Nieuw Sociaal Plan de maak 4 'Nieuwe CAO test-case volwassen arbeidsverhoudingen' 16 ff Per 1 mei vervalt het huidige Sociaal Plan. Werkgevers en vakbonden streven ernaar op dezelfde datum een nieuw Sociaal Plan te kunnen invoeren. Lukt het partijen echter niet om voor die datum definitieve afspraken te maken - er zijn vergaderingen gepland op 22 en 24 april - dan blijft vooralsnog het oude plan van kracht. Arthur van Looij, hoofd Organisatie en Overlegzaken: 'We hebben afgesproken el kaar niet op te jutten. Lukt het niet 1 mei te halen, dan wordt het maar wat later. Het accent ligt op de kwa liteit van het plan, daar gaat het om.' Momenteel wordt ge werkt aan een concepttekst die na vaststel ling door de Hoofddirectie met de bonden zal worden besproken. Volgens Van Looij zal het nieuwe Soci aal Plan op hoofdlijnen het oude volgen, maar bestaat er wel behoefte aan een aan tal aanpassingen. Het vigerende plan da teert uit 1992. Het had de bedoeling voor zowel werkgevers als werknemers regels te geven hoe om te gaan met de gevolgen van reorganisaties. Het plan voorzag onder andere in de afwijzing van gedwongen ontslagen. Gedwongen ontslagen zijn ook in het nieuwe Sociaal Plan niet aan de orde. Ver der lijkt de vanzelfsprekendheid waarmee in het huidige Sociaal Plan wordt uitge gaan van een gefaciliteerde uitstroom van ouderen (57,5-jarigenregeling), toe aan enige nuancering. Volgens Van Looij is binnen de Rabobankorganisatie een dis- cussie gestart hoe een beter ouderen beleid van de grond te tillen. 'Vergeet niet: als je steeds die oudere cate gorie medewerkers wegneemt, snijd je steeds in de ervarings kant van je bedrijf. Waar wij naar toe moeten, is Uk. een flexibele pen sionering. Daarover zijn we nu in dis cussie met de werk geversorganisatie.' Het is niet uitgesloten dat dit onderwerp bij de volgende CAO- besprekingen op de agenda zal staan. Zoals Van Looij zei, willen zowel werk gevers als vakbonden het Sociaal Plan op een aantal punten aanpassen. Zo vinden de werkgevers dat het huidige plan de ver antwoordelijkheid bij boventalligheid te eenzijdig aan hun kant legt. Verder willen zij een wat ruimere interpretatie van de begrippen demotie en passende functie. Nu staan deze in het Sociaal Plan zo rigide geformuleerd dat ze oplossingen in de praktijk soms blokkeren. Daarentegen wil len de werkgevers weer striktere afspraken als het gaat om outplacement. De huidige laten zoveel ruimte over dat mensen kun nen zeggen: ik probeer het een jaartje en als outplacement dan nog niet is gelukt, zorgt de bank wel voor een alternatief. Van Looij: 'Maar, en dat zeggen ook de outplacementbureaus, de procedure werkt het best als er druk op staat, als mensen zich realiseren: ik moet via deze weg sla gen, anders heb ik straks geen baan.' De vakbonden zouden graag zien dat werknemers die van de ene Rabobank naar de andere overstappen, hun anciënni teit (het aantal bij de Rabobank opge bouwde dienstjaren) behouden. Van Looij: 'Nu begint iemand die van bank wisselt, juridisch weer bij anciënni teit nul terwijl de kantonrechter bijvoor beeld de vergoeding bij ontslag direct kop pelt aan het aantal dienstjaren. Met andere woorden, als je pech hebt, loop je ondanks een groot aantal dienstjaren bij de Rabobankorganisatie een fors bedrag mis. En dat belemmert weer de mobiliteit binnen de organisatie, is het standpunt van de vakbonden.' Tot slot pleiten de vakbonden ervoor criteria te formuleren die het mogelijk maken de in spanningsverplichting van de werkge ver te toet- Bij de Infodesk die de plaatselijke banken kunnen bellen in verband met de invoering van de gemiddeld 36-urige werkweek, zijn tot nu toe vierhonderd telefoontjes binnengekomen. Een deel daarvan betreft meningsverschillen waarbij management en medewerker het in eerste instantie niet eens kunnen worden over de nieuwe werktijden. Deze gegevens kwamen ter tafel tijdens een bijeenkomst van de projectgroep im plementatie gemiddeld 36-urige werk week. Daarin zitten vertegenwoordigers van Rabobank Nederland, de Caar, Rabofacet, de directeuren van plaatselijke banken en andere betrokkenen. De pro jectgroep begeleidt de invoering van de gemiddeld 36-urige werkweek en heeft onder telefoonnummer 030-2164446 de Infodesk opgezet. Miriam Giliam, cliëntadviseur bij de Rabobank Zevenrode, volgt namens de werknemersdelegatie van de Caar de pro jectgroep implementatie 36-urige werk week. Zij ziet in de meningsverschillen rond de werktijden een teken dat de invoe ring van de nieuwe CAO een belangrijke test-case is als het gaat om volwassen ar beidsverhoudingen. 'Het komt voor dat een medewerker zegt: ik zou graag vier keer negen uur werken en dat de manager dan meteen roept: dat kan absoluut niet. Daar waar het management eenzijdig de werktijden bepaalt en dus ook de vrije tijd, kun je niet anders dan spreken van onvolwassen arbeidsverhoudingen.' Wat zich in dit verband nadrukkelijk doet voelen, zegt Giliam, is het ontbreken van een klachtenregeling. 'Via de Caar hebben wij al in september om een goede regeling verzocht. Nu kennen alleen Rabo bank Nederland en banken met meer dan 250 personeelsleden - en dat zijn er drie - een klachtenprocedure. Op korte termijn moet iets dergelijks ook voor de andere banken van de grond komen.' Ter verga-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 24