'Wij maken spelregels voor werkgevers en werknemers' Feiten en Cijfers Personeelsvoorwaarden 9 Wegwijs RABOBAND NUMMER 8/25 APRIL 1994 Geld. Daarmee hebben veel activiteiten van Personeelsvoorwaarden direct of indirect te maken. Een paar voorbeelden zijn het beloningssysteem, regelingen voor bedrijfssparen en kostenvergoedingen. Een kijkje in de keuken van de afdeling die zich bezighoudt met de 'harde kant' van het sociale beleid. Arbeidsvoorwaarden/Rechtspositie Functiewaardering Stichting Hulp Personeel Rabobankorganisatie (SHPR) >- Dé Rabobank als werkgever bestaat niet. Iedere plaatselijke bank is autonoom en zou dus als aparte werkgever kunnen optreden. In de praktijk gebeurt dat niet. 'Rabobank Ne derland en de plaatselijke banken hanteren de arbeidsvoorwaarden en regelingen zoals die door ons worden opgesteld', vertelt Wim van Manen, hoofd Personeelsvoorwaarden. 'Ra- bofacet, het Rabobank Pensioenfonds en De Lage Landen volgen ze ook. Interpolis niet, want verzekeringsmaatschappijen hebben een eigen CAO.' De primaire en secundaire ar beidsvoorwaarden en andere regelingen die van toepassing zijn op de medewerkers van de Rabobankorganisatie staan in het Hand boek voor het Personeel. Dat is waarschijnlijk het bekendste produkt van de activiteit Per soneelsvoorwaarden. Achter de schermen Een groot deel van de arbeidsvoorwaarden is het gevolg van de CAO voor het Bankbedrijf. Mensen van de Centrale Dienst Personeel, waaronder Van Manen en een aantal mede werkers van de eenheid Arbeidsvoorwaar den/Rechtspositie, zijn achter de schermen betrokken bij het overleg. Van Manen: 'Als de nieuwe CAO rond is, zorgen wij dat die bin nen de Rabobank wordt ingevoerd. Dat doen we onder meer door het resultaat te melden in circulaires en nieuwe aanvullingen uit te brengen van het Handboek voor het Perso neel.' Caar en OR-en betrokken bij arbeidsvoorwaarden In het handboek staan ook secundaire ar beidsvoorwaarden die niet direct het gevolg zijn van CAO-afspraken. 'De nieuwe regelin gen voor bedrijfssparen, als gevolg van de wet Vermeend/Vreugdenhil, zijn daarvan een voorbeeld', licht Van Manen toe. 'Andere voorbeelden zijn personeelskortingen voor bancaire produkten en kostenvergoedingen voor dienstreizen.' Veranderingen in deze re gelingen worden niet van de ene op de ande re dag ingevoerd. Nadat de Hoofddirectie en de Raad van Beheer over wijzigingen of nieu we regelingen hebben gesproken, gaan de voorstellen voor advies naar de Caar, de Cen trale Adviesraad Arbeidsaangelegenheden Rabobankorganisatie. Daarna vindt overleg plaats met ondernemingsraden van Rabobank Nederland en van plaatselijke banken. De activiteit Personeelsvoorwaarden is een onderdeel van de Centrale Dienst Personeel. De vijftien medewerkers zijn gehuisvest in het kantoor van Rabobank Nederland aan de Croeselaan in Utrecht. Zij houden zich onder meer bezig met de ontwikkeling en de invoering van primaire en se cundaire arbeidsvoorwaarden en andere regelingen. Die staan in het Handboek voor het Personeel. Primaire voorwaarden hebben met het salaris te maken, secundai re met zaken als overwerk, vakantiedagen en personeels- hypotheken. De arbeidsvoorwaarden zijn voor de Rabo bankorganisatie goed voor een kostenpost von ongeveer f 3 miljard op jaarbasis. Andere aandachtsgebieden van Personeelsvoorwaarden zijn het Sociaal Plan, functiewaar dering, het salarissysteem en arbeidscontracten. Per jaar worden zo'n 4.000 telefoontjes beantwoord over regelin gen en faciliteiten. Tussenpersoon voor collectieve contracten De Stichting Hulp Personeel Rabobankorga nisatie (SHPR) beheert het collectieve ziekte kosten- en ongevallencontract en de regeling financiële bijdrage. Ook dat zijn arbeidsvoor waarden. Van Manen: 'De polissen van het ziektekosten- en ongevallencontract zijn on dergebracht bij Interpolis, die voor de uitvoe ring zorgt. Alle andere zaken, zoals het geven van informatie, worden door ons verzorgd. Wij zijn de tussenpersoon. De regeling financiële bijdrage is er voor medewerkers die door ziek te of een ongeval van henzelf of hun gezinsleden te maken krijgen met zware financiële lasten.' Meer variatie in arbeidscontracten Personeelsvoorwaarden houdt zich ook bezig met het opstellen van arbeidsovereenkom sten. Van Manen geeft aan dat er geen spra ke is van één standaard-contract. 'Vroeger werkte iedereen veertig uur per week. Tegen woordig is er veel meer variatie in arbeids overeenkomsten. Het aantal deeltijdwerkers is toegenomen en er zijn flexibele overeen komsten. Bij zo'n overeenkomst heeft iemand een beperkt vast dienstverband en is hij daar naast voor een aantal uren oproepbaar. Daar over komen nogal wat vragen van plaatselij ke banken, zowel van werkgevers- als van werknemerskant. Continu proces Naast arbeidsvoorwaarden en arbeidsover eenkomsten horen functiewaardering en het salarissysteem tot het takenpakket. Het waar deren van functies gaat tegenwoordig met minder papier gepaard dan enkele jaren ge leden. Van Manen: 'We werken met voor beeldfuncties. Vroeger maakten we van elke functie een aparte beschrijving. In de toe komst komt er nog meer uniformiteit in de functiewaardering. We kennen nu nog twee systemen, het IMF- en het Hay-systeem. Over een paar jaar zullen we alle functies vol gens het Hay-systeem gaan waarderen.' Vol gens van Manen is functiewaardering een continu proces, omdat functies doorlopend veranderen. 'Eens in de vijf a zes jaar zou iedere Rabobank of eenheid van Rabobank Nederland onder de loep moeten worden ge nomen. Daarbij kunnen we ook adviezen geven over de organisatiestructuur. We kij ken dan hoe taken en verantwoordelijkheden zijn belegd.' Geen infodesk De medewerkers die regelingen ontwikkelen, beantwoorden ook de vragen daarover. Van Manen: 'Dat is een aardig model. De ontwik kelaars blijven op deze manier alert en zorgen ervoor dat ze de regelingen zo begrijpelijk mo gelijk opstellen. Daarom werken we niet met een infodesk.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 15