22 Huismerk voor Rabobanken Makkelijker voor verzekerden en banken Nieuw ontwerp is sterker \X\te*polis Het heeft niets te maken met een visakte of een ster renbeeld. De school vissen is sinds vorige week het nieuwe beeldmerk van Interpolis, de verzekerings dochter van de Rabobank. In een boog boven de vis sen het woordmerk Interpolis. Het nieuwe logo staat voor het nieuwe beleid van de verzekeraar. Daarbij horen ook een ander gedrag van de medewerkers en minder formulieren en enveloppen. Bovendien zullen de kleine lettertjes in de polisvoorwaarden letterlijk en figuurlijk iets minder klein worden. Nieuwe Interpolis: als een vu Samen sterk, open en eigentijds. Daar mee wordt het nieuwe woord- en beeld merk van Interpolis onder meer geasso cieerd, zo blijkt uit onderzoek. Die associaties sluiten goed aan bij het nieuwe mission statement van de verzekeraar. Gé Janssens, hoofd Creatieve Communicatie en Sponsoring bij Interpolis: 'Verzekerd, coöperatief, lokaal, inspirerend, open en invloedrijk. Dat is in het kort de opdracht die we onszelf hebben gesteld voor de ko mende jaren. Het oude logo, met de vijf blauwe ringen, past daar niet bij. Dat heeft een eerder onderzoek uitgewezen. Het roept begrippen op als ambtelijk, weinig flexibel en gedateerd.' Het mission statement is een uitwerking van het nieuwe beleid van Interpolis, dat in 1994 is ingezet. Doel van de nieuwe strategie is een invloedrijke verzekeraar te worden, die de primaire verzekeringsmaat schappij is van de Rabobanken. Meer ren dement op het eigen vermogen, verhoging van de afzet en verlaging van de kosten zijn speerpunten, maar ook meer rekening houden met de wensen van de markt. Onder de noemer 'Vast Zeker' is de ef ficiency van de procesketen van verzeke ringen onder de loep genomen. Zowel bij Rabobanken als bij Interpolis. Elektroni sche acceptatiesystemen voor Rabobanken werden geïntroduceerd. Deze ontwikkelin gen sluiten ook aan bij Visie '98, de nieuwe strategie van de Rabobank. Auto matisering van administratief werk is daar een onderdeel van. Juiste moment Interpolis is een heel eind met de veran deringen, constateert Janssens. 'De effi- ciency-operatie Vast Zeker is in januari binnen Interpolis formeel afgerond. En deze zomer nemen we onze intrek in een nieuw gebouw. Daarom denken we dat dit het juiste moment is om met de nieuwe huisstijl te komen. We hebben een goed jaar achter de rug. De omzet steeg met ruim 16 procent, terwijl de groei van het resultaat met 60 procent zelfs spectaculair Janssens vervolgt: 'Dit jaar worden de vernieuwingen ook zichtbaar met de komst van de Alles in één Polis. Een nieuw produkt, dat de auto, aansprakelijkheid, recreatie, wonen en rechtsbijstand kan verzekeren. De klant krijgt meer korting naarmate er meer produkten op de polis staan. In de toekomst willen we dat nieuwe produkt uitbreiden met méér ver zekeringen. Het zou ideaal zijn als je uit eindelijk nog maar één polis hebt voor al je verzekeringen. Verder gaan we in de loop van dit jaar het aantal call centers uitbreiden, voor het rechtstreeks afhande len van schades met verzekerden. Kortom, we maken het makkelijker voor Raboban ken en voor hun klanten. Binnen Interpo lis gaan we door met een cultuuromslag. Die moet resulteren in een nog klant gerichtere opstelling naar banken en verzekerden.' Hoe is het nieuwe gezicht van de verze keringsdochter eigenlijk tot stand geko men? Vanuit de Rabobank gezien lag een variant op de mensfiguur voor de hand. 'Ik kan me die gedachtengang voorstel len', zegt Janssens. 'Maar een afgeleide van iets bestaands wordt nooit zo sterk als een nieuw ontwerp. We hebben de ontwerper, met ons mission statement als basis, min of meer de vrije hand gegeven. Daarbij speelde ook mee dat al eerder be sloten is de naam Interpolis te handhaven. Toen we in 1990 een volle dochter wer den van de Rabobank, is even gedacht aan de naam 'Rabopolis'. Daar zijn we echter snel van afgestapt. 'Rabo' in onze naam zou verwarring kunnen zaaien. De Rabobank is een financiële dienstverlener van bancaire produkten in het algemeen en distributeur van verzekeringen in het bijzonder. Interpolis is de partij om verze-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 26