Bancaire toekomst 10 Reistijd sparen In hetzelfde boek kijken Op kantoor voor je PC zitten en ver gaderen met iemand die tientallen of zelfs honderden kilometers verderop zit. Het is maar een van de mogelijk heden die videocommunicatie biedt. Tele-leren en telewerken zijn twee andere, zegt Jan van Arkel, project manager videocommunicatie van Spectrum in Zeist. Het voordeel? Efficiënter werken en een flinke besparing op reistijd en -kosten. 'Persoonlijke dienstverlening zal altijd blijven. Maar veel informatie kun je na tuurlijk ook via een interactief computer programma op een scherm tonen. En waarom dan niet de mogelijkheid bieden om via datzelfde systeem rechtstreeks con tact te maken met een adviseur met wie de klant een transactie kan afsluiten?' Hoe wel hij geen kristallen bol bezit, weet Jan van Arkel vrijwel zeker dat zo'n voorzie ning op niet eens lange termijn, onderdeel zal uitmaken van de bancaire dienstverle ning. In Amerika en Engeland bestaat iets dergelijks al, aldus de projectmanager videocommunicatie van Spectrum in Zeist. 'Bij reisbureau's, banken en op andere plekken waar veel mensen samenkomen, staan kiosken waar een klant informatie kan krijgen over bijvoorbeeld reizen. Na een druk op de knop krijgt hij of zij via videocommunicatie verbinding met een medewerker van de organisatie, bij wie de reis ook daadwerkelijk kan worden ge boekt. De klant en de verkoper zien elkaar met behulp van videocamera's. Aan de hand van de creditcard van de klant, kan het centrale punt niet alleen de identiteit van de verkoper verifiëren, maar ook con troleren of zijn banksaldo toereikend is. Als de verkoper vervolgens het boekings formulier invult, kan de klant op het scherm meelezen. Is alles naar wens, dan boekt de verkoper de reis en wordt de overeenkomst door de printer in de kiosk afgedrukt. De reisdocumenten worden na gestuurd. Op dezelfde manier worden in Amerika al hypotheken, leningen en verze keringen afgesloten.' Niet alleen extern, ook intern zal videocommunicatie (snel) gemeengoed worden, denkt van Arkel. Bij voorbeeld voor videovergaderen, presenta ties, projectoverleg, tele-leren en telewer ken. Toen de eerste berichten door sijpelden over proefnemingen met het nieuwe systeem, stroomden de aanvragen binnen om betrokken te worden bij de tests. En als de proeven succesvol blijken, zal dat alleen nog maar meer worden. Van Arkel: 'Een van de grote voorde len van het systeem is de besparing op reistijd. Neem het Directoraat Communi catie. Vanaf mei zal er dagelijks een krant verschijnen, waarvoor medewerkers uit Utrecht en Eindhoven regelmatig contact moeten hebben. Natuurlijk wordt er heel wat per telefoon gedaan, maar er gaan toch ook zeer regelmatig medewerkers op en neer. Als ze dat overleg via een video verbinding kunnen doen, wordt het aantal dienstreizen vanzelf een stuk minder. En reken maar eens uit wat er op vliegtickets bespaard wordt als medewerkers van het Centrale Bankbedrijf die nu de hele wereld over gaan voor overleg over automatise ring of produktontwikkeling, thuis blijven en hun gesprekken per beeldverbinding doen...' Videocommunicatie kent verschillende mogelijkheden. Van het één op één over leggen via een PC met beeld en geluid, tot vergaderen met groepen mensen op di verse lokaties. De produkten op het gebied van videocommunicatie (VC) worden grofweg in twee categorieën verdeeld. De eerste is desktop-VC, waarbij gewone PC's worden gebruikt met camera en micro foon, voor overleg tussen twee mensen. Zo'n systeeem kost ongeveer 7.000. De tweede categorie zijn de groepssyste- men, waarbij gebruik wordt gemaakt van breedbeeld TV-monitoren en professionele camera's en microfoons. Deze systemen zijn geschikt voor 4 tot 8 deelnemers per lokatie en de prijzen variëren van 40.000 tot 80.000. Veel geld, erkent ook Jan van Arkel, maar de investeringen betalen zichzelf al heel snel terug door een besparing op reistijd en -kosten en door een grotere efficiency. De projectmanager: 'Stel nu eens dat je net in het vliegtuig zit terug naar Nederland na een bezoek aan New York. Ineens schiet de oplossing van het besproken probleem je te binnen, maar het is zo ingewikkeld dat het per te lefoon of fax alleen niet uit te leggen valt. In plaats van weer naar New York te rei-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 10