Rol van manager van wezenlijk belang C Dossi er 18 'Ja' gescoord op alle vragen? O O O O O O O O O O O O O O O O In de vertaalslag naar de toekomst speelt het management een belangrijke rol. Maar kan het die rol ook aan? Coert Beerman, directeur van de Rabobank Nieuwerkerk- Moordrecht en lid van de kringproject groep arbeidsmarktbemiddeling van de VDR afdeling Midden Holland West: 'Per traditie houdt het ma nagement zich vooral bezig met bankieren. Aandacht voor Human Resources komt vaak pas op de tweede of derde plaats. Tegelijkertijd zien we dat HR-beleid steeds belangrijker wordt. Zeker nu de or ganisatie voor een zo ingrijpende verande ring staat als de implementatie van Visie '98. Binnen onze projectgroep hebben we gezegd: laten we nu eens inventariseren welke problemen de directeuren hebben met alle noodzakelijke veranderingen. En laten we proberen hen instrumenten aan te reiken om dat veranderingsproces als ma nager te begeleiden. In samenwerking met het GITP willen we een workshop ontwik kelen waarin in eerste instantie directeuren zichzelf kunnen spiegelen in hoeverre zij als veranderingsmanager aan de basisstijlen en vaardigheden voldoen om een dergelijk in grijpend proces in te gaan.' De workshop is uitdrukkelijk niet be doeld om te concurreren met bestaande cursussen. In tegenstelling zelfs. Naar de mening van de projectgroep moet de workshop heel goed aansluiten bij de bin nen de Rabobank als waardevol ervaren workshop 'Managen van veranderingen'. Beerman: 'Hij is veel meer toegespitst op de manager persoonlijk. Hoe gaat deze om met veranderingen, wat zijn z'n sterke en z'n zwakke punten? Kan hij motiveren, kan hij omgaan met de reacties van de mede werkers op veranderingen en is hij in staat commitment te krijgen voor de plannen en natuurlijk valt of staat alles met de commu nicatie. Kortom de veranderingsmanager moet de juiste tools in handen hebben en van zichzelf weten waar en wanneer hij ze moet inzetten. Eerst dan kan hij aan de klus beginnen.' Om nog een andere reden vindt Beer man het functioneren van het management van wezenlijk belang voor het welslagen van de kanteling, die de organisatie door maakt. 'Als we praten over het profiel van de medewerker anno 2000 en later, hebben we het over flexibel, mobiel, goed opgeleid, klantgericht etcetera. Maar die houding be gint bij de directeur zelf, hij heeft een voor beeldfunctie. Dat betekent dat het niet meer zo vanzelfsprekend is, ook niet voor het management, dat je begint bij bank Y en dat je daar twintig jaar lang blijft.' Welis waar erkent Beerman dat de medewerkers van de Rabobankorganisatie qua opleiding een inhaalslag moeten maken. 'Echter', nu anceert hij, 'hoog- opgeleiden zijn geen garantie voor een her kenbare bank waar de mens centraal staat. Het gaat om de balans. Volmaakt bestaat niet, hebben we ook niet nodig. Of, laat ik het anders zeggen, elf Romario's vormen geen team. En wat wij in 2000 nodig heb ben, is een team mensen dat qua attitude en opleiding zo in elkaar steekt dat het in de juiste verhouding staat tot wat de klanten verlangen.' In dit verband zegt Beerman weieens te filosoferen over een centrale dienst voor personeelszaken. 'Vanuit zo'n centrale dienst kun je veel meer aan personeelsplan ning doen, met als uitgangspunt: de juiste man op het juiste moment op de juiste plek. Ik begrijp ook wel dat zoiets moeilijk te re aliseren is binnen een coöperatie met auto- Ik weet op dit moment precies water binnen de Rabobank gaat verande ren en welke gevolgen dat heeft voor mijn functie. Ik ben op de hoogte van de eisen die de Rabobank aan mij zal stellen in de nieuwe organisatiestructuur. Als medewerker van de Rabobank weet ik wat ik de bank te bieden heb in de nieuwe organisatiestructuur en kan daar goed over communiceren met mijn leidinggevende. Ik ben in staat om aan te geven hoe de ideale functie er voor mij in de nieuwe organisatiestructuur uit ziet en welke functies voor mij haalbaar zijn. Ik weet welke opleidingen ik eventueel moet gaan volgen om een goede invulling te geven aan een functie binnen de nieuwe organisatiestructuur Ik ben in staat om de conclusie te trekken of er voor mij voldoende moge lijkheden vooreen functie zijn binnen de bank of dat ik mogelijkheden voor een functie buiten de bank moet gaan bekijken. Ik weet welke functie-mogelijkheden ik met mijn werkervaring heb buiten de Rabobankorganisatie. Als ik binnen of buiten de Rabobank solliciteer dan weet ik precies hoe ik dat moet aanpakken. nome, lokale banken. Aan de andere kant, leg het accent eens op het coöperatieve, het samenwerkende, en kijk vanuit die optiek naar de personeelscomponent. Horizontale mobiliteit tüssen banken bijvoorbeeld is op dit moment gewoon moeilijk. En ik denk dat wij met een overkoepelende bv voor personeel in het verleden heel wat proble men hadden kunnen voorkómen. De ge dachte is des te actueler nu wij voor zoveel veranderingen staan; met een centraal per soneelsbeleid kun je naar mijn mening veel effectiever werken. Zonder daarbij het wezen van de coöperatie aan te tasten, voeg ik er met nadruk aan toe.' De manager van na de wisseling van het millennium is volgens Beerman, meer dan nu, een ondernemer onder de ondernemers. 'Natuurlijk heeft hij voldoende bancaire kennis maar hij is vooral gespitst op zijn taken als manager van Human Resources. Faciliterend, coachend, stimulerend, zo treedt hij zijn medewerkers tegemoet. De baas, die zegt wat je moet doen, heeft zijn tijd gehad.' Betekent dat niet het afscheid van de oudere managers en directeuren, groot geworden in een tijd dat leiding van bovenaf juist werd geprezen? 'Ik zou niet op voorhand willen zeggen dat bij dit ver anderingstraject leeftijd de doorslag geeft. Je hebt ook managers van 35 die grote moeite hebben naast hun medewerkers te gaan staan. Ook zij zullen die omslag moe ten maken want één ding is zeker: als je veranderingen wilt bewerkstelligen, kun je veel beter van onderop werken, in kleine groepjes, dan van bovenaf.' Ja Nee Op meerdere vragen met 'nee'gescoord? Dan zou dat een prima aanleiding zijn om eens contact op te nemen met uw manager of eventueel met de Arbeidsmarktbemiddeling van Rabobank Nederland.Zij kunnen informatie geven over de ondersteuning bij het oplossen van deze vragen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 22