Gesloten Vrijheidsbeeld 29 Regio Zuid-Nederland Rabobank Nederland Overigen <29 tHHl OCZZ] West Zeeuwsch-Vlaanderen (Zld) Bedrijfsadviseur Domburg (Zld) Ervaren Adviseur Bedrijven Nootdorp (ZH) Commercieel Manager Basisvoorzieningen 06/07 (indicatie) Nootdorp (ZH) Secretaresse/ Administratief Medewerker Midden IJsselmonde (ZH) Commercieel Manager f inanciële Advisering Halsteren-Lepelstraat (NB) Cliëntadviseur Sprang-Capelle (NB) Bedrijvenadviseur 06 Bleiswijk (ZH) Ervaren Cliëntadviseur 04 Gorinchem (ZH) Mede werker Commerciële Binnen dienst Rclatiebeheer/Bedrijven- adviesgroep Borsele-Oost (Zld) Commer cieel Manager Basisvoor zieningen Sluis-IJzendijke (Zld) Cliëntadviseurs Etten (NB) Hoofd Krediet- beheer/-analyse Etten (NB) Vestigingsmanager Eindhoven (NB) Cliënt adviseur 03/04/05 Valkenswaard (NB) Commer cieel Manager Eigen Huis/ Financiële Advisering 's-Hertogenbosch (NB) Medewerker Commerciële Binnendienst 04/05 Loon op Zand (NB) Eerste Medewerker Bedrijfsvoering Loon op Zand (NB) Medewerker Commerciële Binnendienst Oss (NB) Coördinator Financiële Advisering 09 Oss (NB) Coördinator Relatiebeheer Bedrijven 09 Heerlen-Hoensbroek-Bruns- sum (L) Bedrijvenadviseur Heerlen-Hoensbroek-Bruns- sum (L) Kredietanalist/lntern Relatiebeheerder Roermond (L) Ervaren Assurantie-adviseurs Roermond (L) Wijk- relatiebeheerders Het Directoraat Operations CBB Produktmanager B Handelsrisicomanagement 09 (indicatie) Het Directoraat Operations CBB Medewerker Verkoop Binnendienst Produkt- management 05 (indicatie) Het Directoraat Communi catie Secretaresse Interne Communicatie 05 Planning Control WAB Secretaresse 06 Het Segment Basisvoor zieningen WAB Marktanalist Marktanalyse en Produkt- ontwikkeling 08 Het Segment Basisvoor zieningen WAB Segment controller C 10 De Directie WAB Secretaresse 06 Het Directoraat Juridische en Fiscale Zaken Secretaresse Advocatuur 05 Het Segment Eigen Huis WAB Systeemanalist/Program meurs Informatica Eigen Huis 06/07 (indicatie) Het Directoraat Financieel Economisch Beheer Senior Medewerker Management Control 10 Rabofacet Regio-adviseur Unit Huisvestingsadviezen 08 Rabofacet Projectleider Business Unit Print- en Mailing services 09 Rabofacet Adviseur B in de functie van Controller Business Unit Planning, Administratie en Control 09 Rabofacet Medewerkers Operatie (magazijn) Business Unit Fysieke Distributie 03 Rabofacet Medewerker Klantenservice Business Unit Fysieke Distributie 04 Unico Banking Group assistant secretary for the Secretary Gcneral/Head of the Training Institute Rabofacet IBM-Systeem- specialisten Ontwikkeling Ondersteuning Infrastructuur IBM (OOII) 08 IRIS BV Junior Product manager Effecten Al een aantal keren is op de televisie te zien geweest dat in de Verenigde Staten musea (waaronder dat met de Vermeertentoonstelling), nationale parken, het Vrijheids beeld en sommige overheidsdiensten wegens gebrek aan middelen tijdelijk hun deuren moesten sluiten. De vraag rijst hoe het zo ver kon komen in 'het rijkste land van de wereld'. De oorzaak moet worden gezocht in een politiek con flict rond de overheidsbegroting. President Clinton kan niet met het Congres tot overeenstemming komen over hoe het tekort, dat momenteel ruim 2 procent BBP be draagt, verder moet worden teruggedrongen. Dat komt vooral omdat de president tot de Democratische partij behoort en het Congres wordt gedomineerd door de Re publikeinen. Die willen in de periode tot 2002 het tekort geleidelijk elimineren en tegelijkertijd de belastingen ver lagen. Zij hebben daartoe ingrijpende bezuinigingen voorgesteld, die voor Clinton onacceptabel zijn. Vooral sociaal zwakkeren, milieu en onderwijs zouden hiervan de dupe worden. Hij heeft daarom zijn veto uitgesproken en tegenvoorstellen gedaan, die op hun beurt voor het Congres onaanvaardbaar zijn. Dat het conflict uit eindelijk zodanig is geëscaleerd dat honderdduizenden ambtenaren tijdelijk zonder salaris naar huis werden ge stuurd, komt doordat in november verkiezingen worden gehouden. Clinton wil graag worden herkozen, maar de Republikeinen zien uiteraard liever hun eigen man in het Witte Huis. Daarnaast spelen twee technische kwesties een rol in het conflict. De eerste is dat de begroting 1996, die al op 1 oktober 1995 van kracht had moeten worden, formeel nog niet is vastgesteld. Hierdoor moe ten tijdelijke fondsen op basis van de vorige begroting de overheid draaiende houden. Als deze niet tijdig beschik baar komen, is sluiting van bepaalde overheidsdiensten onontkoombaar. Ten tweede is er een wettelijk schulden plafond, dat door het Congres is vastgesteld en aangeeft hoe groot de schuld van de overheid maximaal mag zijn. Momenteel ligt dit op 4.900 miljard. De Republikeinen weigeren dit te verhogen zolang Clinton hun begrotings plannen niet accepteert. Afgelopen november kon een dreigende doorbraak van dit plafond slechts worden voorkomen door een forse 'greep' in de kas van de amb- tenarenpensioenfondsen. Deze eenmalige truc geeft even wel slechts soelaas tot medio maart. Als er dan nog geen verhoging is toegestaan, kan de Amerikaanse overheid de rente op haar schulden niet meer betalen. Op de obliga- tiemarkt maakt men zich hierover voortdurend zorgen, wat voor een opwaartse druk op de Amerikaanse kapi taalmarktrente zorgt. Hoewel de kans zeer klein is dat het werkelijk tot een 'overheidsfaillissement' komt, zou den de gevolgen hiervan wereldwijd merkbaar zijn in de vorm van een stijgende rente, dalende aandelenkoersen en een lagere dollar. Een gesloten Vrijheidsbeeld betekent voor beleggers dus dat waakzaamheid is geboden. E=i 29 otm Bert Sperna Weiland

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 31