Wijzigingen in belasting
en sociale wetten
Reiskosten
Flexibele regels
voor arbeidstijden
6
Salarisafrekening
Privatisering ziektewet
Enkele belangrijke
regels zijn:
Spaarbedragen
Een aantal sociale en belastingwetten is gewijzigd. Daarom
gelden er per 1 januari 1996 andere tarieven. Gevolg is
dat de inhoudingen op het salaris, en dus het netto bedrag,
veranderen. In dit artikel de belangrijkste wijzigingen.
De nieuwe premiepercentages
en daglonen waarover deze maxi
maal worden berekend zijn (tus
sen haakjes staan de gegevens
van 1995):
Ziekenfondswet 1,65%
(1,10)
over f195,—
(193,-)
WW 2,61%
(2,425)
overf289,—
(286,-)
WAO 7,95%
(9,40)
over f 289,—
(286,-)
met een franchise van f 100,—
(99,-)
De nominale premie voor de
Ziekenfondswet is verhoogd van
gemiddeld f 198,- naar f 294,- per
jaar per volwassene.
De nominale premie voor de
AWBZ, in 1995 f 110,- per volwas
sene, is in 1996 vervallen.
De overhevelingstoeslag (OHT)
is 10 procent (11,75) over maximaal
f77.350,- (f76.349,-), zodat maxi
maal f 7.735,- (f 8.971,-) wordt
betaald.
De loonheffing over de eerste
schijf is 37,50 procent (37,65).
De belastingvrije bedragen zijn
bij tariefgroep 2 f7.003,- (f6.074,-)
en bij tariefgroep 3 f 14.006,-
(f 12.148,-). De eerste belasting
schijf is f 45.325,- (f 44.349,-), de
tweede f 47.448,- (f 44.347,-).
Het reiskostenforfait (het be
drag dat bij een vergoeding voor
woon-werkverkeer maximaal on
belast mag worden uitgekeerd) is
iets verhoogd en de belastingvrije
vergoeding voor zakelijke ritten
met de privé-auto is verhoogd van
f 0,59 tot f 0,60 per kilometer.
Het is nog niet bekend of de
AOV-premie (de collectieve verze
kering in verband met het WAO-
hiaat) 1,3 procent blijft. Als we
hiervan uitgaan, kan aan de hand
van het volgende voorbeeld het
verschil in de bruto-netto-bereke-
ning van een salaris zichtbaar
worden gemaakt.
Bruto f3.500,- (3.500,-)
Inhouding premies f267,29 (262,59)
Vergoeding OHT f326,58 (383,25)
Inhouding Loonheffing f 1.127,75 (1.182,41)
Netto f2.431,54 (2.438,25)
(Bij de berekening is uitgegaan van 22 werk
dagen en tariefgroep 2).
Vooral door de verlaging van
de OHT is er dus een lichte inko
mensachteruitgang. Waarom de
OHT is verlaagd wordt hieronder
verklaard.
Mits de Eerste Kamer ermee in
stemt, zal begin 1996 de Ziekte
wet worden geprivatiseerd. Kort
samengevat krijgt de werkgever
een loondoorbetalingsplicht over
de gehele ziektewetperiode (de
eerste 52 weken van ziekte).Voor
bepaalde groepen van (ex-)mede-
werkers geldt een zogenaamd
vangnet.Voor deze gevallen be
staat wél recht op ziekengeld. Dit
geldt onder andere voor zwanger-
schaps- en bevallingsuitkeringen
en voor degenen van wie de dienst
betrekking tijdens de ziekte eindigt,
vanaf die beëindigingsdatum.
De kosten van het ziektever
zuim, en daarmee de druk om het
verzuim zo laag mogelijk te hou
den, komen geheel bij de werkge
ver te liggen. Vóór deze wijziging
werden de kosten gedeeltelijk ge
dragen door de werknemer. De
werkgever betaalde de ziektewet
premie aan de uitkeringsinstantie,
maar mocht hiervan 1 procent in
houden op het loon van de werk
nemers. Vooruitlopend op de pri
vatisering ontvangt de werkgever
voor de kostenstijging een com
pensatie door een verlaging van
de Overhevelingstoeslag. Sinds
lange tijd is de Rabobankorgani-
satie 'eigen risicodrager'voor de
Ziektewet. De verandering door
de privatisering is dus niet groot,
omdat de doorbetaling bij ziekte
al voor rekening van de bank
kwam. Alleen het hierboven ge
noemde vangnet gaat ook voor
de Rabobankorganisatie gelden.
Sinds de invoering van het eigen
riscodragen is binnen onze orga
nisatie de 1 procent ziektewet
premie niet meer ingehouden.
Dit voordeel valt dus weg omdat
nu wel de Overhevelingstoeslag
wordt verlaagd. Dit is ook de
reden waarom het netto bedrag in
het hierboven gegeven voorbeeld
in 1996 iets lager is.
Meer verantwoordelijkheid
voor werkgevers en werknemers
bij de invulling van de werktijden,
dat is één van de uitgangspunten
voor de nieuwe Arbeidstijdenwet
(ATW) die begin deze maand van
kracht werd. De oude
(Arbeids)wet dateerde uit 1919 en
sloot niet meer aan bij de snel ver
anderende samenleving. De
nieuwe wet is eenvoudiger, maar
ook ruimer. Hoewel er in de ATW
normen worden gesteld voor
maximale werktijden, minimale
rusttijden, overwerk enzovoort,
ziet de overheid af van gedetail
leerde wetgeving. Hiermee hoopt
ze op een gunstig effect op de
werkgelegenheid. De nieuwe nor
men zijn dusdanig ruim dat er bij
het uitvoeren van de nieuwe Bank-
CAO geen problemen hoeven te
ontstaan.
Een werkdag mag maximaal
10 uur tellen, de pauze niet
meegerekend.
Na een werktijd van 5'/2 uur
of meer dient een pauze van
minimaal een halfuur in acht
te worden genomen.
Over een periode van 4 we
ken mag maximaal 200 uur
worden gewerkt. Dit is ge
middeld 50 uur per week.
Over een periode van 13 we
ken mag maximaal 585 uur
worden gewerkt. Dit is ge
middeld 45 uur per week.
De vergoedingsbedragen in de regeling 'tegemoetkoming in de
reiskosten voor woon- werkverkeer'zijn bij de invoering van het NS-
grootgebruikerscontract bevroren. Deze worden aangepast zodra de
prijzen van de bijzondere jaartrajectkaart, verminderd met de eigen
bijdrage.de bevroren vergoedingsbedragen overtreffen. Bij een aan
tal reisafstanden is dit het geval, zodat de tabel als volgt wordt aan
gepast:
aantal km v.v.
bevroren bedrag
vergoeding met ingang van 1.1.96
1 t/m 16
f 38,-
f 41,-
17
f 50,-
f 54,-
18 t/m 24
f 61,-
f 67,-
25
f 73,-
f 78,-
26 t/m 32
f 85,-
f 90,-
33
f 97,-
f 101,-
34 t/m 40
f 109-
f 112,-
41
f 121,-
f 124,-
42 t/m 48
f 133,-
f 135,-
49
f 141,-
f 146,-
50 t/m 56
f 149-
f 156,-
57
f 161,-
f 164,-
De maximale inhouding in het kader van de spaarloonregeling is
in 1996 f 1.615,- (1995: f 1.580,-). De in het kader van de premiespaar
regeling maximaal te verstrekken spaarpremie bedraagt in 1996
f 1.077,- (in 1995 f 1.053,-).