15 Ontwikkelingen Samenwerking met makelaars is soms pure noodzaak voor Rabobanken. ke van een toename van het marktaandeel in het middenbedrijf. 'De detailhandel zit van oudsher veelal bij de ING Bank en de grotere bedrijven bij ABN Amro. Dat verander je niet zomaar. Op dit moment wordt er in regionaal verband gewerkt aan een samenwerkings overeenkomst tussen een aantal Rabobanken en Duitse Volksbanken/Raiffeisenbanken in het grensgebied. De bedoeling daarvan is de dienstverlening aan de wederzijdse cliënten uit te breiden. Wellicht heeft dat positieve ge volgen voor ons marktaandeel.' Stilzitten is voorbij Het marktaandeel van de Drentse bank in de hypothekenmarkt staat, net als bij veel ande re Rabobanken, onder druk. Schonewille: 'We hebben volop concurrentie van ABN Amro, de ING Bank en de SNS bank. In Emmen, een paar kilometer van Klazienaveen, zit nu een vestiging van de Hypotheken Daar gaan onze klanten ook heen. Ons antwoord op de ont wikkelingen is onder andere samenwerking met een makelaar. Daar zijn we pas mee be gonnen.' Op verzekeringsgebied doet de bank ook haar uiterste best om zich de concurren tie van assurantietussenpersonen van het lijf te houden. In de spaarmarkt is veel concurren tie van de andere banken en direct writer Spaarbeleg. Maar de bank Klazienaveen zit niet stil en hoopt dat het nieuwe beleid voor de particulierenmarkt tot resultaten zal lei den. ABN Amro wil startersmarkt In de stad Utrecht is het beleid van ABN Am ro sterk gericht op een groter marktaandeel in het midden- en kleinbedrijf. Dé bank is ook geïnteresseerd in de startersmarkt. Ko van der Maas, directeur Advies bij de Rabobank Utrecht, en verantwoordelijk voor de maat werk-dienstverlening aan particulieren en bedrijven: 'ABN Amro hanteert hele scherpe financieringstarieven. Ze zitten vaak onder onze tarieven. Regiodirecteuren hebben daar tegenwoordig grote bevoegdheden en wijken, als dat nodig is, af van landelijke tarieven.' VSB Bank in bedrijfssparen De VSB Bank is van oorsprong een spaarbank voor particulieren. Tegenwoordig heeft ze met RABOBAND NUMMER 15+16/15 AUGUSTUS 1994 Zelfstandige hypotheekshops zitten overal in Nederland. aantrekkelijke aanbiedingen voor bedrijfs- spaarregelingen ook een goede ingang bij het bedrijfsleven. 'Ze kopen de markt en gaan on gelooflijk ver met hun tarieven', aldus Van der Maas. 'Bedrijfsspaarregelingen zijn voor de VSB Bank een ingang voor betalingsverkeer en creditgelden. Wij hebben daar veel last van. De VSB Bank heeft de laatste tijd vooral ge scoord bij grote onderwijsinstellingen en stichtingen.' ING Bank en Postbank bundelen krachten De ING Bank is onder meer met betalings verkeer zeer actief in de Utrechtse bedrijven- markt. Ze heeft het voornamelijk gemunt op grote incassanten zoals het energiebedrijf. Tussen het nutsbedrijf en zijn klanten bestaat een intensief verkeer op het gebied van ac ceptgiro's. Van der Maas: 'De helft van de be talingen per acceptgiro komt van Postbank cliënten en kan dus, als het energiebedrijf bij de ING Bank bankiert, binnen het eigen be talingscircuit van de ING Bank blijven. Dat bespaart kosten. Daardoor kan de bank een Biji ECI Rabobank Utrecht Vijftien kantoren Steeds meer zakelijke dienstverlening in het werkgebied 67.000 Particuliere cliënten, 4.500 bedrijfsrelaties Marktaandeel particulieren 30 procent Markt aandeel in het kleinbedrijf 30 procent, in het mid denbedrijf 25 procent en in het grootbedrijf 15 pro cent Belangrijkste concurrenten: ABN Amro, ING Bank, VSB Bank, tussenpersonen. ABN Amro richt zich ook op het MKB en de agrarische sector. lager stukstarief voor de verwerking bereke nen aan het energiebedrijf dan wij. Raboban ken moeten zelfs tarieven betalen aan collega- Rabobanken voor het verwerken van accept giro's.' Winkelen voor hypotheken In de Utrechtse particulierenmarkt is de con currentie per produkt verschillend. Van der Maas geeft aan dat de situatie bij beleggingen vrij stabiel is. 'Shoppen' komt weinig voor. Voor termijndeposito's kijkt de klant kriti scher naar het rendement per bank. In de hypothekenmarkt 'shopt' de Rabobankcliënt naar hartelust. Hypothekers en NVM-shops, die steeds professioneler worden, zijn volop te vinden in het Utrechtse. Toch is de plaatselij ke Rabobank erin geslaagd het aandeel in de hypothekenmarkt vrij constant te houden. Het ligt rond de 15 procent. 'Wat lager dan het landelijk gemiddelde binnen de Rabobankor- ganisatie, maar dat is van oudsher al zo', zegt Van der Maas. Volgens hem is het Rabobank- tarief voor hypotheken goed, maar is het be langrijk dat de cliënt in een vroeg stadium een hypotheekofferte krijgt. 'Daarom hebben we de laatste tijd de banden met makelaars weer aangehaald. Dat heeft in toenemende mate ef fect.' Gerichte marktbewerking De Rabobank Utrecht merkt dat andere ban ken groepen cliënten in toenemende mate ge richt benaderen. Van der Maas: 'Neem als voorbeeld woningbouwcorporaties. ABN Amro heeft op het hoofdkantoor een team ge formeerd, dat de marktbewerking centraal op pakt. Wij als Rabobanken hebben ten opzich te van die aanpak een achterstand. Bij ons vindt de ontwikkeling van produkten plaats bij Rabobank Nederland. Vervolgens wordt de kennis overgedragen aan de plaatselijke bank. Als die maar één woningbouwcorpora tie als klant heeft, kan de bank nooit een ech te specialist worden in die sector.' Overigens is ook de bank Utrecht van plan veel meer vanuit cliëntsegmenten te gaan opereren. Daarom zal ze een eigen marktonderzoeker aantrekken, die het werkgebied van de bank, de cliëntsegmenten en de wensen van de cliën ten verder in kaart gaat brengen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 9