Beurs<ompetitie 1994 in teken commissionairsbedrijf 9 Ontwikkelingen Commissionairsdienstverlening RABOBAND NUMMER 2/24 JANUARI 1994 De vierde editie van de Beurscompetitie start op 21 maart. Voorgaande jaren waren de deelnemers studenten, particulieren en medewerkers van de Rabobank. Dit jaar doen ook scholieren en bedrijven mee. Totaal vijf categorieën. Traditiegetrouw is de Rabobank hoofdsponsor. Een belangrijk sponsorschap, waarmee de aandacht vooral wordt gevestigd op de commissionairsdienstverlening van de Rabobank. >- De Beurscompetitie is realistisch én span nend. Met een fictief startkapitaal van drie ton wordt tien weken lang, van 21 maart tot 28 mei, belegd in aandelen, obligaties, opties, futures en warrants. Orders worden dagelijks, tegen de op de beurzen tot stand gekomen slotkoersen, verwerkt. Op de resultaten hoeft niet lang te worden gewacht. Een menu- gestuurd voice responssysteem geeft al de vol gende dag de gewenste informatie. Bovendien geeft het systeem informatie over koersen, optie-series en actuele mededelingen. Ook kunnen met het voice responssysteem orders worden opgegeven. En wie het resultaat op schrift wil hebben kan voor f 5,- gebruik ma ken van de fax-service. Er wordt niet meer automatisch een portefeuille-overzicht toege stuurd. Tien weken Wie na tien weken in één van de vijf catego rieën het beste beleggingsresultaat heeft ge haald, wint de hoofdprijs in die categorie. Voor particuliere deelnemers en bedrijven is die f 20.000,-, voor studenten f 10.000,-, voor scholieren f 3.000,- en voor medewerkers van de Rabobank f 2.000,-. Voorgaande jaren werden de beste resultaten bereikt door uit sluitend te beleggen in opties. Omdat in de dagelijkse praktijk een beleggingsportefeuille nooit alleen uit opties bestaat én om het leer effect te stimuleren, is dit jaar een prijs van f 5.000,- beschikbaar voor wie de beste resul taten behaald met het uitsluitend beleggen in aandelen. Deze prijs staat open voor alle ca tegorieën, dus ook voor Rabobankmedewer- kers. De organisatoren van de Beurscompetitie: Ruud Wilders (boven) en Boris Wachters (onder). Drempelverlagend Het leereffect van de Beurscompetitie is groot. Maanden na afloop volgen veel deelnemers het financiële nieuws nog op de voet. De drempel om te beleggen wordt verlaagd, om dat men in de praktijk kan oefenen zonder risico. Beleggen blijkt interessant en niet grie zelig, ondoorgrondelijk of alleen voor de rij ken. Beleggen geeft maatschappelijke betrok kenheid. Men raakt geïnteresseerd in het rei len en zeilen van financiële markten. Scholie ren kunnen zich vast een mening vormen over de bank waar ze later zaken mee willen doen. Ook studenten vormen belangrijke doelgroep. Door de Beurscompetitie actief in te zetten De commissionairsdienstverlening van de Rabobank omvat beleggingen in indivi duele aandelen als Akzo of Philips; obligaties, zoals bijvoorbeeld staatsleningen; opties; fu tures en warrants. Een groot percentage van de voor de organisatie belangrijke cliënten weet onvoldoende dat ze voor beleggen bij de Rabobank terechtkunnen. Zij gaan daarvoor naar een andere bank. Uit onderzoek is ge bleken dat cliënten die eenmaal tot tevre denheid bij een bank beleggen, vaak ook hun andere bankprodukten bij die bank gaan af nemen. Het sponsoren van de Beurscompe- voor de marktbewerking van deze groepen, kan hun mening over de Rabobank positief worden beïnvloed. Bedrijvencompetitie Bevordering van de teamgeest en het leeref fect vormen de grondslagen voor de Beurs competitie voor bedrijven. Tot dusver deden alleen Rabobanken mee. Dit jaar kunnen ook andere bedrijven deelnemen. Verschillende teams binnen een bedrijf kunnen elkaar op sportieve wijze beconcurreren om het hoogste rendement. Voor de bedrijfsdeelnemers ver schijnt een speciale bedrijvenkrant, waaraan Rabobank Nederland en IRIS meewerken. Eigen competitie medewerkers Medewerkers van de Rabobank en gelieerde instellingen zijn uitgesloten van de externe competitie. Het zou een ongeloofwaardige in druk maken als een medewerker de door de eigen organisatie uitgeloofde hoofdprijs zou winnen. Toch is de competitie ook voor me dewerkers belangrijk. Spelenderwijs leert men de werking van de financiële markten kennen, een visie ontwikkelen op de economie en krijgt men inzicht in de theoretische achter gronden van beleggen. Die kennis draagt bij aan de kwaliteit van de dienstverlening van de Rabobank. Twee categorieën De competitie voor medewerkers is verdeeld in twee categorieën. Categorie A voor beleg gingsadviseurs, relatiebeheerders P&E, hoof den Particulieren en directeuren. Kortom, mensen die betrokken zijn bij de beleggings dienstverlening of er een opleiding voor heb ben gevolgd. Categorie B voor medewerkers die nog niet veel weten van beleggen, maar er kennis mee wil maken. Per categorie zijn drie geldprijzen beschikbaar. De eerste prijs is f 2.000,-, de tweede prijs f 1.500,- en de der de prijs f 1.000,-. Individueel of als team Medewerkers kunnen individueel meedoen of als team. Een team heeft een aantal voordelen: over de resultaten kan van gedachten worden gewisseld, de tijdsbelasting per deelnemer is minder én de teamgeest wordt bevorderd. De hoofdprijs voor een team is gelijk aan de hoofdprijs voor een individuele medewerker van de Rabobank. Inschrijven kan tot 18 maart met het formulier bij deze Raboband. Het inschrijfgeld bedraagt f 75,-. Indien wordt ingeschreven als team moet één van de team leden zich opgeven. -< titie is één van de manieren waarop bij een breed publiek onder de aandacht wordt ge bracht dat men bij de Rabobank uitstekend terecht kan voor commissionairsdiensten. De competitie is een prima middel om het imago van de Rabobank als beleggersbank te verbeteren. Deelnemers aan de Beurs competitie blijken behoefte te hebben aan concrete adviezen. Het is de bedoeling dat zij zich daarvoor wenden tot de plaatselijke Rabobanken. Daarmee kan een goede basis worden gelegd voor het afnemen van com missionairsdiensten in de toekomst.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 5