meer bestaan over wat wel en wat niet kan en mag. Dat schept verwarring, ook binnen de bank. Vandaar dat we ervoor heb ben gekozen om de normen en waarden waar wij als organisatie belang aan hechten op te schrijven.' Geen reglement 'We hebben dat niet gedaan in de vorm van een reglement', vervolgt Wijffels, 'maar meer als een oriëntatiepunt. Als een duiding van lij nen waarlangs wij graag willen werken. We doen daarbij een beroep op het eigen oor deelsvermogen van onze mensen. Aan de hand van de brochure kan men zelf bedenken wat wel en wat niet past bij onze signatuur, onze stijl van bankieren. Veel zaken liggen niet zwart-wit, dus daar kun je moeilijk regels op toepassen. Het ligt ook meer in onze lijn om mensen hun eigen weg daarin te laten vinden.' Ideaal en werkelijkheid Er bestaat altijd een spanning tussen de ideale situatie en de werkelijkheid. Ook daarom is het volgens Wijffels goed de brochure nog eens door te nemen en de feitelijke situatie er aan te toetsen. Dan kunnen zaken, die niet aan de signatuur voldoen, ter discussie wor den gesteld. Wijffels: 'We hopen te bereiken dat er een bezinning plaatsvindt op datgene wat er feitelijk gebeurt. Met de signatuur heb ben we een standaard geformuleerd en daar mee eigenlijk de lat wat hoger gelegd. Nu kun nen we kijken hoeveel we te kort komen en daar vervolgens aan gaan werken.' Ethische kwesties 'Het financiële resultaat is de enige maatstaf die we hanteren', benadrukt Wijffels. 'Soms zijn er ethische kwesties, waarbij wij strikte zuiverheid willen betrachten. Het goed kun nen verdienen aan een klant is dan niet rele vant. Zo moeten wij ons verre houden van za ken die niet door de beugel kunnen. Een voorbeeld is het witwassen van crimineel geld. Daar distantiëren wij ons heel duidelijk van. Maar het kan ook genuanceerder liggen. Bij voorbeeld bij genetische manipulatie van die ren. Een deel van onze achterban heeft de overtuiging dat dit niet mag. We hebben daarom besloten hierin niet betrokken te ra ken. Natuurlijk kunnen de opvattingen ver anderen. Dan zullen we ons standpunt op nieuw bepalen. In de meeste gevallen biedt de wet overigens voldoende houvast. Maar in za ken waar dat nog niet het geval is, hebben we onze eigen verantwoordelijkheid en zullen we moeten nadenken over onze plaats in de sa menleving.' Verantwoordelijkheid De verantwoordelijk naar de maatschappij, die als een rode draad door de brochure loopt, wordt ook gevoeld door de mensen die bij de Rabobank werken. Zo zal, door een kleinere groei van de markt en allerlei technologische ontwikkelingen, de werkgelegenheid in het bankwezen verder afnemen. Wijffels: 'Dat probleem komt straks levensgroot op ons af. De vraag is dan in hoeverre we bereid zijn een beetje in te schikken, zodat we ruimte maken om collega's erbij te houden. Ook dat is een bewuste keuze, die je maakt op basis van ethiek en mentaliteit. Daarbij moet je de ver antwoordelijkheid niet alleen voelen, maar ook nemen.' Meer dan kredieten verstrekken De belangen van de medewerkers van de Rabobank zijn natuurlijk in zekere zin ver bonden met die van de leden. Na honderd jaar bankieren is het tijd om de essentie van de kredietcoöperatie opnieuw te definiëren. 'Het is lange tijd volstrekt helder geweest hoe het le- denbelang moest worden gediend', stelt Wijf fels. 'Namelijk door het verstrekken van kre dieten tegen zo goed mogelijke voorwaarden. Inmiddels zijn er veel andere behoeften ont staan in die ledenkring. Velen zijn gaan ex porteren, waardoor men bijvoorbeeld ook be hoefte heeft aan allerlei nieuwe vormen van kennis en informatie.' Identiteit opnieuw formuleren 'Het is gewenst ons opnieuw over de aard van ons ledenbelang te buigen en te onderzoeken welke behoeften daarin een rol spelen. Dit na jaar starten we daarover een diepgaande dis cussie in de organisatie. Zo hopen we meer duidelijkheid te creëren over de definitie van coöperatief werken in de toekomst. Dat sluit aan bij wat we in 'De signatuur van de Rabo bank' op papier hebben gezet. De brochure kun je het beste zien als een brede actie om on ze identiteit opnieuw en scherper te formule ren dan voorheen het geval is geweest. Van daar uit gaan we de toekomst tegemoet.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 5