Geen Melkmeisje Nog niet in Vermeers Op de schilderijen van Johannes Vermeer verwacht je in veel gevallen de schil der zelf. Kijkend naar een tafereel dat hem zo boeit. Dat hij het op zijn eigen manier wil vastleggen. Kon hij maar even in het Mauritshuis die duizenden mensen zien, die komen voor 22 van zijn schilderijen. Zoveel belangstelling, dat had hij zich in zijn stoutste dromen nog niet kunnen voorstellen. Vermeer is het gesprek van de dag. 'Een prachtige tentoonstelling, maar wel erg druk', zeggen Eef Boerssen, oud medewerker van Rabobank Amersfoort en zijn vrouw Rita terwijl ze, op één van de eerste dagen, in het Mauritshuis langzaam van schilderij naar schilderij gaan. Eef en Rita zijn echte kunstliefhebbers die veel gebruik maken van hun Museumjaar kaart. 'Jammer', zegt Eef Boerssen, 'dat alle kaarten nu al zijn uitverkocht. Rita: 'Die drukte is vreselijk. Voor ieder schilde rij staan wel veertig mensen te kijken en op de eerste dag werden er koptelefoons gestolen. Ik denk dat de organisatie niet op zo'n toeloop heeft gerekend. Het Melk meisje heb ik helemaal niet gezien. Maar ik ben toch blij dat ik er geweest ben, al zou ik er nog wel een keer op m'n gemak doorheen willen lopen. Die lichtinval op de schilderijen van Vermeer en de goede staat waarin de schilderijen verkeren. Prachtig. Maar misschien zou het nog mooier geweest zijn als ze in een groter museum dan het Mauritshuis hadden gehangen.' Vooral in relatiemarketingsfeer is de tentoonstelling een ongekend succes. Eind maart was er voor de dertig avondarran gementen in totaal voor 14.785 personen geboekt. Joyce Lisman van Representatie: 'Voor het dinerarrangement is nog een be perkte boeking mogelijk. De Open Huis- en de receptie-arrangementen zijn hele maal volgeboekt. Evenals het 'maatwerk arrangement, waaraan 996 personen deel nemen in 21 dagdelen. De belangstelling is veel groter dan we hadden verwacht en omdat we veel werk hebben aan de afwikkeling, hebben we er voor vier maanden een hulpkracht bijge- kregen. We hebben meer ervaring met grote projekten. Denk maar aan de Flo- riade. De extra grote animo voor de ten toonstelling én de daarmee samenhan gende relatiemarketing komt naar mijn mening voort uit de publiciteit rond de hele expositie. Dat begon al toen deze in dezelfde vorm te zien was in de National Art Gallery in Washington. Ook uit het buitenland komen verte genwoordigers van de Rabobank met hun

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 8