DataCard: card- en pasleverancier van de Rabobank Contacten 11 Achtergrond Kaarten én apparatuur Cards met foto Vier lagen Herverwerking van oude kaarten RABOBAND NUMMER 2/24 JANUARI 1994 DataCard in Capelle a/d IJssel produceerde voor de Rabobankorganisatie vorig jaar zo'n één miljoen passen en cards. Rechtstreeks contact hebben de plaatselijke banken niet met deze pasjesleverancier. De banken bestellen de kaarten via het systeem Personalisering. De afdeling Personalisering in Best zorgt voor de verzending naar de plaatselijke banken. De Haas: 'Afgelopen jaar liet de Rabo bank zo'n één miljoen passen en cards door DataCard maken. Er zijn in Nederland twee grote bedrijven die plastic kaarten maken, DataCard en Joh. Enschedé. 'De markt voor passen en cards groeit nog steeds', zegt Jan Cornelisse, alge meen directeur van DataCard. 'De banken werken al geruime tijd met passen en cards. Maar ook bijvoorbeeld winkels, verenigingen en ziektekostenverzekeraars gaan steeds meer over op het gebruik van plastic kaarten. Denk maar aan de klantenkaart die door een aantal winkels wordt uitgegeven. Zo'n kaart biedt de klant de mogelijkheid op rekening te kopen. Ziektekostenverzekeraars geven verzekerden een kaart als verzekeringsbewijs en verenigin gen als lidmaatschapskaart. Voor InterHelp bijvoorbeeld drukken wij de Medische Hulp Pas. Ook de Museumjaarkaart wordt hier ge produceerd. Voor de Rabobankorganisatie maken wij de Topcard, de Rabocard, de groe ne bankpas en de jongerenpassen.' DataCard is een Amerikaans bedrijf met vier fabrieken, één in Amerika en drie in Europa. Cornelisse: 'We zijn nu zo'n vijf jaar in Ne derland gevestigd. Onze andere Europese fa brieken staan in Duitsland en Engeland. Wij ontwerpen plastic kaarten en produceren ze. Daarnaast zijn we de grootste leverancier ter wereld van personalisatie-apparatuur. Dit is apparatuur waarmee de gegevens van een klant op de kaart kunnen worden ingebracht.' 'De ontwikkelingen gaan steeds verder', weet Cornelisse. 'De Citybank in Amerika bijvoor beeld geeft cards uit waarop een foto van de cliënt is aangebracht. Dit is gedaan uit veilig- Cornelisse: 'Oude kaarten worden door Rabobank Nederland weer bij ons ingele verd. Wij vernietigen ze en het materiaal wordt herverwerkt door een recycling bedrijf. heidsoverwegingen. Fraude plegen met een dergelijke card is veel moeilijker. In Neder land komt een foto op een bankkaart of -pas nog niet voor, maar ik denk dat dat in de toe komst wel gaat gebeuren. Wij kunnen appa ratuur leveren die in één produktiegang de magneetstrip kan laden en de card kan voor zien van tekst, een foto en eventueel een hand tekening. Voor een aantal instellingen maken we hier fotokaarten als identificatiemiddel. Bijvoorbeeld een personeelskaart met foto die als badge kan worden gebruikt. We hebben apparatuur waarmee zo'n kaart ter plekke kan worden gemaakt. Dat is nu een heel sterke ontwikkeling.' 'De klant kan zelf een kaart ontwerpen', ver telt Cornelisse, 'maar hij kan het ontwerp ook door onze ontwerpafdeling laten maken. De ontwerpen voor de kaarten van de Rabo bankorganisatie hebben we samen met de Rabobank gemaakt. Als de ontwerpfase is af gerond, kunnen we gaan produceren. Onze drukkerij drukt vellen met 35 kaarten per vel. Elke kaart bestaat uit vier lagen: een voor- en achterkant en een laminaat aan de voor- en achterkant. In het laminaat aan de achterkant kan tegelijkertijd een magneetstrip worden verwerkt. Nadat de kaarten zijn gedrukt en de vier lagen bij elkaar zijn gekomen, moeten ze nog worden gepersonaliseerd. Bankkaarten worden vervolgens in de meeste gevallen voorzien van een een hologram en een hand- tekeningbalk. Het personaliseren kan hier ge beuren, maar de klant kan het ook zelf doen.' De Rabobank onderhoudt intensieve contacten met veel bedrijven en instellingen. In de schijnwerpers: DataCard. DataCard is leverancier van de Topcard, de Rabocard, de groene bankpas en de jongerenpassen. De Europas wordt ge maakt bij Joh. Enschedé. Bestellingen en verzending via Rabobank Nederland DataCard heeft geen rechtstreekse contacten met de plaatselijke banken. 'De plaatselijke banken bestellen de cards en passen via het systeem Personalisering', vertelt Jos de Haas van de produktgroep Betaaldiensten. 'Data Card produceert de kaarten en levert ze aan Rabobank Nederland in Best. De personali sering, het inbrengen van de gegevens van de klant, gebeurt voor de Topcard en de Rabo card bij DataCard. Voor de groene bankpas en de jongerenpassen wordt dat gedaan door de afdeling Personalisering in Best. Deze af deling controleert ook de kaarten op pro- duktiefouten en zorgt dat de bestellingen naar de plaatselijke banken gaan. De verzending loopt via waardetransporteur Brinks-Ned- lloyd.' Per jaar maakt DataCard zo'n 25 miljoen kaarten. Deze worden gemaakt van pvc. Is dat niet schadelijk voor het milieu? Volgens Cornelisse is pvc maken en gebruiken niet schadelijk. 'Maar als je pvc gaat verbranden, komen er schadelijke stoffen vrij. Wij hebben daarom met onze klanten afgesproken dat ze oude kaarten bij ons kunnen inleveren. Met de Rabobankorganisatie loopt die afspraak heel goed. Rabobankcliënten leveren bij ont vangst van een nieuwe card de oude in bij hun bank. De afdeling Personalisering in Best stuurt ze door naar ons. Wij vernietigen die kaarten. Het materiaal is na de vernietiging een grondstof voor andere produkten en wordt herverwerkt door een recyclingbe drijf.' -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 7