Behoeften cliënt basis nieuw beleid particulierenmarkt 11 Ontwikkelingen De drie belangrijkste behoeftensegmenten RABOBAND NUMMER 10/25 MEI 1994 Geen indeling in cliëntgroepen meer, maar een marktbenadering waarbij de verschillende financiële behoeften van de cliënt het uitgangspunt vormen. Medewerkers die verkoopgericht zijn. Een landelijk uniform beleid voor een aantal produkten. Dat zijn de hoofdpunten van de nieuwe Allfinanz-strategie voor de particulierenmarkt. Vorige week woensdag gaf de Centrale Kringvergadering groen licht voor de nieuwe aanpak. Van f 813 miljoen in 1991 naar f 348 mil joen in 1993. Dat gebeurde er met het com merciële resultaat - de som van de produktre- sultaten, zonder het rendement op het eigen vermogen en verschillen in rente-looptijden - van de Rabobank op de particulierenmarkt. De prognose voor dit jaar: minder dan f 150 mil joen. Vier knelpunten veroorzaken de proble men. De verkrijgingsprijs van spaarmiddelen is fors toegenomen. Onder druk van de concur rentie heeft de Rabobank de rentetarieven moeten verhogen. Het betalingsverkeer levert nog steeds verlies op. Daarnaast zijn de distri- butiekosten bij de Rabobank, in vergelijking met concurrerende marktpartijen, te hoog. Tenslotte blijkt dat bij de plaatselijke banken het accent ligt op verwerking en afhandeling. Rabobanken besteden slechts 20 procent van hun tijd aan verkoop en advisering. En daarbij gaat het bovendien voor een groot deel om niet-rendabele particuliere cliënten. Indeling in behoeftesegmenten Een analyse van de markt was een eerste stap op weg naar een nieuwe strategie. Die wees uit dat de financiële behoeften van de particuliere cliënt het beste uitgangspunt vormen voor de marktbenadering. Daarbij speelt het Allfinanz- concept een belangrijke rol. Dat wil zeggen dat de bank de particuliere cliënt volledig bedient met bancaire, beleggings- en verzekeringspro- dukten op de tijd en de plaats die de cliënt wenst. Voor de plaatselijke banken is er sprake van drie behoeftesegmenten, met een andere distributie, marketing en organisatieformule. Het eerste segment is 'Basisvoorziening', met de produkten betalingsverkeer, sparen, con sumptieve financieringen, basisverzekeringen Nieuwe strategie particulierenmarkt: van afwachtend naar actief. en eenvoudige beleggingsfondsen. Onder het tweede segment, met de naam 'Aanschaf eigen huis', vallen de produkten hypotheken, levens verzekeringen en inboedel- en opstalverzeke ringen. Bij 'Toekomstvoorziening', het derde segment, zijn diensten en produkten als finan cieel advies, fiscale en financieringsconstruc ties, levensverzekeringen en effecten ingedeeld. Het behoeftesegment 'Vermogensbeheer' - cliënten met een vermogen dat groter is dan f 1 miljoen - is bij de nieuwe strategie buiten be schouwing gelaten. Dat valt onder het aan dachtsgebied van de 'private bank'. Automatisering en standaardisatie De produkten uit het segment Basisvoorziening dienen beschikbaar te komen tegen concurre rende of marktconforme prijzen. De interne kosten bij de Rabobank moeten omlaag door verdere automatisering van administratieve ver werkingsprocessen en standaardisatie. Dat laat ste betekent dat er uniformiteit zal komen in produkten, voorwaarden, prijzen en publiciteit. Verder zal een aantal taken centraal, bij Rabo bank Nederland, worden belegd, zoals het ac cepteren van cliënten via de Rabofoon, het voe ren van bepaalde direct marketing-acties en het verwerken van transacties. Geld- en betaal automaten, centrale telefoonservice zoals de Rabofoon, telebankieren en centrale en lokale direct marketing-acties zullen een grotere rol gaan spelen. De balie-adviseur wordt een cliënt adviseur, die meer aandacht kan besteden aan selectieve en klantgerichte verkoop. Onderzocht zal worden of consumptieve financieringen ook via bijvoorbeeld garagebedrijven en meubelza ken kunnen worden afgezet. Actievere opstelling Succesfactoren bij het segment Aanschaf eigen huis zijn timing en prijs, naast betrouwbaar heid en deskundigheid. De adviseur voor dit segment, de hypotheekadviseur, is steeds op zoek naar huizenkopers. Om het juiste advies- moment te bepalen, zullen de banken meer ge bruik maken van cliëntgegevens. In bepaalde gevallen zullen lokale makelaars worden inge schakeld. Verkoopresultaten zullen het belang rijkste beoordelingscriterium zijn voor de hy potheekadviseur. Daarbij gaat het niet alleen om hypotheken, maar ook om levensverzeke ringen en inboedel- en opstalverzekeringen. Bij het derde behoeftesegment, Toekomstvoorzie ning, is de adviesrelatie ook actief, maar door lopend in plaats van beperkt tot een moment. Persoonlijke omstandigheden en de markt ver anderen immers voortdurend. De adviseur voor dit segment, de financieel adviseur, staat afzonderlijk opgesteld. Hij heeft een eigen rela tiekring en een eigen verantwoordelijkheid. BVC houdt vinger aan de pols De nieuwe strategie moet leiden tot een forse verbetering van het resultaat op de particulie renmarkt. Dat betekent niet alleen werk aan de winkel voor de plaatselijke banken, maar ook voor Rabobank Nederland. De behoeftenseg- mentering zal ook de basis zijn voor de werk wijze en de organisatie van het centrale orgaan. Bij het reorganisatieproject Focus, dat de on dersteuning van de plaatselijke banken door het Werkgebied Aangesloten Banken wil opti- IN DE PARTICULIERENMARKT Aankoop Eigen Huis Toekomstvoorziening Hypotheken Financieel advies Levensverzekeringen Fiscale en financierings- Inboedel- en constructies OPSTALVERZEKERINGEN LEVENSVERZEKERINGEN Effecten Basisvoorziening Betalen Sparen Schadeverzekeringen Consumptieve financieringen Beleggingsfondsen maliseren, wordt rekening gehouden met de nieuwe aanpak. Verder zal Rabobank Neder land de afstemming met Interpolis en Robeco/ IRIS intensiveren. Daarnaast zal de tijdige realisatie van automatiseringshulpmiddelen centraal worden bewaakt. De BeleidsVoorbe- reidingsCommissie Particulieren, die betrok ken was bij de totstandkoming van het nieuwe beleid, zal ook bij de uitwerking een vinger aan de pols houden. Over de nieuwe aanpak van de particulierenmarkt worden alle plaatselijke banken in de tweede helft van dit jaar uitge breid ingelicht. Tijdens voorlichtingsbijeen komsten komt de toekomstige benadering van de particulieren- en de bedrijvenmarkt, samen met de nieuwe huisstijl, aan de orde. parkeren uitsluitend toegestaan voor bezoekers Rabobank^

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 11