Nadenken over je loopbaan is nooit weg Os Dossi er O O 17 laat ik maar meteen solliciteren.Die sollicitatie mondde uit in een zuivere promotie: een grotere verantwoordelijkheid - nu voor een ploeg van liefst honderd medewerkers - maar ook een mooier salaris en meer plezier in zijn werk. Janssen: 'Vroeger was ik alleen administratief bezig. Nu heb ik een meer coördinerende functie, moet ik veel meer regelen, met mensen omgaan. Laatst moest ik zelfs een afscheidsspeech houden, voor iemand die het bedrijf verliet. Daar was destijds, in mijn vorige functie, geen sprake van. Ik vind het hartstikke leuk en ervaar mijn werk nu als een hele uitdaging.' Dirk Heinhuis is één van de loopbaan adviseurs van Rabobank Nederland. Hij vertelt over de mogelijkheden en onmoge lijkheden van arbeidsbemiddeling en loop baanadvies. Dat er 'onmogelijkheden' zijn, beaamt hij. 'De eisen die de banken stel len, zijn vaak anders, hoger dan in het ver leden. Dat komt mede door processen als Edab en Focus ter wijl ook fusies zulke gevolgen kunnen heb ben. Daardoor is het moeilijker geworden vacatures intern te vervullen. Natuurlijk hebben interne kandidaten de voorrang en vinden wij niemand in ons bestand, dan volgt een advertentie in het interne vacatu reblad. Hoewel wij er dus alles aan doen medewerkers van de Rabobank elders te bemiddelen, is dat niet altijd mogelijk.' Lukt het niet iemand binnen het bedrijf een andere functie aan te bieden, dan wil dat niet zeggen dat de bemoeienis van Heinhuis en zijn collega's ophoudt. 'Ar beidsbemiddeling, zeg maar het afstem men van vraag en aanbod, is de ene kant van het verhaal. De andere kant betreft het geven van loopbaanadvies en -begelei ding. En daaraan is een grote behoefte want in de praktijk merken wij dat veel medewerkers met vragen zitten. Je hebt een categorie die zegt: ik raak boventallig, hoe nu verder? Dan een categorie die nog niet echt weg moet maar van het manage ment te horen heeft gekregen: denk 'ns na over je loopbaan. Dat noem ik de 'preven- De toekomst. Of er nog een traditioneel bankgebouw bestaat, wie zal het zeggen? De ontwikkelingen gaan snel,zo snel dat wat gisteren onhaalbaar leek, morgen de werkelijkheid kan zijn. Neem de opkomst van Intemet.Twee jaar geleden had nie mand ervan gehoord, twee jaar verderen wellicht doen wij een deel van onze bank zaken via het 'worldwide web'. tief mobielen'. En dan de laatste, dat zijn de 'vrijwillig mobielen', mensen die vanuit zichzelf tot een volgende stap in hun loop baan willen komen. Al deze groepen bie den wij begeleiding aan.' Begonnen wordt met een zogenoemd loopbaanonderzoek waarin antwoord wordt gegeven op vra- )gen als: wat is mijn kennisniveau, hoe is mijn loopbaan tot nu toe verlopen en wat zijn m'n persoonlijke kwaliteiten en inte resses. Heinhuis: 'Veel mensen denken dat ze dat weten maar uit het onderzoek komen vaak verrassende gegevens naar boven. Het gaat om een heel scherpe diag nose. Aan de hand daarvan stelt de be trokkene een persoonlijk profiel samen dat dient als uitgangspunt om de persoonlijke arbeidsmarkt in kaart te brengen. Zo krij gen ze antwoord op de vraag: waar ligt voor mij een functie, en dat kan dan zowel intern als extern zijn.' Het klinkt allemaal reuze simpel en als je het zo hoort, lijkt de conclusie gerechtvaardigd: er ligt voor iedereen wel een baan te wachten, binnen of buiten de bank. Heinhuis: 'Het is onzin te beweren dat werkloosheid niet meer be staat. Maar de kans daarop maak je aan merkelijk kleiner door, zodra je je baan verliest of dreigt te verliezen, gestructu reerd aan de slag te gaan. Ondersteuning door een extern bureau biedt een grote slagkracht.' Het vormen van een persoonlijk profiel en het in kaart brengen van de persoon lijke arbeidsmarkt vraagt van de kandida ten een flinke inspanning, is de ervaring van Heinhuis. 'Dat komt omdat je ge dwongen bent bepaalde verwachtingen los te laten, bepaalde zekerheden. Misschien moet je je verzoenen met een lager salaris, hoewel het omgekeerde ook kan vóórko men. Hetzelfde geldt voor het ambitie niveau; de één bemerkt dat hij al die jaren met te veel ambities heeft rondgelopen, de ander juist met te weinig. Het is ook denk baar dat iemand tijdens het loopbaanon derzoek erachter komt bijvoorbeeld graag Goed. Je moet weg. Althans,je huidige func tie verdwijnt en wat dan? Ligt er een andere functie te wachten en zo nee, hoe moet het dan verder met je loopbaan? Wie zich voor deze vragen gesteld ziet, vindt in de arbeidsbemiddelaars en loopbaanadviseurs van Rabobank Nederland de mensen, die behulpzaam kunnen zijn bij het vinden van een oplossing. V in een geheel andere sector te willen wer ken. Vaak heeft men dat onbewust altijd al geweten maar voor zichzelf nooit durven bekennen. Wat je dan ziet, is een soort aha-erlebnis. En het inzicht dat met een dergelijke persoonlijke interesse de bank wereld niet de geschikte omgeving is.' Het loopbaanonderzoek resulteert in een loopbaanplan, een concreet actieplan waarin de medewerker aangeeft hoe hij zijn doel wil realiseren, binnen dan wel buiten de bank. Heinhuis: 'Na een bespre king van het plan met medewerker en ma nagement verandert onze inbreng van ka rakter en moet de medewerker het vooral op eigen kracht doen. Zo kunnen wij bij voorbeeld behulpzaam zijn met het aan bieden van een sollicitatietraining, het ver lenen van stageplaatsen of door iemand ergens te detacheren. Wat vaak voorkomt zijn vragen over scholing, want vaak laat het loopbaanplan de noodzaak van kwali teitsontwikkeling zien, zeker als het gaat om voortzetting van de carrière binnen de bank. Ook als mensen extern verder gaan en daarbij een vervolgopleiding nodig heb ben of een stageplaats, bieden wij de hel pende hand bij het maken van keuzes. Desnoods door een extern bureau in te schakelen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 21