Ook Rabobank Nederland reorganiseert en verandert 9 Achtergrond RABOBAND NUMMER 4/21 FEBRUARI 1994 Bezuinigingen, veranderingen, minder mensen. Veel plaatselijke banken hebben Edab achter de rug. Andere projecten staan op stapel, ledereen is erbij betrokken. Het personeelsbestand van de organisatie is vorig jaar met duizend mensen teruggelopen. 'Waarom alleen wij?', is de reactie bij sommige plaatselijke banken. 'Maar zo is dat dus niet', aldus drs. Hans van der Velde, hoofd van het Directoraat Operations. 'Ook bij Rabobank Nederland lopen allerlei reorganisatieprocessen, die behoorlijke conse quenties hebben. Bijvoorbeeld bij ons, bij het Centrale Bankbedrijf.' Het Centrale Bankbedrijf, het CBB, be staat sinds kort uit vijf directoraten en staf diensten, waar samen achthonderd mensen werken. Van der Velde over de ontwikkelin gen binnen het CBB: 'Een paar jaar geleden zijn we gestart met een aantal processen om te komen tot een meer cliëntgerichte organisa tie. We willen de kwaliteit verhogen en werk processen vereenvoudigen. Daarnaast is vorig jaar geconstateerd dat de kostenstructuur niet in orde was. Om dat nader te onderzoeken is het project 'Kijk op kosten' begonnen.' Zo goed als de beste 'Bij het onderzoek naar de kostenstructuur van het CBB is de methode van benchmarking toe gepast', vertelt Van der Velde. 'Daarbij werd gekeken naar een aantal kerngegevens, ratio's genoemd, van bedrijven waar je je mee wilt vergelijken. Er kwamen zo'n veertig ratio's naar voren, die bijvoorbeeld betrekking heb ben op de kosten van het betalingsverkeer en de produktiviteit van de accountmanagers. We hebben onze gegevens vergeleken met die van andere banken en dienstverlenende instellin gen. Vervolgens zijn de verschillen geanaly seerd. Hoe kan het dat wij met bepaalde zaken minder goed scoren dan andere bedrijven? Het daaruit voortvloeiende reorganisatieproces kreeg de naam 'Zo goed als de beste'.' Grote besparingen 'Vorig jaar juni werd aangegeven dat er bin nen het Centrale Bankbedrijf een besparings potentieel was van f 85 miljoen', weet Van der Velde. 'Dat zorgde voor veel onrust. Getallen vlogen over de gangen. Er zou een groot aan tal arbeidsplaatsen vervallen. De onderzoek- Van der Velde: 'Het veranderingsproces heeft eigenlijk geen einde. Bedrijf en mede werkers moeten zich steeds aanpassen.' resultaten werden meteen als feiten geïnter preteerd. Het Directiecomité gaf de directora ten opdracht afzonderlijk na te gaan welk deel van de potentiële besparing realiseerbaar was. Dat bleek in totaal twee derde van de ge noemde f 85 miljoen te zijn.' Eind augustus werd een werkgroep opgezet om de personele gevolgen op een rij te zetten. De verschillende directoraten - Bedrijfsrelaties, Corporate Finance, Internationaal en Financiële Mark ten - maakten plannen voor de realisatie. Goed lopende motor Half december werd als resultaat van 'Kijk op kosten' het Directoraat Operations gevormd, als vijfde directoraat van het CBB. Daar wer den de back-office activiteiten van het Cen trale Bankbedrijf geconcentreerd met als doel de kwaliteit van de dienstverlening te verbe teren. Van der Velde: 'Bij Operations wordt de dienstverlening van het Centrale Bankbe drijf concreet. Daar worden zaken vastgelegd. Je kunt ons zien als de motor, die goed moet lopen. Je constateert dat hij teveel benzine ge bruikt, dat is eigenlijk benchmarking. Daarna moet je hem zo afstellen dat hij goed functio neert en zuinig loopt. Operations is de motor van een Mercedes, het Centrale Bankbedrijf. Uiteindelijk bleek dat bij Operations de meest ingrijpende veranderingen zouden moeten plaatsvinden.' Directoraat Operations 'Ons directoraat ondersteunt de andere di rectoraten met zaken als informatisering, procurement - dat is het optimaal op elkaar afstemmen van diensten die buiten liet CBB worden ingekocht - en betalingsverkeer', ver volgt Van der Velde. 'Operations heeft ook de financiële administratie van het CBB en de treasury van Financiële Markten. Allerlei pro cessen die verspreid door het hele CBB waren belegd zijn nu samengevoegd in Operations. Bij één van de onderdelen van ons directo raat, Betaal- en Informatiediensten, verliezen binnen een jaar 75 van de 130 medewerkers hun baan. Bij andere directoraten gaat men vooral aan de kwaliteit werken, waardoor mensen moeten worden bijgeschoold en mensen van buiten moeten worden aange trokken. Er zijn meer commerciële mensen nodig.' 130 gesprekken Van der Velde: 'Vijfenzeventig mensen ver liezen dus hun werk binnen Betaal- en Infor matiediensten. Managers en P&O-fuctiona- rissen hebben in korte tijd gesprekken gevoerd met alle 130 medewerkers. We wilden mensen niet in onzekerheid laten en iedereen zoveel mogelijk tegelijk informeren. Daardoor ont stond een zware druk op het management. Management en medewerker moeten samen zoeken naar een nieuwe baan. Het is een ge zamenlijke verantwoordelijkheid. Een week na de eerste gesprekken was er een vervolgge sprek met de groep van vijfenzeventig, die straks geen baan meer heeft. Er is een jaar ge pland om wat anders te zoeken.' Sociaal Plan Met de vakbonden is vorig jaar afgesproken dat iedereen, die bij een reorganisatie is be trokken, valt onder het Sociaal Plan. De es sentie hiervan is zoveel mogelijk nadelige ge volgen weg te nemen voor medewerkers die bij een reorganisatie zijn betrokken. Eén van de uitgangspunten daarbij is, dat medewer kers bereid moeten zijn om een andere func tie te aanvaarden. Een ander uitgangspunt is, dat er geen gedwongen ontslagen zullen val len. Bedrijf en medewerker moeten samen naar een andere baan zoeken, in- of extern. Zestig medewerkers van Betaal- en Informa tiediensten zijn naar Arbeidsmarktbemidde ling gegaan; een aantal verlaat vrijwillig de or ganisatie.' Informatiebulletin Om de medewerkers doorlopend en goed te informeren, verschijnt regelmatig een infor matiebulletin. Van der Velde: 'Hierin staat nog eens op schrift, wat via mondelinge com municatie al door het management aan de medewerkers is overgebracht. Uit een enquê te bleek, dat een groot deel van de lezers dit een goede zaak vond. Sommigen lieten weten er te weinig nieuws in te vinden. Dat is pre cies de bedoeling. Wij vinden dat het bulletin alleen aanvullend moet zijn en nooit in de plaats mag komen van de mondelinge com municatie. Maar het begeleiden van zo'n ver anderingsproces blijft moeilijk. Eigenlijk heeft het proces geen einde. We leven in een dynamische wereld. Je moet je steeds op nieuw aanpassen. Functies waar je dertig jaar op blijft zijn er niet meer. Ieder moment is an ders en vraagt een andere aanpak. Zowel de organisatie als de mensen moeten willen ver anderen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 7