Gelezen Uit de media 16 Media Wijffels in Rabovisie: tijd van transformatie Nieuwe hoofdstukken Handboek Communicatie 'Samenwerking tussen Transportbedrijven' in brochure RABOBAND NUMMER 2/24 JANUARI 1 994 In het februarinummer van Rabovisie schetst Hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels een tijd van transformatie. Door emancipatie en ontwikkeling van grote bevolkingsgroepen komen oude structuren en instituties ter discussie te staan. Wijffels pleit ervoor nu op allerlei terreinen nieuwe krachten te mobiliseren om de kansen die ontstaan goed te benutten. Verder in Rabovisie een artikel over de food- en agribusiness in de Verenigde Staten die daar al een enorme omvang kennen. Het GATT-akkoord en de recen te handelsovereenkomst tussen de Verenigde Staten, Mexico en Canada zal daar nog wat aan toe voegen. Vanuit New York speelt de Rabobank mee in die 'world league'. In een ander artikel wordt de Rotterdamse haven als één van de motoren van de Ne derlandse economie genoemd. In het verleden kon de Maasstad vooral door de gunstige natuur lijke ligging haar positie als we reldhaven nummer één berei ken. Nu moet die positie veel meer worden bevochten. In de rubriek Gastopinie komt milieu minister Hans Alders aan het woord. Van 10 tot en met 19 februari wordt in Amsterdam de BedrijfsautoRai '94 gehouden. Eén van de programma onderdelen is een mini symposium op woensdag 16 februari met als sprekers onder andere minister May-Weggen van Verkeer en Waterstaat, Hoofddirectielid Visser en directeur Poot van Transport en Logistiek Nederland. Bank en Particulier Mr.id Het themaverhaal in Bank en Particulier nummer 1 van dit jaar handelt over de Beurscompetitie die van 21 maart tot en met 27 mei voor de vierde keer wordt ge organiseerd. In het artikel specia le aandacht voor twee banken. De Rabobank Zeist heeft veel erva ring met scholengemeenschap pen in haar werkgebied die aan de Beurscompetitie deelnemen. De Rabobank Weert, die heel ac tief is in de beleggingssfeer, ge- Voor het Handboek Communicatie zijn twee nieuwe hoofdstukken verschenen. Daarin worden respectievelijk sponsoring en drukwerk behandeld. In het hoofdstuk Sponsoring wordt gepleit voor een bewuste, planmatige aanpak van het com municatie-instrument spon soring. Voor de behandeling van dagelijkse sponsorverzoeken is onder andere een stappenplan opgenomen. Ook ideeën voor mogelijke tegenprestaties van ge sponsorde organisaties en advie- bruikt de Beurscompetitie om zichzelf als beleggersbank te pro fileren. Verder een artikel over de omzetting van het assortiment direct opvraagbare spaarproduk- ten. Daarin wordt onder andere verwezen naar de binnenkort te verschijnen Handleiding AP.1- Assortimentsbeleid Creditgelden Particulieren. In een artikel over telebankieren onder andere een evaluatie van Rabobanken die er meer dan gemiddeld mee wer ken. Ter sprake komen verkoop argumenten en doelgroepen, marktbewerking en marktver- wachting. Ook wordt een verge lijking getrokken met Girotel. zen voor afbouw en stoppen met sponsoring ontbreken niet. Het werkboekgedeelte bevat hulp middelen zoals een toetsingsfor mulier voor sponsorverzoeken, een model voor een sponsorcon tract en een modelbrief voor af wijzing. Het hoofdstuk Druk werk geeft geen uitleg over het drukproces, maar informeert over de diverse taken die de afde ling Communicatie Produkties kan verrichten voor zowel lokale banken als voor Rabobank Ne derland. De afdeling kan worden ingeschakeld in de offertefase, in het creatieve voortraject voor het vervaardigen van ontwerp, werk tekening en films, of bij de bege leiding van het drukproces. Voor informatie: Communicatie- en PR-adviseur van het regiokan toor of het directoraat Commu nicatie, tel. (030) 902781. >- Het consumptief krediet is in het derde kwartaal van 1993 met 2,7 procent gestegen in vergelijking met dezelfde pe riode in 1992, zo blijkt uit cij fers van het CBS. Consumptief krediet wordt grotendeels aan gewend voor de aankoop van duurzame consumptiegoede ren. De lagere inkomens gaan er volgend jaar als gevolg van de nieuwe belastingtabellen netto relatief meer op vooruit dan de hogere inkomens. In guldens gerekend varieert de vooruit gang van een kleine f 300,- per jaar voor mensen met een mi nimuminkomen tot ruwweg het dubbele bij een bruto-inko- men van f 15.000,- per maand. >- De Nederlander blijft opti mistisch over zijn persoonlijke financiële situatie voor 1994. Dit concludeert Lagedijk On derzoek na een steekproef on der 900 Nederlanders. In weerwil van de economi sche teruggang bloeit de Am sterdamse effectenbeurs als nooit tevoren. De beursomzet steeg het afgelopen jaar naar schatting met liefst 67 procent, tot een record van f 1.016 mil jard. Over het hele jaar gingen de koersen met gemiddeld 42 procent omhoog. >- Beleggingsanalisten ver wachten dit jaar voor Neder landse, aan de beurs genoteer de bedrijven, een gemiddelde winstgroei van 15 procent per aandeel. Zij verwachten een voortgaande stijging van de koersen. >- In 1993 zijn veel meer valse honderdjes ontdekt dan in voorgaande jaren. Banken en winkeliers brachten 3.828 valse honderdjes bij de politie; een toename van 600 procent ten opzichte van 1992. Het gaat volgens de politie voornamelijk om oude typen vervalsingen. >- De belangstelling voor vliegvakanties naar de zon is voor zowel deze winter als ko mende zomer nu al ruim 20 procent groter dan in 1993. Dit blijkt uit een onderzoek onder 160 reisbureaus. Spanje is de ze zomer weer sterk favoriet. De Nederlandse exporteren de ondernemingen verwachten voor dit jaar een exportgroei van circa 5 procent. Dit blijkt uit een enquête van de Federa tie voor de Nederlandse Export onder haar leden. Verzorgd door Bibliofeek en Documentotie Tijdens het symposium wordt de brochure 'Samenwerking tussen Transportbedrijven' gepresen teerd. Het is een gezamenlijke uitgave van de Rabobank en Transport en Logistiek Neder land, de veruit grootste branche organisatie in het beroepsgoede- renvervoer over de weg. In de brochure en het daarbij behoren de werkboek worden met een stappenplan handvatten aange reikt om op een gestructureerde wijze samenwerkingsverbanden tussen transportbedrijven op te zetten. Na het symposium wordt aan alle deelnemers een map, met daarin de brochure en het werk boek, toegezonden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband International' (EN) | 1994 | | pagina 12