Oude meester breek
o) u (o)lr(o
2
Geen stier van Paulus Potter
Behoud van cultureel erfgoed
Nauwe samenwerking was wennen
E
E
3
"O
Raboband
Intern communicatieblad voor de
Rabobankorganisatie.
Verschijnt maandelijks.
22e jaargang
Nummer 2 - februari/maart 1996
Redactie
Stan Polman (hoofdredacteur),
Mariëlle Oostveen,
Piet Philipsen, Caroline Renette.
Redactie-adres
Interne adrescode UCR 519,
Postbus 17100,3500 HG Utrecht.
Telefoon redactie Utrecht (030) 2162083.
Telefax (030)2161904.
E-mailadres via Internet
Raboband@rn.rabobank.nl
Medewerkers aan dit nummer
Annelien Goote, Marijke Hoenderdos,
Ineke Hogendijk,Ab Kuiper,
Petra Ramaekers, PaulVreuls.
Abonnementen-administraties
Wijzigingen uitsluitend schriftelijk aan
Centraal Abonnementen Beheer, interne
adrescode BC 102A, Postbus 80,
5680 AB Best.
Oplage
40.000 exemplaren.
Vormgeving en druk
Hoonte-Holland Grafische Industrie bv
Papier
Het papier waarop Raboband wordt
gedrukt bestaat uit 60 procent
rietsuikercellulose en 40 procent
chloorvrij gebleekte cellulose.
De volgende Raboband verschijnt
in april.
Rijen wachtenden voor the National Gallery of Art in Washington om de over
zichtstentoonstelling van Johannes Vermeer te zien. De laatste weken voordat
de tentoonstelling zou verhuizen, was het museum zelfs tot negen uur
's avonds geopend zodat alle geïnteresseerden die een kaartje hadden gere
serveerd ook de werken van de Hollandse meester konden zien. De tentoon
stelling en de problemen rond de sluiting vam alle federale musea trok veel
aandacht in de Amerikaanse en Europese media. Half februari sloot de over
zichtstentoonstelling in Washington en verhuisden de schilderijen naar
Den Haag. Op 27 februari werd de tentoonstelling van 22 schilderijen van
Johannes Vermeer in het Mauritshuis geopend. Ook hier lijkt de Vermeerten
toonstelling records te gaan breken. De kaarten in de voorverkoop zijn nu al
nagenoeg uitverkocht, terwijl veel plaatselijke banken massaal hun 'betere'
klanten uitnodigen voor een bezoek aan het Mauritshuis. De Rabobank lijkt
met de sponsoring van deze bijzondere tentoonstelling en de openbare
restauratie van twee schilderijen van Vermeer in de roos te schieten.
Nog voordat de deuren van het Mau
ritshuis op 1 maart opengaan, is al tachtig
procent van alle beschikbare kaarten ver
kocht. Een unicum voor de Nederlandse
museumwereld. De Rabobank Vermeer
Reserveringslijn nam de helft van de bin
nenlandse verkoop voor haar rekening.
Met het einde van de voorverkoop sluit
ook de 06-lijn. Kaarten kunnen dan al
leen, heel beperkt, via de VW en de kassa
van het Mauritshuis worden gereserveerd.
Geheel vlekkeloos verliep het bespreken
via de Reserveringslijn niet. De belangstel
ling is zo groot geweest dat het landelijke
VVV-systeem het op een gegeven moment
niet meer aan kon, zodat onder meer bij
de Rabobank 06-lijn achterstand werd
opgelopen. Met een grotere capaciteit van
de telefonische lijn en 24 uur per dag ge
gevens invoeren werd de achterstand weer
snel ingelopen. Als de voortekenen niet
bedriegen, wordt de tentoonstelling een
succes, zowel voor het Mauritshuis als de
Rabobank. De jarenlange intensieve
samenwerking werpt haar vruchten af.
Het eerste contact tussen het Maurits
huis en de Rabobank dateert van 1992.
De Rabobank was in het kader van het
nieuwe sponsorbeleid op zoek naar ge
schikte sponsorobjecten. Het Mauritshuis
had wel enkele tentoonstellingen in de
aanbieding. De expositie over Paulus
Potter, bekend van 'De Stier' bijvoorbeeld,
die vee vaak als onderwerp van zijn
schilderijen koos, leek perfect voor de
Rabobank. Maar dat bleek niet zo te zijn,
want de Rabobank had op dat moment
geen behoefte aan een project dat een
versterking zou zijn van het oude imago.
Het totale project Vermeer, met de restau
ratie van de schilderijen, 'Gezicht op Delft'
en 'Meisje met de parel' en de tentoonstel
ling over Johannes Vermeer paste veel
beter.
Van Koetsveld: 'De Rabobank wilde meer dan de buit
neertellen.'
De Rabobank wordt weieens de meest
Nederlandse bank genoemd. Dat is ook
wat zij in haar sponsorbeleid wil onder
strepen. Het behoud van het Nederlandse
culturele erfgoed past bij het maatschappe
lijke gezicht van de bank. Het project Ver
meer zoals het Mauritshuis dat aanpakt
biedt volop mogelijkheden om recht te
doen aan beide doelstellingen. Johannes
Vermeer is een Hollandse meester met een
hoge waardering in binnen- en buitenland.
Met de restauratie van het 'Meisje met de
parel' en 'Gezicht op Delft' zijn twee be
langrijke schilderijen van de Delftse mees
ter ook voor de toekomst behouden. De
overzichtstentoonstelling zal het besef dat
kunst en cultuur een onmiskenbare waarde
toevoegen aan het leven verder vergroten.
De overzichtstentoonstelling van de
werken van Johannes Vermeer is het sluit
stuk van een nauwe samenwerking tussen
het Mauritshuis en de Rabobank. Rik van
Koetsveld, zakelijk directeur van het Mau
ritshuis: 'De Rabobank heeft zich van
meet af aan opgesteld als een geïnteres
seerde partij die meer wilde dan de buit
neertellen. Ze was heel nadrukkelijk als