Geen Melkmeisje
Nog niet in Vermeers
Op de schilderijen van Johannes Vermeer verwacht je in veel gevallen de schil
der zelf. Kijkend naar een tafereel dat hem zo boeit. Dat hij het op zijn eigen
manier wil vastleggen. Kon hij maar even in het Mauritshuis die duizenden
mensen zien, die komen voor 22 van zijn schilderijen. Zoveel belangstelling,
dat had hij zich in zijn stoutste dromen nog niet kunnen voorstellen. Vermeer
is het gesprek van de dag.
'Een prachtige tentoonstelling, maar
wel erg druk', zeggen Eef Boerssen, oud
medewerker van Rabobank Amersfoort en
zijn vrouw Rita terwijl ze, op één van de
eerste dagen, in het Mauritshuis langzaam
van schilderij naar schilderij gaan. Eef en
Rita zijn echte kunstliefhebbers die veel
gebruik maken van hun Museumjaar
kaart. 'Jammer', zegt Eef Boerssen, 'dat
alle kaarten nu al zijn uitverkocht. Rita:
'Die drukte is vreselijk. Voor ieder schilde
rij staan wel veertig mensen te kijken en
op de eerste dag werden er koptelefoons
gestolen. Ik denk dat de organisatie niet
op zo'n toeloop heeft gerekend. Het Melk
meisje heb ik helemaal niet gezien. Maar
ik ben toch blij dat ik er geweest ben, al
zou ik er nog wel een keer op m'n gemak
doorheen willen lopen. Die lichtinval op
de schilderijen van Vermeer en de goede
staat waarin de schilderijen verkeren.
Prachtig. Maar misschien zou het nog
mooier geweest zijn als ze in een groter
museum dan het Mauritshuis hadden
gehangen.'
Vooral in relatiemarketingsfeer is de
tentoonstelling een ongekend succes. Eind
maart was er voor de dertig avondarran
gementen in totaal voor 14.785 personen
geboekt. Joyce Lisman van Representatie:
'Voor het dinerarrangement is nog een be
perkte boeking mogelijk. De Open Huis-
en de receptie-arrangementen zijn hele
maal volgeboekt. Evenals het 'maatwerk
arrangement, waaraan 996 personen deel
nemen in 21 dagdelen.
De belangstelling is veel groter dan we
hadden verwacht en omdat we veel werk
hebben aan de afwikkeling, hebben we er
voor vier maanden een hulpkracht bijge-
kregen. We hebben meer ervaring met
grote projekten. Denk maar aan de Flo-
riade. De extra grote animo voor de ten
toonstelling én de daarmee samenhan
gende relatiemarketing komt naar mijn
mening voort uit de publiciteit rond de
hele expositie. Dat begon al toen deze in
dezelfde vorm te zien was in de National
Art Gallery in Washington.
Ook uit het buitenland komen verte
genwoordigers van de Rabobank met hun