ille records 'Broodje van Vermeer' bij 1.000 warme bakkers te koop 3 De hele reclamecampagne in één regie Relatiemarketing massaal ingezet door banken Mauritshuis tijdelijk bouwplaats Vermeer Muziekfestival Partnership blijkt te werken partner aanwezig. Daar hebben wij als Mauritshuis best wel aan moeten wennen. De Rabobank wilde dat de kaartverkoop via de plaatselijke banken zou lopen. Wij wilden dat het kaartje bij iedere Rabobank verkrijgbaar zou zijn. Zodat we bijvoor beeld niet het probleem zouden krijgen dat iemand die een kaartje wilde kopen dat wel zou kunnen krijgen in Voorburg, maar niet in Delft. Toen uit onderzoek duidelijk werd dat mogelijk een aantal banken niet zou meedoen, hebben we samen gezocht naar een andere oplossing. Dat werd de Rabobank Vermeer Reserveringslijn. Dat sloot aan op de verkoop bij 150 grote VW-kantoren.' Een ander aspect van de samenwerking is de communicatie. De hele reclamecam pagne rond het totale Vermeerproject, dus zowel de advertenties van het Mauritshuis als van de Rabobank, is in één regie gehou den. Van Koetsveld: 'Ik denk dat een deel van het succes, van de uitstraling en be kendheid van het project, is te danken aan die nauwe samenwerking. Naast de regu liere uitingen die het Mauritshuis voor zo'n tentoonstelling uit haar budget betaalt, plaatste de Rabobank onder meer adver tenties van een halve pagina in de lande lijke dagbladen. Zo konden we de betaalde publiciteit een volume meegeven dat we anders nooit hadden kunnen halen. Door dat in alle gevallen communicatie-adviseur Paul Mertz de regie voerde was de herken baarheid van het Vermeerproject en de be trokkenheid van de Rabobank daarbij aan zienlijk vergroot.' Het aantal ontvangsten, inleidingen, lunches en andere speciale arrangementen voor plaatselijke banken is enorm groot als je het vergelijkt met evenementen als de Floriade en de Wereldruiterspelen. Half februari hebben al zo'n honderd banken voor één van de arrangementen ingeschre ven. Zij komen met 6.000 personen naar Den Haag. Voor wat betreft de relatiemar keting is proefgedraaid tijdens de restaura tie van 'Gezicht op Delft' en 'Meisje met de parel'. Deze restauratie vond plaats onder de ogen van het publiek. Ook toen nodigden plaatselijke banken al particu liere en bedrijfsklanten uit voor een ont vangst in het Mauritshuis. Het was een opmaat voor het grotere werk, de over zichtstentoonstelling. Het Mauritshuis is een 17de eeuws stadspaleisje dat is gebouwd in de tijd van Vermeer. Het is heel geschikt om een hoogwaardige collectie uit die tijd te tonen. Maar er zitten ook beperkingen Begin februari moest ijs uit de Hofvijver worden gezaagd. aan. Eén van de beperkingen is dat er geen aparte tentoonstellingsruimte is voor ex posities. Voor de Vermeertentoonstelling moet de vaste collectie op de begane grond plaatsmaken. Begin februari sloot het Mauritshuis haar deuren en veranderde het statige paleisje in een bouwplaats. In het souterrain wordt een documentaire tentoonstelling ingericht waarin de bezoe ker achtergronden over leven en werk van Vermeer krijgt toegelicht. Tijdens de over zichtstentoonstelling in het Mauritshuis wordt grenzend aan het museum een pa viljoen op de Hofvijver gebouwd. Daar komen de ingang en uitgang, het restau rant, de garderobe, de Vermeerwinkel, de VIP-ruimte waar de ontvangsten van de Rabobanken met hun relaties plaatsvin den, de informatiebalie en de toiletten. Onverwacht moest, voordat de pontons voor het Vermeerpaviljoen in de hofvijver konden worden geplaatst, eerst ijs worden gezaagd. De Rabobank sponsort naast de over zichtstentoonstelling het Vermeer Muziek festival. Het grootste deel van deze spe ciale concerten vindt plaats in Diligentia op de zondagen tussen maart en juni. Het sluit goed aan op de expositie in het Mau ritshuis. Veel schilderijen van Vermeer hebben muziek als onderwerp. Neem bij voorbeeld de 'Virginaalspeelster' of 'De Muziekles', beiden te zien in het Maurits huis. De samenwerking met de Rabobank smaakt volgens het Mauritshuis naar meer. Het museum zal niet nalaten om een project dat de Rabobank heel goed de banken en klanten kan aanbieden in een vroeg stadium aan te kondigen. De Rabo bank is blij dat de vertaalslag van het sponsorbeleid en het partnership zoals zij dat met het Mauritshuis is aangegaan goed heeft uitgepakt. Dat biedt perspectie ven voor andere grote sponsorprojecten. Of het nu om kunst gaat of om sport. Het bijzonder gevormde broodje van 'Het Melkmeisje'stond model voor het 'Broodje van Vermeer'. Het bevat onder meer roggemeel, zuurdeeg en getoast moutmeel. Deze ingrediënten geven een bijzonder lekkere en pittige smaak aan het brood. Het is een stevig, stoer en ambachtelijk brood dat zijn vorm krijgt doordat de deegbol voor het bak ken wordt ingesneden. Op het eerste gezicht lijkt het niets met de over zichtstentoonstelling van Vermeer te maken te heb ben.Toch heeft de actie van de warme bakkers zijn bedoeling. Simon Kuijpers: 'In de sponsoring moet steeds worden gezocht naar een opvallende manier om iets over het sponsor project te zeggen. We wil den de Vermeertentoon stelling bij een breed publiek bekend maken. Als je dan bedenkt dat brood voor Vermeer een grote betekenis had. Hij liet een grote schuld aan bakker Hendrick van Buyten na. De Rabobank is de bank voor het midden- en kleinbedrijf en de ambachtelijke bakkers maken daar deel van uit. Dan heb je een aantal belangrijke dingen gecombineerd. Want elke vrijdag en zaterdag staan mensen in de rij bij hun warme bakker en zien zij de affiches met het 'Broodje van Vermeer' en worden zij op de tentoon stelling gewezen. De Stichting Voorlichting Brood nam het initiatief over en startte rond het broodje een speciale campagne. De Rabobank ondersteunt de actie met een beperkte bijdrage.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 3