'Ik besteed zo weinig mogelijk tijd aan financiële zaken' 7 De klant RABOBAND NUMMER 8/25 APRIL 1994 Zo'n 4 miljoen betaalrekeningen, 8 miljoen spaarrekeningen, 1,3 miljoen leningen en 1,5 miljoen rekeningen-courant. Daarachter zitten mensen, die klant zijn bij de Rabobank. De één omdat zijn grootvader dat ook al was, de ander heeft er bewust voor gekozen. Veel klanten worden kritischer en mondiger. Vroeger was wat de bank zei per definitie goed. Nu willen veel cliënten zelf een vinger aan de pols houden. Wat verwachten klanten van de Rabobank? Het profiel van een klant. Hij is scheikundige. Zijn vrouw is sportlerares. 'Wij zitten nu in een fase dat we geld over hebben. De hypotheek is nog maar f 80.000,- en ons inkomen is prima. Nu is de vraag, wat doen we met het geld dat over is? Zullen we een groter huis kopen of gaan we beleggen? Ik investeer graag in duurzame zaken. Ander zijds geef ik veel geld uit aan vakanties of een wagen vol lekkers in de supermarkt. Eigenlijk gaan we slordig met geld om. We geven meer uit dan nodig. Ik room uit zelfbescherming de lopende rekening regelmatig af, anders is het zo op. We denken nu over een waterbed en ik zou best een dikke auto willen hebben. Daar is mijn vrouw het niet mee eens. Zij vindt een auto iets dat je van A naar B brengt.' Zo simpel mogelijk 'Geldzaken moeten wat mij betreft zo simpel mogelijk georganiseerd zijn. Ik denk er over om een modem aan te schaffen om te tele bankieren. Dat lijkt me wel wat. Minder pa pieren rompslomp en een goed overzicht. Ik ben nogal slordig. Heb ik een keer een af schrift nodig, dan ben ik dat altijd net kwijt. De vaste grote uitgaven gaan via mijn reke ning bij de Rabobank. Daar komt mijn sala ris binnen. Het inkomen van mijn vrouw wordt op haar rekening bij de Postbank ge stort. Daar betalen we de lopende rekenin gen van. Die splitsing geeft ons tenminste een beetje overzicht.' Ongelukkig met Robeco 'Ik heb voor het eerst wat geld naar een beleg- 'In mijn werk ben ik heel secuur, in geld zaken nogal slordig. gingsfonds bij Robeco overgemaakt. Met spa ren maak ik mijn rentevrijstelling vol en nu doe ik dat dus ook met mijn dividendvrijstelling. En dan denk ik mijn hypotheekverder af te lossen. Of misschien een groter huis kopen? Die be slissingen moet je allemaal zelf nemen. Mijn informatie haal ik uit de krant, van de TV en vooral bij de buurman. Robeco is ook een tip van mijn buurman. Volgens mij is de Rabo bank niet zo gelukkig met de samenwerking met Robeco. Dat las ik in de krant. En dat was ook mijn ervaring op de Rabobank. Toen ik de adviseur vertelde dat ik wat geld wilde beleggen, adviseerde hij om het op mijn spaarrekening te zet ten! De Rabobank wil, denk ik, zelf weer meer geld binnenkrijgen en het niet meer doorsluizen naar Robeco.' Goedkoopste hypotheek 'Mijn hypotheek heb ik vanouds bij de Direct - bank. Ik ben gewoon de goedkoopste gaan zoe ken. Ik dacht dat me dat redelijk was gelukt voor een amateur. Een huis is overigens het enige waar ik geld voor zal lenen. Ik zal dat nooit doen voor een auto of zo. Je betaalt veel rente voor een persoonlijke lening. Desnoods zou ik mijn hypotheek verhogen. Dat is goed koper, denk ik als leek. De ideale situatie zou 'Mijn financiële zijn, dat iemand op financieel gebied voor mij het onderste uit de kan haalt. Mijn bank heeft nooit aangeboden om me verder te adviseren. Volgens een kennis, die bij de Rabobank werkt, hoor ik bij een bepaalde interne doelgroep. De zogenaamde betere klanten met een hoog in komen. Hij vertelde dat de bank daar extra hard voor loopt. Ik heb er nog niks van ge merkt.' Zelf doen? 'Diensten afnemen kost geld. Misschien moet je het helemaal zelf doen. Dat geld kun je beter in je zak steken. Robeco kost me een half pro cent bij storten én bij opnemen. Dat telt aan. De Rabobank zie ik niet als een beleggings- of ver zekeringsspecialist. Misschien moet men eens aan die beeldvorming gaan werken. De Rabo bank heeft op zich een goede naam, maar ver zekeringen, vakanties, beleggen... Ik weet het niet. Misschien als ze onder een andere naam zouden werken op die gebieden. Je moet je vol gens mij per specialisme profileren.' Bank in de buurt 'Een bank moet dichtbij zijn, dat is voor mij een belangrijk criterium. Het sluiten van veel kantoren vind ik een slechte zaak. Toen wij uit het oosten naar de Randstad verhuisden, ben ik bij de Rabobank gebleven. Als je tevreden bent over een bank, verander je niet zo gauw. Hoe wel de ene Rabobank duidelijk de andere niet is. Het opbouwen van een persoonlijk contact vind ik belangrijk. Dat mis ik bijvoorbeeld bij de Postbank. Dat is een abstracte instelling, waar bij je alleen via het loket op het postkantoor za ken kunt doen. Ik zou ook nooit in zee gaan met een bedrijf dat via de TV-gids een lening aan biedt. Als ik bij de Rabobank kom, weet ik dat achter de baliemedewerker een heel apparaat met experts zit. Dat geeft een zeker gevoel.' Vertrouwen 'Ik wil geen zorgen hebben over mijn geld, er moet gewoon goed op worden gepast. De bank moet je kunnen vertrouwen. Je moet een eigen adviseur hebben, die thuis is in jouw financië le situatie. Hij moet met en voor me willen den ken. Mijn belang moet daarbij voorop staan. Ik wil niet dat iemand probeert mij iets aan te smeren dat niet in mijn belang is. Informatie wil ik mondeling van iemand horen en niet via 06-nummers of zo. Bonnetjes in advertenties voor informatie knip ik niet uit. Dat is me veel te veel werk. Als dezelfde info me kant en klaar wordt aange boden vind ik het wél interes sant.' situatie in één woord: gezond Openingstijden 'De service bij de Rabobank is denk ik gemiddeld niet beter of slechter dan bij een andere bank. Ze moeten daarom zorgen dat ze, letter lijk, dicht bij de mensen blijven. Gaat de Rabo bank dicht in een dorp en is er nog wel een an dere bank, dan stappen denk ik veel mensen over. En ik wil geen vrije middag nemen om bankzaken te regelen. De koopavond is hier op de bank maar tot 18.00 uur. Dat vind ik waar deloos. Overdag heb ik geen bank nodig. Wat dat betreft heeft de Postbank het beter voor el kaar. Op het postkantoor kun je de hele koop avond en zaterdag geldzaken doen. Ik hoop dat er op korte termijn wat aan de openingstijden van de Rabobank verandert.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 13