Voortaan andere aanpak ziekteverzuim Informatietelefoon 040-34 66 00 Medewerkend 12 Achtergrond RABOBAND NUMMER 2/24 JANUARI 1 994 Met ingang van het nieuwe jaar voert de Rabobankorganisatie zelf de Ziektewet uit. De Bedrijfsgezondheidsdienst Rabobank (BGD) begeleidt en controleert de zieke medewerker in het eerste ziektejaar. Dat betekent in de meeste gevallen een wat andere manier van ziek melden en een heel andere manier van controle en begeleiding. De Rabobankorganisatie is 'superaker' ge worden. Dat wil zeggen dat de BGD zelf - en voor een beperkt aantal banken regionale BGD's - gedurende het eerste ziektejaar de be geleiding en de controle van zieke medewerkers op zich neemt. Duurt de ziekte meer dan 26 weken, dan wordt de procedure in gang gezet, die nodig is voor het eventueel verkrijgen van WAO. Daarvoor ontstaan er contacten met het GAK en de GMD. Die organisaties zijn dan vol ledig op de hoogte als een medewerker een jaar ziek is. In veel gevallen zal het niet zover ko men, want meestal gaat het toch om minder langdurige ziekten. Een griepje, een verkoud heid of een (sport-)blessure zorgen wel voor veel, maar meestal niet voor langdurig ziekte verzuim. Ziekmelding Wie ziek wordt en in staat is zich zelf ziek te mel den, doet dat op de eerste ziektedag 's morgens voor negen uur. Tot zover lijkt alles bij het ou de. Maar dat is het niet. De ziekmelding moet plaatsvinden bij de chef. Is deze er niet, dan laat de ziekmelder een bericht achter voor de chef, die binnen 48 uur contact met de zieke mede werker opneemt. Waarom die eis van melding bij de chef? In de eerste plaats omdat dat alleen maar praktisch is. Zo weet de chef uit de eerste hand waar de medewerker mee bezig was voor hij ziek werd en hij kan zo nodig maatregelen nemen voor werkoverdracht. Het is ook nodig, omdat bij de nieuwe gang van zaken de leken- controle vervalt, zoals die in het verleden door het GAK werd uitgevoerd. In die eerste zes we ken krijgt de zieke medewerker in het algemeen vooral met zijn chef te maken. De BGD wordt wel op de hoogte gesteld van de ziekmelding, maar blijft de eerste weken op de achtergrond. Voor de medewerker en voor de chef heeft de BGD brochures gemaakt, waarin de nieuwe procedure bij ziekteverzuim uit een wordt gezet. Is de chef bij de eerste ziekmelding niet direct bereikbaar, dan is de zieke medewerker ver plicht thuis te blijven tot hij de chef heeft ge sproken. Bij dat gesprek wordt een afspraak ge maakt op welk moment er opnieuw contact zal zijn. Bijvoorbeeld na het bezoek aan een arts of over een aantal dagen op een bepaald tijdstip om te horen hoe het ermee gaat. Wordt het werk hervat, dan meldt de medewerker dat ook weer bij de chef. 'Overleg' is het sleutelwoord in deze eerste ziekteperiode. BGD oefent controle uit Na drie weken krijgt de zieke medewerker een vragenformulier thuis gestuurd. De zogeheten 'Eigen verklaring'. Het formulier moet worden ingevuld en per omgaande worden terugge stuurd aan de bedrijfsarts van de BGD. Deze kan, op grond van de door de zieke medewer ker verstrekte gegevens, deze vragen op het spreekuur te komen. Wie na zes weken nog niet is hersteld, krijgt in ieder geval te maken met de BGD. De bedrijfsarts zal medewerkers die am bulant zijn, vragen op het spreekuur te ver schijnen. Een uitnodiging, maar geen vrijblij vende. De bedrijfsarts moet namelijk beoorde len of de zieke medewerker al of niet in staat is geheel of gedeeltelijk te werken. Zieke mede werkers die niet ambulant zijn, worden over het algemeen thuis of in het ziekenhuis bezocht. Grotere verantwoordelijkheid De nieuwe regeling heeft een paar voordelen. Wie ziek wordt, heeft nog maar met één in stantie te maken: de BGD. En - ook niet onple zierig - hij hoeft niet meer eindeloos thuis te zit ten wachten tot de controleur van het GAK is langs geweest. In vergelijking met de oude gang van zaken is er dus meer Bewegingsvrijheid. Maar daar staat tegenover dat de medewerker ook duidelijker wordt aangesproken op zijn eigen verantwoordelijkheid. Van hem wordt wel verwacht dat hij zich strikt houdt aan de voorschriften die nu gelden. Want alleen dan kan het systeem goed werken. Daarom ook moet een verandering van adres tijdens de ziek te worden doorgegeven. Wie zich niet aan de re gels houdt, loopt het risico daarvoor op de vin gers te worden getikt en verliest in uiterste in stantie het recht op een uitkering. Maar ook de chef heeft een grotere verantwoordelijkheid ge kregen. Bij een medewerker die altijd op het werk verschijnt en een been breekt bij de win tersport, gaat het om een inzichtelijk ziektege val. Als het been genezen is, komt de medewer ker weer terug. Maar bij iemand die regelmatig een paar dagen ziek is of die voor langere tijd overspannen thuis moet blijven, kan de oor zaak van de ziekte diepere achtergronden heb ben. Aan de chef de taak daarnaar te zoeken en er iets aan te doen, zo nodig met ondersteuning van de BGD. Ook contact medewerker met BGD De BGD oefent niet alleen de controle en de re gistratie van het ziekteverzuim uit. Tot de taken van de BGD hoort ook het terugdringen van het ziekteverzuim via preventie. Niet ieder verzuim kan worden voorkomen. Maar het is ook een gegeven, dat iemand die het op zijn werk niet naar zijn zin heeft om welke reden dan ook, eerder ziek is dan iemand die iedere dag vrolijk fluitend aan de slag gaat. De BGD heeft de deur dan ook wijd openstaan voor advisering. Zowel voor het management als voor de medewerker. Beiden kunnen, als ze daar behoefte aan heb ben, om advies en begeleiding vragen. Zo'n ge val zou zich ook kunnen voordoen als een me dewerker tijdens zijn ziekte op vakantie wil gaan. Daarbij kunnen zowel de betrokken chef als de medewerker advies vragen bij de BGD. Terugkeerplan Is een medewerker na drie maanden of meer weer hersteld, dan moeten er misschien eerst maatregelen worden getroffen voor hij weer aan de slag kan. De chef maakt daarvoor dan, in overleg met de zieke werknemer en de BGD, een 'terugkeerplan'. Zo'n plan kan eenvoudig in el kaar steken als het werk direct volledig wordt hervat. Maar er is ook een aantal variaties denk baar. Bijvoorbeeld als de terugkerende mede werker tijdelijk of blijvend alleen maar aange past werk kan verrichten. Of misschien is het nodig te zoeken naar ander werk. Dan zal het maken van een terugkeerplan meer voeten in de aarde hebben. Voor management en medewerkers die met vragen zitten over de uitvoering van het superakerschap, heeft de BGD in de eerste drie maanden van dit jaar een speciaal tele foonnummer beschikbaar. nlTé J,. ft" *P*lrege 'iektt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 8