i 23 Nederlands ontwerp Test bij klanten en Rabobank- medewerkers Coöperatief en beschermend Vijftien enveloppen Consumentvriendelijke taal Eigentijdse verzekeraar Mission Statement Interpolis keringsschade af te wikkelen. Bovendien zouden we als 'Rabopolis' de vrijheid be knotten van individuele Rabobanken die ook samenwerken met andere verzeke raars.' Interpolis benaderde voor het ontwik kelen van de nieuwe huisstijl drie ont werpbureaus, twee uit Engeland en één uit Nederland. Na een eerste presentatie kwam het designbureau Visser Bay Anders Toscani (VBAT) uit Amsterdam als beste uit de bus. Dit bureau ontwikkelde ook huisstijlen voor onder meer de Postbank en Reaal Verzekeringen. 'Omdat wij ons willen onderscheiden, hebben ze gekeken naar de gangbare beeldmerken in de verze keringswereld', aldus Janssens. 'Die lijken bijna allemaal op elkaar. Abstract, stijl van voorbeeld. De school vissen, met het woordmerk Interpolis er in een boog boven, scoorde intern het beste. We vin den dat daaruit het coöperatieve element, het samenwerken met Rabobanken en het gemeenschappelijk opereren op de markt, het beste naar voren komt. Ook spreekt er uit dit ontwerp bescherming, één van de taken van een verzekeraar. Vissen trekken bij gevaar samen, de grotere beschermt de kleinere.' De vier ontwerpen werden ook getest bij klanten, niet-klanten en medewerkers van plaatselijke banken. 'We hebben onder meer gevraagd wat mensen voelden als ze het beeldmerk zagen', licht Janssens toe. 'Bij het ontwerp met de vissen bleek in het water de jaren zestig, veel blauw, zeg maar ons oude logo.' VBAT kwam met vier beeldassociaties van het mission statement: een lieveheers beestje, een haan, handen en de school vis sen. Ook de veertig directieleden van In terpolis werden uitgenodigd een schets op tafel te leggen. Janssens: 'Onze eigen vin geroefeningen leverden voornamelijk varianten op van bestaande beeldmerken. Een grote en een kleine mensfiguur bij een aantal begrippen uit ons mission state ment spontaan terug te komen, zoals in vloedrijk, open en coöperatief. De kleuren van dit ontwerp - aquamarijn en auber gine - riepen bij de meeste ondervraagden reacties op als gedurfd en eigentijds.' Net als de Rabobank heeft Interpolis de huisstijloperatie aangegrepen om de pa pierstroom kritisch te bekijken. Marty van Geloven houdt zich daar als projectcoördi nator nieuwe huisstijl onder meer mee bezig. Samen met veertien collega's wordt hij sinds een maand of vier volledig in be slag genomen door het nieuwe gezicht van de verzekeraar. 'We hebben het aantal for mulieren en enveloppen flink terugge bracht', vertelt hij. 'Vooral bij de envelop pen was er sprake van een enorme wildgroei. Vorig jaar zaten we op 110, binnenkort zijn het er nog maar vijftien. Daarnaast zullen we in de toekomst ge bruikmaken van één papiersoort, die milieuvriendelijk en chloorvrij is. Deze maatregelen leiden tot een forse bespa ring.' Ook de teksten op het papier gaan er anders uitzien. Interpolis schakelt over op het lettertype Lexicon, dat ook is gebruikt voor de nieuwste uitgaven van de 'Van Dale' en 'Het groene boekje'. Van Gelo ven: 'Het is een heel open lettertype. Dat zal met name de polisvoorwaarden een stuk leesbaarder en toegankelijker maken. Verder gaan we de polisvoorwaarden op een consumentvriendelijke manier her schrijven. Dat is een hele klus, want we hebben er 360. Bovendien loop je tegen beperkingen aan. Voor een deel gaat het om juridische teksten, die je niet klakke loos kunt veranderen. Maar we streven er naar de kleine lettertjes niet alleen letter lijk, maar ook figuurlijk minder klein te maken. We hopen dat dit project op 1 ja nuari is afgerond. Daarnaast bekijken we hoe we in de toekomst de polisvoorwaar den en de tarievenboeken elektronisch kunnen distribueren naar de Raboban ken.' Aan alle kantoren van Rabobanken heeft Interpolis een boekje met uitleg over de nieuwe huisstijl gestuurd. De kosten van het project - rond de f 7 miljoen - hebben geen gevolgen voor de hoogte van de premies. 'Toch verandert er voor de plaatselijke banken veel', aldus Jans sens. 'Ze krijgen te maken met een huisver zekeraar met een eigentijds gezicht. Een verzekeraar die goede producten levert, die de markt vraagt en die de banken goed verkopen. Mochten banken daar meer over willen weten: ze kunnen ons altijd bellen.' Verzekerd Een complete verzekeraar, die onderdeel is van de Rabobankorganisatie. Coöperatief Werkt vanuit een coöperatieve instelling. Belang van de verzekerden staat voorop. Lokaal Sterke betrokkenheid bij de lokale gemeenschap. Inspirerend Samen werking met lokale Rabobanken en met verzekerden is niet alleen nuchter en doel gericht, maar ook inspirerend. Open Mede werkers van Interpolis wordt een open en uitdagende werkomgeving geboden, met ruimte voor actief ondernemerschap. In vloedrijk Interpolis wil een invloedrijke top- verzekeraar zijn, met een leidende positie in de agrarische sector.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 27