'Onze systemen zijn alleseters' Contacten 7 Achtergrond RABOBAND NUMMER 4/21 FEBRUARI 1994 De bea is in opmars. De namen 'Van de Velden' en 'Rabobank' prijken nu op ruim 5.000 betaalautomaten in Nederland. 'CardNet' is een andere link tussen Computercentrum Van de Velden (CCV) en de Rabobankorganisatie. Sinds vorig jaar beheert CCV voor Rabofacet een gedeelte van het Rabobank Telecommunicatie Netwerk onder die naam. Paul Kokken van de bank Tilburg demon streert de betaalautomaat aan de eigena resse van een bloemenzaak. 'Wat we niet doen, is zelf betaalautomaten maken', zegt Hans Kiers, manager bij Compu tercentrum Van de Velden. 'Met alle andere zaken zoals leveren, installeren en repareren, houden we ons wél bezig. Daarnaast ontwerpen we betaalsystemen en testen die uit.' CCV is één van de bedrijven waarmee de Rabobank zaken doet als het om bea's gaat. Vorig jaar doorbraak Bij sommige Rabobanken staat pinbetalen nog in de kinderschoenen. Via de Rabobank Til burg zijn al 44 betaalautomaten in gebruik. De bank was twee jaar geleden één van de deelne mers aan het Toba-project, waarvan de bea een onderdeel vormde. 'In de zomer van vorig jaar begon het echt te lopen', vertelt adviseur Be talingsverkeer Paul Kokken van de bank Til burg. 'De belangrijkste reden was dat winke lende klanten steeds vaker aan de winkelier vroegen of ze konden pinnen. Twee jaar gele den lag het initiatief voor 100 procent bij de bank, nu vragen bedrijven zelf om meer infor matie over de betaalautomaat.' Pinnen eerst bij tankstations Elektronisch betalen deed zo'n acht jaar gele den zijn intrede in Nederland. Benzinestations hadden de primeur en Van de Velden speelde een sleutelrol. 'Ons bedrijf houdt zich van oor sprong bezig met de boekhouding en de trans actieverwerking van tankstations', licht Kiers toe. 'Op een gegeven moment zijn we ook met tankpassen en klantenkaarten gestart. Een lo gisch vervolg was het ontstaan van een aparte tak binnen ons bedrijf, die gespecialiseerd was in apparatuur. Toen betalen met pincode werd geïntroduceerd, zijn we in de bea's gestapt.' Systemen op maat De betaalautomaat werd kleiner en kreeg meer mogelijkheden. Kiers: 'Op dit moment leveren wij zogenaamde alleseters. Die zijn niet alleen Hans Kiers van CCV met een moderne betaalautomaat. Achter hem staan de voorgangers van de huidige apparaten. geschikt voor bankpassen, maar ook voor cre ditcards en klantenkaarten.' De betaalautoma ten van CCV bestaan uit drie onderdelen. De kassiersunit en de printer komen uit de Ver enigde Staten en het pinpad - dat door de klant wordt bediend - is van Belgisch fabrikaat. De contacten tussen CCV en de bedrijven beper ken zich vaak niet tot de bea. 'Winkeliers wil len in toenemende mate een specifieke oplos sing voor het kassaverkeer', signaleert Kiers. 'Daar spelen wij op in door systemen op maat te maken. Een voorbeeld is een kassa, waarop een betaalautomaat en een PC zijn aangesloten. Voor zo'n systeem wordt een speciaal soft warepakket ontwikkeld.' Verwerking via BeaNet BeaNet is de 'Bankgirocentrale' van het elek tronische betalingsverkeer. Betalingen die met de betaalautomaat plaatsvinden, worden door BeaNet gefiatteerd en verwerkt. Dat kan op twee manieren, via een telefoonlijn of via een datacommunicatie-netwerk. Als een bedrijf meerdere betaalautomaten heeft, verdient aan sluiting op een netwerk de voorkeur. Sinds juli vorig jaar beheert en exploiteert Van de Velden een deel van RTN, onder de naam CardNet. 'CardNet is goedkoper dan het PTT-netwerk en heeft meer mogelijkheden', zegt Kiers. 'Via de PTT-lijn is verkeer alleen mogelijk van en naar BeaNet. CardNet kan bijvoorbeeld ook gegevens van klantenkaarten verwerken en ver koopinformatie doorleiden naar het hoofd kantoor van een winkelketen.' CCV zorgt dat bea werkt Bestellingen voor betaalautomaten van Van de Velden gaan rechtstreeks van de plaatselijke bank naar CCV. Kiers: 'Wij leiden de overeen komsten elektronisch betalen door naar Bea- Oe Rabobank onderhoudt intensieve contacten met veel be drijven en instellingen. In de schijnwerpers: Computercen trum C. van de Velden uit Arnhem. Peter van Woezik van Betaaldiensten en de medewerkers van de Helpdesk beant woorden dagelijks vragen over bea's. Net, zorgen dat er een aansluiting komt op CardNet of het PTT-net en bezorgen en instal leren de betaalautomaat.' Computercentrum Van de Velden stimuleert het gebruik van de betaalautomaat ook op locatie. Medewerkers van de afdeling Verkoop geven regelmatig een demonstratie op bijeenkomsten die Raboban ken voor cliënten organiseren. Soms gebeurt dat in samenwerking met adviseurs van plaat selijke banken en de produktgroep Betaaldien sten. Daarbij komen ook andere aspecten van het betalingsverkeer aan de orde. Veel vragen Peter van Woezik van de produktgroep Be taaldiensten treedt binnen Rabobank Neder land op als contactpersoon voor de betaal automaat. Hij houdt zich onder meer bezig met overeenkomsten, ontwikkelingen op lan ge termijn en lokale campagnes. Ook de Helpdesk Betaaldiensten heeft met elektro nisch betalingsverkeer te maken. 'Banken wil len bijvoorbeeld advies of vragen zich af wat de gevolgen van een bea voor de bank zijn', al dus Van Woezik. 'Technische vragen verwij zen we door naar de helpdesks van de leve ranciers.' Kokken van de Rabobank Tilburg is positief over de contacten met Van de Vel den. 'De apparatuur werkt goed. We hoeven nauwelijks een beroep te doen op de helpdesk van CCV.' Draagbare bea op komst De techniek staat niet stil. Kiers vertelt dat de 'betaalpaal' - een bea die buiten staat - steeds normaler zal worden bij benzinestations. De betaalautomaat zal ook kleiner worden. In de testruimte bij CCV wordt een nieuw type on derzocht. Een andere ontwikkeling is een draagbare bea. Daarbij komt de verbinding met BeaNet draadloos tot stand. 'De betaalauto maat heeft de toekomst', concluderen Kiers, Kokken en Van Woezik.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 5