Uit de media 16 Media Vermeer-project gestart 3f Bank en Particulier verandert Nieuwe tv- commercial Studentenrekening Rabovisie RABOBAND NUMMER 10/25 MEI 1994 Deze maand is in het Haagse Mauritshuis de restauratie be gonnen van de schilderijen 'Gezicht op Delft' en 'Meisje met de parel' van Johannes Vermeer. De restauratie is een onderdeel van het project 'Ver meer in het licht', dat door de Rabobank wordt gesponsord. Het Vermeer-project werd offi cieel gestart met een bijeenkomst voor genodigden. Namens Rabo bank Nederland waren onder andere aanwezig voorzitter Wim Meijer en secretaris Niek Dou- ben van de Raad van Beheer en Hoofddirectielid Wim van den Goorbergh. Tot de gasten be hoorden ook vertegenwoordi gers van het regiokantoor Rot terdam en plaatselijke banken uit de omgeving van Den Haag. De restauratie van de schilderijen kan worden gevolgd op het voor plein van het museum. Daar is een groot lichtvenster gemaakt dat een kijkje gunt in het daar onder liggende atelier, waar aan de twee doeken wordt gewerkt. In het museum kan de restaura tie van dichtbij worden bekeken achter een glazen wand die slechts twee meter is verwijderd van de restauratoren. Houders van de museumjaarkaart mogen gratis naar binnen. Behalve voor de restauratie van de twee schil derijen wordt het sponsorbedrag van de Rabobank ook besteed aan de overzichtstentoonstelling van Vermeer die in 1996 in Den Haag wordt gehouden. De bladen 'Bank en Particulier' en 'Bank en Particulier Actueel' worden één. Bank en Particulier 'nieuwe stijl' zal voortaan eens in de drie weken uitkomen. Het eerste nummer rolt in de eerste week van juni van de pers. De veranderingen in de 'vakbla den' voor de afdeling Particulieren op de plaatselijke bank hebben te maken met het nieuwe beleid voor de particulierenmarkt. Ook is re kening gehouden met de uitkom sten van een recent lezers- en waarderingsonderzoek. Naast een algemeen gedeelte bevat het aan- Het restaurant van Stads- kasteel Oudaen in Utrecht vormde het decor voor de nieuwe tv-commercial voor de Studentenrekening. Deze pro- duktie is een vervolg op de com mercial van vorig jaar waarin feestvierende, net afgestudeer de studenten centraal stonden. Zij kwamen tot de ontdekking dat zij jammer genoeg geen gebruik meer konden maken van de pas geïntroduceerde Studentenrekening. In de nieuwe tv-commercial speelt het Easy Money-boekje met kor tingcoupons een belangrijke rol. Een groep hossende studenten gepaste vakblad katernen voor de segmenten Basisvoorziening, Aanschaf Eigen Huis en Toe komstvoorziening. In het eerste nummer staan onder meer artike len over de nieuwe strategie voor de particulierenmarkt en de twee de thema-actie Particulieren Th. 2, 'Bouwen aan de Toekomst', die in het najaar wordt gehouden. Ook een evaluatie van de Infodag Wonen en interviews met de drie segmentmanagers Particulieren van Rabobank Nederland maken deel uit van het blad. Hoe Bank en Particulier nieuwe stijl precies gaat heten, is nog niet bekend. Banken met een abonnement op Bank en Particulier en/of Bank en Particulier Actueel ontvangen het herziene blad automatisch. valt een rustig restaurant binnen om er te eten met een korting van 25 procent. Van een reeds aanwe zig dinerend tweetal vindt de man de inval zeer storend. De vrouw laat zich echter graag opnemen in de groep feestende studenten. Volgens Wim van den Dungen van Marketing Communicatie is de commercial langere tijd inzet baar. De eerste uitzending is rond de eindexamens op 6 juni. Ver volgens zal de commercial, die dertig seconden duurt, regelmatig te zien zijn over een periode van drie weken. Ook worden een ad vertentie en een poster geprodu ceerd met een beeld uit de tv- commercial. Eind augustus, begin september wordt de tv-commer cial opnieuw uitgezonden. Tevens worden dan advertenties geplaatst in specifieke tijdschriften voor studenten. Bill Gates, oprichter én eigenaar van Microsoft, wil een wereldomvattend communicatienetwerk realiseren. In Rabovisie van mei vertelt Gates hoe hij met 800 satellieten communicatie van en naar iedere plek op de wereldbol mogelijk wil maken. De portable PC speelt daarbij een belangrijke rol. Mr. Microsoft, die onlangs in Nederland was, legde aan Rabovisie ook uit hoe hij de toekomst van electronic highways ziet. Ook Arthur Dunkel, ex-topman van de GATT, bracht een bezoek aan Nederland. Hij was één van de gasten op de door de Rabo bank georganiseerde World Fruit Conference. Rabovisie sprak met hem over de GATT. Een ander artikel in Rabovisie gaat over de wereldhandelsstro men. West-Europa is daarvan steeds minder het middelpunt. Economische centra ontstaan ook in Azië en Latijns-Amerika. Dat heeft ook consequenties voor Nederland. De bedrijfscul tuur gaat verder dan het dragen van een stropdas. Dat is de bood schap van een artikel over de ma nier waarop nieuwe medewer kers van de Rabobank naar de bedrijfscultuur van hun werkge ver kijken. Uitspraken over de financiële strategie van Vendex tekende Rabovisie op uit de mond van topmanagers Hemels en An- genent van het warenhuiscon cern. Van de Randstedelingen is 43 procent eigenaar van zijn woning. De meeste woningen die bij verhuizen vrijkomen, brengen tussen de anderhalf en tweeënhalve ton op. Dat blijkt uit een onderzoek onder 350 Randstedelingen in op dracht van het ministerie van VROM. De identificatieplicht op het werk wordt op 1 juni van kracht. Werkgevers hebben een jaar de tijd om aan de verplich ting te voldoen. Uitzendkrach ten en personeel van onderaan nemers vallen er niet onder; voor hun zijn de uitzendbu reaus en de onderaannemers verantwoordelijk. >- Het aantal bankovervallen in Nederland is in het eerste kwartaal van 1994 met 38 pro cent gedaald. Dat blijkt uit de jongste cijfers van de NVB. In 1993 werden in dezelfde perio de 177 banken en postkanto ren overvallen. In het eerste kwartaal van 1994 waren dat er 68 procent. >- Er worden weer meer va kantiereizen geboekt. Per 14 april lag het aantal geboekte rei zen 14 procent hoger dan voor die dag in 1993. Het aantal bus reizen steeg met 8 procent. Het aantal treinreizen nam af met 19 procent, en het aantal auto vakanties nam licht toe met 5 procent. Dat blijkt uit cijfers van de ANVR. Werknemers van wie het pensioen bij een onderne mingspensioenfonds is onder gebracht, zijn voor hun oude dagsvoorziening beter uit dan hun collega's met een pen sioenaanspraak bij een par ticuliere verzekeringsmaat schappij. Dat blijkt uit een on derzoek van de Industriebond FNV onder zo'n 90 pensioen regelingen. Vele miljoenen bankbiljet ten van f 1.000,- en f 250,- ver dwijnen uit de circulatie. Vorig jaar bracht de Nederlandsche Bank 1,44 miljoen 'vuurtorens' van f 250,- extra in omloop voor een bedrag van f361 mil joen. Het aantal duizendjes steeg vorig jaar van ruim 15 tot bijna 15,5 miljoen. De 'terug- keerfrequentie' van het dui zendje is vorig jaar teruggelo pen van 0,85 naar 0,66. Dat be tekent dat één op de drie bank biljetten van f 1.000,- spoorloos is. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 16