Buitenlands succes voor Mergers Acquisitions 9 Achtergrond RABOBAND NUMMER 10/25 MEI 1994 Campina Melkunie heeft Siidmilch, de grootste Duitse zuivelfabriek met een omzet van DM 1 miljard, overgenomen. De activiteit Mergers Acquisitions van Rabobank Nederland is het brein achter deze deal. 'Mergers Acquisitions betekent gewoon Fusies Overnames', meldt hoofd van de activiteit Hein Godschalx. 'Maar omdat we naast zaken voor plaatselijke banken in Nederland ook zaken in het buitenland willen doen, is gekozen voor een Engelse naam. En nu is inderdaad de eerste zeer grote buitenlandse transactie een feit.' Siidmilch Zuiveldesserts 0 Siidmilch tuinhui!»!" 'Als je bezig bent met fusies en overnames moet je je niet beperken tot het zoeken van een koper of partner binnen de grenzen', aldus Godschalx. 'Wij hadden dan ook regelmatig contacten met collegabanken in Europa. Maar op een gegeven moment dachten we: Is het niet effectiever om zoveel mogelijk in eigen huis af te handelen? Zeker nu we in een aantal landen zelf een sterke vertegenwoordiging hebben. Rabobank Deutschland heeft een jaar of twee geleden iemand voor fusies en overnames aan getrokken. Binnen hun eigen kantoren was vol doende vraag naar die dienstverlening. Inmid dels bestaat de club daar uit drie man. Ook in België, Groot-Brittannië, Frankrijk en de VS zitten nu specialisten. We richten ons buiten de grenzen op de food- en agribusiness.' Food- en agribusiness 'Daarin zijn wij thuis', vervolgt Godschalx, 'en kunnen we ons onderscheiden van andere par tijen. We hebben zoveel kennis en informatie, dat we onze klanten een bepaalde meerwaarde kunnen bieden. 1993 Was voor ons het jaar van de zuivel. Via het kantoor New York heeft het grootste Italiaanse zuivelbedrijf, Parmalat, een fabriek in de VS gekocht en Campina Melkunie heeft Südmilch, de grootste Duitse zuivelon derneming, overgenomen. Dit bedrijf is markt leider in de dessertmarkt bij de oosterburen, fe ziet hun toetjes ook in Nederland. Südmilch, een bedrijf met 1100 medewerkers, kwam mid den vorig jaar in surséance. Toen we dat hoor den, zijn we onmiddellijk aan de slag gegaan.' Op zoek naar een goede partij 'Samen met collega Jung uit Duitsland zijn we gaan zoeken naar een bedrijf, dat geïnteresseerd zou zijn in de marktpositie van Südmilch', zegt Ralf Jung, de Duitse man van Mergers Acquisitions, en Hein Godschalx, hoofd van de activiteit in Utrecht: 'Ons werk is teamwork'. Godschalx. 'Niemand had ons daarom ge vraagd, het was ons eigen initiatief. We kwa men al gauw op Campina Melkunie, bekend van de Mona-toetjes. Zij exporteren veel naar de Duitse markt, maar deden weinig in het zo genaamde branded segment. Dat wil zeggen dat produkten onder hun eigen merknaam worden verkocht. En daar ligt met de huidige open grenzen toch de toekomst. Een 'brand' betekent een verdedigbare marktpositie. Men sen pakken bijvoorbeeld graag jouw aardbeien- kwark en niet zomaar een aardbeienkwark. Dat hebben de Nederlandse zuivelbedrijven in ster ke mate nodig.' Goedkoop is niet alles Godschalx: 'Omdat melkbedrijven relatief goed koop produceren in Nederland hebben ze altijd gemeend op ba sis van kostenvoorsprong de spullen wel kwijt te raken. Ze zijn eigenlijk onvoldoende gedwon gen geweest om zich daadwerke lijk te positioneren. In tegenstel ling tot bepaalde buitenlandse melkbedrijven. Die hadden een kostennadeel en specialiseerden zich dus. Zo bouw je ondanks kostennadeel toch een sterke positie in de markt op. Südmilch leek ons dé kans voor Campina om een bedrijf met goede brands over te nemen. Hoewel eigenaar van marktleider Mona in Nederland, speelt Campina in de Duitse toetjeswereld geen rol van betekenis. Een prettige bijkomstigheid was, dat Südmilch, net als Campina Melkunie, een co- Campina verovert Duitse toetjesmarkt operatieve achtergrond heeft. Het was als het ware een kans voor open doel.' Gewoon even bellen 'Na het eigen vooronderzoek hebben wij de stoute schoenen aangetrokken en midden vo rig jaar gebeld met de Raad van Bestuur van Campina Melkunie', vertelt Godschalx. 'Na tuurlijk intern overleg. Want het overnemen van zo'n grote onderneming betekent dat er geld op tafel moet komen. Wij kunnen dan hier wel briljante ideeën hebben, maar het is wat slordig als de organisatie later nee zegt tegen de financiering. Natuurlijk blijft dat recht er altijd, maar in beginsel moet men het een goede zaak vinden. Toen ging alles snel. Campina Melk unie reageerde zeer positief en binnen een paar dagen hadden we een formele opdracht om de zaak in beweging te zetten. Er verliep slechts een week tussen bet eerste contact met Campina en het eerste gesprek met de bewindvoerder in Stuttgart. Hij kende de Rabobank niet, maar had gauw in de gaten dat zowel wij als Campi na groot en sterk zijn. Samen waren we ver trouwenwekkend. M&A is teamwork 'Mergers Acquisitions is teamwork', aldus Godschalx. 'De samenwerking met onze colle ga's van Rabobank Deutschland, Accountma nagement, Financiële Markten en dergelijke is onmisbaar. Wat is er gebeurd met de beurs koers van Südmilch de afgelopen tijd? Hoe steekt één en ander juridisch in elkaar? Allemaal zaken waar we in eigen huis veel van weten. Südmilch zat midden in een herstructurering, maar heeft daarin de eindstreep niet gehaald. De zaak kwam in surséance, omdat men be trokken was bij Sachsenmilch, een bedrijf dat de grootste fabriek voor verwerking van melk in Europa bouwde. Dat werd de molensteen om Südmilchs nek.' Intentieverklaring Na veel gesprekken werd overgegaan tot het raadplegen van de beslissers. Südmilch is deels beursgenoteerd en deels eigendom van een aan tal coöperaties. In een paar weken was het voor elkaar en dat leidde medio september tot een in tentieverklaring, waarbij Campina Melkunie de mogelijkheid kreeg om een due diligence pro ces te doen. Dat wil zeggen, dat wordt onder zocht of op onder meer financieel, administra tief, markttechnisch en juridisch terrein alles wat er is verteld ook klopt. 'Of er bij wijze van spreken geen lijken in de kast liggen, waarvan je had moeten weten', licht Godschalx toe. Er wa ren overigens meer kandidaten. Maar eind no vember was de weg vrij voor de ledenvergade ringen van de coöperaties om toe te stemmen om hun aande len over te dragen aan Campi na. En vervolgens aan de verga dering van de Südmilchaan- deelhouders. Inmiddels zijn nieuwe aandelen uitgegeven. Voor de hele organisatie 'Dit was een hele leuke zaak voor de hele orga nisatie', vindt Godschalx. 'Er moest een kre diet komen en Rabobank Deutschland is co- manager in de aandelenemissie. De meeste transacties zijn bescheidener van omvang.' Plaatselijke banken kunnen Mergers Acqui sitions inschakelen voor fusies en overnames van bedrijven vanaf zo'n f 5 miljoen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 9