Lokaal Centraal De financiële rubriek als marketing instrument 5 De klant moet het mentaal aankunnen Stukjes met een persoonlijke noot 'Ik zal nooit meer dronken wezen' Wandelingen met de hond Beleggen is leuk Herkenbaarheid in 'gewone jongenstaal' Sommigen doen het uit winstbejag. Anderen beleggen uit nieuwsgierigheid. De één heeft miljoenen te besteden. De ander een spaarpotje van een paar duizend gulden. En wonen ze in de omgeving van Gemert, dan lezen ze gretig de rubriek van Paul Meerbach in het Gemerts Nieuwsblad. Waarin om de veer tien dagen tekst en uitleg wordt gegeven bij de stijgende en dalende bewe ging van de koersen op de verschillende aandelen- en optiemarkten. Meerbach is sinds vorig jaar beleg gingsadviseur bij de Rabobank Gemert. Daarvoor was hij werkzaam als hoofd Particulieren. 'In die functie was ik al tachtig procent van de tijd bezig met be leggen. Het is voor mij prettig om dat nu voor de volle honderd procent te kunnen doen. Ik heb er altijd al veel belangstelling voor gehad. Vind het leuk om met de han del bezig te zijn en met de klanten. Die zijn heel divers. Ik heb er vrije beroepsbe oefenaren tussen, zoals artsen, advocaten, tandartsen en dergelijke, die voor miljoe nen beleggen en gewone werknemers die hun spaarcentjes willen verdubbelen.' Uitgangspunt voor Meerbach is dat de klant niet alleen geld wil verdienen, maar ook verlies moet kunnen accepteren. 'De handel in opties, waar je al met kleine be dragen aan mee kan doen, is speculatiever dan de aandelenhandel. Want als de ver wachting omtrent de optie binnen een be paalde termijn niet uitkomt ben je je geld kwijt. Aan de andere kant kun je er ook enorm aan verdienen. Ik probeer elke nieuwe klant goed in te schatten. Wanneer ik het idee heb dat iemand het mentaal niet aankan, begin ik er niet aan. Want je kunt geen zekerheid bieden. Als ik de in druk krijg dat iemand er niet van kan sla pen of ruzie krijgt met de familie, want dat komt ook voor, dan adviseer ik om iets anders te doen met het geld. Niet al leen om de klant te beschermen maar ook omdat het de bank in zo'n geval meer kost aan tijd, dan het oplevert.' Op eigen initiatief stapte Meerbach vorig jaar naar de plaatselijke krant met het voorstel een financiële rubriek aan te leveren. De redactie vond het een aardig idee en vroeg hem een stukje te schrijven zodat het beoordeeld kon worden. 'Het re sultaat viel in goede aarde en ik kreeg elke week drie kolommen van een kwart pa gina tot mijn beschikking. Dat leek me een beetje veel, dus ik besloot het om de week te doen.' De stukjes van Meerbach vallen op door de persoonlijke noot die erin zit. Dat is een bewuste keuze. 'Het was vanaf het begin mijn bedoeling om te schrijven voor mensen die er niet echt verstand van hebben maar wel een latente belangstel ling. Ik wil hun nieuwsgierigheid opwek ken en laten zien dat beleggen leuk is. Ik heb daar natuurlijk wel mijn draai in moe ten vinden. Via een omweg, mijn beleve nissen als beleggingsadviseur, anekdotes uit mijn verleden, geef ik de mensen ach tergrondinformatie over de actuele koer sen.' Wie bovenstaande tussenkop ziet denkt dat er een foutje is geslopen in de produc tie van dit blad. Mis. Het is één van de koppen van Paul Meerbach's financiële rubriek. Het gaat over het aandeel Hoog ovens waar Meerbach aan denkt terwijl hij al wandelend de carnavalskraker 'Ik zal nooit meer dronken wezen' voor zich uit neuriet. 'Humor', meent Meerbach, 'is belangrijk in zo'n rubriek. Het moet geen saaie, droge kost worden. Ik had er ook nog bijgeschreven dat ik onder het wande len uitvluchten voor de weekendklusjes aan het verzinnen was. Dat vond mijn vrouw vervelend, want ik doe die klusjes juist graag. Maar zo probeer ik toch altijd iets te verzinnen waar door mensen blijven lezen. De laat ste week ging de beurs sterk op en neer, net bungy-jumping. Dat wordt dan mijn insteek voor het artikel.' Om goed te kunnen schrijven hebben veel schrijvers de deadline als stok achter de deur nodig. Bij Meerbach is het niet an ders. 'Ik moet mijn stukjes altijd op don derdagochtend aanleveren. Op woensdag middag ga ik er, met het gevoel dat het nu toch echt moet, pas voor zitten. Ik schrijf niet achter een computer, die tekstverwer kingsprogramma's zijn me allemaal veel te ingewikkeld. Gewoon, met pen en papier, lukt me veel beter. Mijn secretaresse zet het naderhand op een diskette. Natuurlijk heb ik er meestal wel in verloren uurtjes of tijdens wandelingen met de hond, over na gedacht. Dan zit er al iets in mijn hoofd en ben ik binnen een uurtje klaar. Maar het komt ook voor dat ik geen idee heb hoe ik het ga aanpakken en dan duurt het aan merkelijk langer voor er iets op papier staat.' Als marketinginstrument missen de stukjes van Meerbach hun uitwerking niet. Uit het hele verspreidingsgebied van de krant melden zich regelmatig nieuwe klan ten aan. 'Zo'n plaatselijke krant wordt enorm goed gelezen. Om als bank daar een vaste plek in te hebben is heel goed voor het imago. Er spreekt een zekere des kundigheid en objectiviteit uit en dat is precies waar mensen behoefte aan hebben. Je trekt ze als het ware over de streep als je daarbij ook nog eens laat zien dat het ge woon leuk is om te beleggen. Dat is ook de reden waarom onze bank altijd mee doet aan de Beurscompetitie en in het kader daarvan cursussen verzorgt. Op dit moment ben ik bezig met het maken van een brochure. Die schrijf ik natuurlijk ook zelf. Hierin komen veel technische analy ses, modellen en grafieken. Ook dat spreekt potentiële relaties aan.' Meerbach krijgt veel reacties op zijn ar- E E 3 "O

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 5