Relatiebeheerders bedrijven moeten zich niet alleen fixeren op financieringen ortret 13 Achtergrond RABOBAND NUMMER 14/25 JULI 1994 Jantine van der Veen: 'Soms heb ik het gevoel dat we geregeerd worden door de telefoon en de klan ten.' aan hun bank. Dat geldt ook ngenaren van ondernemingen n vroeger. Ze verwachten dat zorgvuldig gebeuren, want de genomen. Bij veel bedrijven en 'eruglopende resultaten sche- oek, senior accountmanager Rabobank Nederland, en erder bij de Rabobank Borne, doen met bedrijfscliënten. Bij de Rabobank Borne vormen vijf relatie beheerders bedrijven het centrale aanspreek punt voor de bedrijfscliënten. De bank heeft meer dan 600 debet-bedrijfsrelaties, waarvan ongeveer 240 agrariërs. In het werkgebied van de Overijsselse bank komt nogal wat intensie ve veehouderij voor. De niet-agrarische relaties zijn hoofdzakelijk afkomstig uit het midden- en kleinbedrijf. De marktaandelen van de bank zijn goed: 94 procent in de agrarische sector en 65 procent in handel, industrie en dienstverle ning. De relatiebeheerders bedrijven worden bij een aantal administratieve zaken geassis teerd door de afdeling Commerciële Onder steuning. Het relatiebeheer bedrijven, waarmee de bank Borne vier jaar geleden begon, krijgt binnenkort een nieuwe injectie. In september gaat het project Delta Bedrijven van start, dat onder meer tot doel heeft de afzet aan de meest rendabele cliënten te verhogen door een plan matige aanpak. Hoe gaat het relatiebeheer in de praktijk? 'Ik heb gemiddeld drie afspraken per dag met bedrijfsrelaties. Meestal ga ik naar bedrijven toe. De cliënt voelt zich het meeste thuis in zijn Jantine van der Veen (27) werkt sinds augustus vorig jaar als relatiebeheerder bedrijven agrarisch en handel, industrie en dienstverlening bij de Rabobank Borne, een middelgrote plaatselijke bank. Begon, na de Hogere Agrarische School, in 1990 bij de Rabobank Bathmen als aankomend relatiebeheerder agrarische bedrijven. In die tijd stond relatiebeheer bij veel Rabobanken nog in de kinderschoenen. eigen omgeving en ik kan zo de situatie ter plek ke het beste beoordelen. Ik ben zo'n vijftien uur per week op pad. Soms heb ik het gevoel dat we worden geregeerd door de telefoon en door de klanten. De planmatige aanpak van het relatiebeheer ontbreekt nog te vaak. We ko men op verzoek van de cliënt of omdat we toe vallig hebben gehoord dat hij bezig is met iets waarop we zouden kunnen inspelen. We pro beren iedere relatie één keer per jaar te bezoe ken, maar dat lukt niet altijd. Eigenlijk is dat te gek. Aan acquisitie doen we naar mijn mening te weinig. Met name als het om creditrelaties gaat.' Wat zijn volgens u de sterke punten van de Rabobank in de bedrijvenmarkt? 'De kennis van de medewerkers, met name in het MKB en de agrarische sector. Verder de band met de plaatselijke gemeenschap, waardoor je weet wat er leeft. En het coöperatieve element, zo lang mogelijk achter de klant blijven staan. Nieu we relaties die een financiering willen afsluiten, worden geacht lid te worden van de bank. De prijs van onze produkten voor de bedrijvenmarkt is ook een sterk punt. Ik denk daarbij vooral aan transactiegebonden tarifering en de rekening courant.' En de zwakke? 'Door de zelfstandigheid van de plaatselijke ban ken komt het wel eens voor dat klanten in een regio met verschillende tarieven worden gecon fronteerd. Dat komt onduidelijk over. Ook vind ik dat we soms teveel met onszelf bezig zijn. Kijk maar eens naar reorganisaties, projecten als Edab en Delta en automatiseringstrajecten, die elkaar in een heel snel tempo opvolgen.' Hoe staat het met de concurrentie? 'Zowel de ING Bank als de ABN Amro hebben een kantoor in Borne, maar in het algemeen zijn wij in het voordeel. Daarbij spelen onze sterke punten een rol. Ondernemers zeggen over concurrentbanken bijvoorbeeld nogal eens dat ze hun cliënten niet kennen, niet mee denken en dat de bevoegdheden er veel minder zijn. Overigens komt het steeds meer voor dat bedrijven twee bankiers hebben voor hun lo pende rekeningen, of dat ze met hun bedrijf bij bank A zitten en privé bij bank B.' Welke mogelijkheden zijn er om de afzet te ver hogen? 'Door je niet alleen te fixeren op financieringen. Alle aspecten van het bankieren moeten in het relatiebeheer aan de orde komen. Verhoging van de rentabiliteit van een relatie moet het voornaamste doel zijn. Beloning van relatiebe heerders naar prestatie kan een positieve in vloed hebben. Ik vind dat je daarbij ook moet betrekken hoe iemand omgaat met banktarie- ven en risico's bij de kredietverlening. Maar de kwaliteit van de advisering mag niet in het ge drag komen door een prestatiecultuur.' Hoe gaat u om met normen en waarden? 'We gaan niet uitsluitend af op geruchten. Een goed ondernemingsplan legt bij een financie- ringsaanvraag meer gewicht in de schaal dan het feit dat een familielid van de betreffende persoon een slechte naam heeft. Ik kan me wel voorstellen datje geruchten over een potentië le relatie meer laat meetellen dan bij een be staande relatie.' Welke rol spelen netwerken bij het relatiebeheer? 'Relatiebeheerders horen vertegenwoordigd te zijn in plaatselijke netwerken, zoals onderne mersverenigingen. Wij organiseren met de ondernemersvereniging in Borne regelmatig avonden over bijvoorbeeld de betaalautomaat of verzekeringen. Ik heb contacten met de plat telandsjongeren en met agrarische standsorga nisaties. Contacten in netwerken zijn belang rijk. We merken dat pleitbezorgers veel invloed hebben als bedrijfsrelaties moeten kiezen voor bancaire produkten.' Denkt u dat het relatiebeheer in de toekomst gaat veranderen? 'Relatiebeheerders bedrijven van plaatselijke banken zullen generalisten worden. Naast het financieringsspecialisme moeten we ook ver- zekerings- en beleggingsprodukten in ons pak ket meenemen. Je gaat meer mee- en vooruit denken met de relatie en dat betekent meer maatwerk. In ons werkgebied komt het bij voorbeeld ook voor dat relaties activiteiten ont plooien in Duitsland. Aan de andere kant denk ik dat er voor kleinere posten, financiering tot zo'n f 250.000,-, standaardprodukten zullen komen. Die kleinere relaties en onrendabele relaties zouden door een commerciële binnen dienst kunnen worden behandeld. Daardoor krijgen wij meer tijd om een intensievere, per soonlijke relatie op te bouwen met grotere en rendabele relaties en acquisitie te plegen als er bijvoorbeeld sprake is van uitbreidingsplannen in het werkgebied.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 9