Lokale banken participeren in Technologiefonds jten- m TV-opnamen Snotneuzen in Hattem Cadeaucheque voor alle zakelijke klanten Gouwe Kreuge voor Rabobank Concurrentie neemt toe E E 3 Z "O Hattem - Voor het liedje 'Money, Money', een liedje waarin kinderen duidelijk maken dat vriendschap belang rijker is dan geld, maakte Kindernet/VTV onlangs opna men bij de Rabobank Hattem. Directeur Ton Otto van de bank speelt in de videoclip de kassier. Het kinderprogramma 'Snotneuzen' is dagelijks te zien op Kindernet/VTV. Rond het programma zijn clips te zien van het 'Snotneuzen- kinderkoor' met liedjes over onderwerpen die kinderen bezighouden. Het 'Snotneuzen- team' maakte de opnamen in de kamer van de directeur, de kluis, de hal en in het statige trappenhuis van de bank. Daar regende het voor het eerst tien tjes, briefjes van vijfentwintig, snippen en vuurtorens. De clip is regelmatig te zien op Kinder net/VTV, dat uitzendt via het kanaal van Discovery Channel of BRT2. Peelland - De Rabobank Peelrand vierde haar 80 jarig bestaan met een opmerkelijke geste voor zakelijke relaties. Deze ondernemers werden ver blijd met een cadeaucheque die kon worden besteed bij plaat selijke collega's die ook klant zijn bij de Rabobank. De actie werd een succes. 'We hadden verschillende ideeën, maar dit idee sprak ons het meest aan', zegt gQlAAK I Henk Janssen, com mercieel manager za kelijke relaties bij de jubilerende bank. 'Iedere zakelijke rela tie met een lopende rekening kwam in aanmerking voor een cheque. Onder andere op basis van de bruto rentabiliteit stelden we de hoogte van het bedrag vast, dat varieerde van f 50,- tot f 225,-.' De cheques konden worden ingeleverd bij ondernemers ter plaatse. Jans sen: 'We benaderden bedrijven in ons werkgebied met de vraag of zij wilden meewerken door cheques in te nemen. Dat waren ook weer klanten van onze bank. Andere bedrijven benaderden we niet. We stelden stickers beschikbaar waardoor duidelijk was welke onderne mers aan de actie deelnamen. Bovendien gaven we bij de cheques een lijst van deelne mende bedrijven.' De jubileum actie leverde volgens Janssen veel positieve reacties op. Heesch - De Stich ting Carnavalsviering Heesch reikt al sinds 1969 tijdens het jaar lijkse Gouwe Kreugebal de Gouwe Kreuge uit. De onderscheiding gaat steeds naar een bedrijf dat zich in het afgelopen jaar verdienstelijk heeft gemaakt voor de naam van het Nederlandse be drijfsleven in het algemeen. Dit jaar viel de eer te beurt aan de Rabobank. In de motivatie voor de onderscheiding noemde Prins Poreus XXV de titel van het liedje van de com mercials 'You'U never walk alone' bijzonder treffend voor de doelstellingen van de bank. Lokaal De Nederlandse tuinbouw staat de laatste jaren onder grote druk. De lokale banken met glastuinbouwbedrijven onder de leden kunnen hierover meepraten. Peter Weber, onderdirecteur Bedrijven van de Rabobank Midden-West- land: 'De afgelopen jaren zagen we, als gevolg van de druk op de rentabiliteit, dat de glastuinbouwbedrijven nauwelijks nog innovatieve projecten oppakten. De finan ciële middelen daarvoor kwamen eenvoudigweg niet vrij uit de exploitatie.' ■eb»i«deno De tuinbouw is van wezen lijk belang voor de Neder landse economie. Dat blijkt uit de cijfers. Volgens het Centraal Bureau voor de Sta tistiek werd er in 1994 voor f 18.349,1 miljoen aan tuin- bouwprodukten geëxporteerd. Dit is ruim een kwart van de totale agrarische export. Achter dit indrukwekkende cijfer gaan 21.639 tuinbouw bedrijven schuil, waar 88.902 mensen werken. De helft van die mensen zijn gezinsleden van tuinders. Het merendeel van deze gezinsbedrijven is lid van een plaatselijke Rabo bank. Volgens Erik Pekkeriet, van de NTS, de Nederlandse Tuin bouw Studiegroepen, betekent dit een bedreiging voor de tuinbouw. 'Nederland heeft technologisch gezien wel een voorsprong, maar veel werk wordt nog handmatig verricht. Dat kan natuurlijk veel goed koper in lage-lonen landen. Je ziet nu dat Spanje en Marokko sterk opkomen met vrucht groenten, zoals tomaten, papri-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 24