Oude meester breek o) u (o)lr(o 2 Geen stier van Paulus Potter Behoud van cultureel erfgoed Nauwe samenwerking was wennen E E 3 "O Raboband Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie. Verschijnt maandelijks. 22e jaargang Nummer 2 - februari/maart 1996 Redactie Stan Polman (hoofdredacteur), Mariëlle Oostveen, Piet Philipsen, Caroline Renette. Redactie-adres Interne adrescode UCR 519, Postbus 17100,3500 HG Utrecht. Telefoon redactie Utrecht (030) 2162083. Telefax (030)2161904. E-mailadres via Internet Raboband@rn.rabobank.nl Medewerkers aan dit nummer Annelien Goote, Marijke Hoenderdos, Ineke Hogendijk,Ab Kuiper, Petra Ramaekers, PaulVreuls. Abonnementen-administraties Wijzigingen uitsluitend schriftelijk aan Centraal Abonnementen Beheer, interne adrescode BC 102A, Postbus 80, 5680 AB Best. Oplage 40.000 exemplaren. Vormgeving en druk Hoonte-Holland Grafische Industrie bv Papier Het papier waarop Raboband wordt gedrukt bestaat uit 60 procent rietsuikercellulose en 40 procent chloorvrij gebleekte cellulose. De volgende Raboband verschijnt in april. Rijen wachtenden voor the National Gallery of Art in Washington om de over zichtstentoonstelling van Johannes Vermeer te zien. De laatste weken voordat de tentoonstelling zou verhuizen, was het museum zelfs tot negen uur 's avonds geopend zodat alle geïnteresseerden die een kaartje hadden gere serveerd ook de werken van de Hollandse meester konden zien. De tentoon stelling en de problemen rond de sluiting vam alle federale musea trok veel aandacht in de Amerikaanse en Europese media. Half februari sloot de over zichtstentoonstelling in Washington en verhuisden de schilderijen naar Den Haag. Op 27 februari werd de tentoonstelling van 22 schilderijen van Johannes Vermeer in het Mauritshuis geopend. Ook hier lijkt de Vermeerten toonstelling records te gaan breken. De kaarten in de voorverkoop zijn nu al nagenoeg uitverkocht, terwijl veel plaatselijke banken massaal hun 'betere' klanten uitnodigen voor een bezoek aan het Mauritshuis. De Rabobank lijkt met de sponsoring van deze bijzondere tentoonstelling en de openbare restauratie van twee schilderijen van Vermeer in de roos te schieten. Nog voordat de deuren van het Mau ritshuis op 1 maart opengaan, is al tachtig procent van alle beschikbare kaarten ver kocht. Een unicum voor de Nederlandse museumwereld. De Rabobank Vermeer Reserveringslijn nam de helft van de bin nenlandse verkoop voor haar rekening. Met het einde van de voorverkoop sluit ook de 06-lijn. Kaarten kunnen dan al leen, heel beperkt, via de VW en de kassa van het Mauritshuis worden gereserveerd. Geheel vlekkeloos verliep het bespreken via de Reserveringslijn niet. De belangstel ling is zo groot geweest dat het landelijke VVV-systeem het op een gegeven moment niet meer aan kon, zodat onder meer bij de Rabobank 06-lijn achterstand werd opgelopen. Met een grotere capaciteit van de telefonische lijn en 24 uur per dag ge gevens invoeren werd de achterstand weer snel ingelopen. Als de voortekenen niet bedriegen, wordt de tentoonstelling een succes, zowel voor het Mauritshuis als de Rabobank. De jarenlange intensieve samenwerking werpt haar vruchten af. Het eerste contact tussen het Maurits huis en de Rabobank dateert van 1992. De Rabobank was in het kader van het nieuwe sponsorbeleid op zoek naar ge schikte sponsorobjecten. Het Mauritshuis had wel enkele tentoonstellingen in de aanbieding. De expositie over Paulus Potter, bekend van 'De Stier' bijvoorbeeld, die vee vaak als onderwerp van zijn schilderijen koos, leek perfect voor de Rabobank. Maar dat bleek niet zo te zijn, want de Rabobank had op dat moment geen behoefte aan een project dat een versterking zou zijn van het oude imago. Het totale project Vermeer, met de restau ratie van de schilderijen, 'Gezicht op Delft' en 'Meisje met de parel' en de tentoonstel ling over Johannes Vermeer paste veel beter. Van Koetsveld: 'De Rabobank wilde meer dan de buit neertellen.' De Rabobank wordt weieens de meest Nederlandse bank genoemd. Dat is ook wat zij in haar sponsorbeleid wil onder strepen. Het behoud van het Nederlandse culturele erfgoed past bij het maatschappe lijke gezicht van de bank. Het project Ver meer zoals het Mauritshuis dat aanpakt biedt volop mogelijkheden om recht te doen aan beide doelstellingen. Johannes Vermeer is een Hollandse meester met een hoge waardering in binnen- en buitenland. Met de restauratie van het 'Meisje met de parel' en 'Gezicht op Delft' zijn twee be langrijke schilderijen van de Delftse mees ter ook voor de toekomst behouden. De overzichtstentoonstelling zal het besef dat kunst en cultuur een onmiskenbare waarde toevoegen aan het leven verder vergroten. De overzichtstentoonstelling van de werken van Johannes Vermeer is het sluit stuk van een nauwe samenwerking tussen het Mauritshuis en de Rabobank. Rik van Koetsveld, zakelijk directeur van het Mau ritshuis: 'De Rabobank heeft zich van meet af aan opgesteld als een geïnteres seerde partij die meer wilde dan de buit neertellen. Ze was heel nadrukkelijk als

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 2