Kijk op '96: van balieloze bank tot dagkrant Haken en ogen aan flexibel belonen Snel bij door nieuwe i tiestructu Voldoen, wikkeling', licht hij toe. 'Wereldwijd zijn er drie economische machtsblokken ont staan. Europa, Noord- en Zuid Amerika, en Azië/Australië. Alle binnen- en buiten landse Rabobankvestigingen in deze drie mabkten gaanjich voornamelijk be zighouden met de marktbewerking. Een organisatie die verge- lijkbaar is met die van de plaatse lijke Raboban- ken, onder het motto: dichtbij de klant. In iedere markt zullen 'cen ters of capabilities' produkt- en specialis tische kennis bieden aan de klantgedreven vestigin gen.' Het CBB wil een gro ter marktaandeel in de basissectoren van de econo mie. Arnold: 'Naast de food en agribusiness zijn dat de gezondheids- en nutssector, telecommunicatie en transport.' Wat de activiteiten betreft, is gekozen voor drie werkterreinen. Corporate banking, tradi tionele kredietverlening maar ook bijvoor beeld bijzondere financieringsconstructies. Daarnaast investment banking, dat ge paard gaat met activiteiten op de nationale en internationale geld-, kapitaal- en deri- vatenmarkten, en private banking. 'Deze aanscherpingen op basis van een duide lijke marktfocus zijn absoluut noodzake lijk om onze ambities voor de toekomst te realiseren', besluit Arnold. Arthur Arnold, hoofd Directoraat Financiële Markten Eén van de doelstel lingen van de nieuwe strategie Visie '98 is hogere verkoopop brengsten. Onder zocht wordt welke rol flexibele belo ning speelt bij een J verkoopgerichte opstelling van de medewerkers. Geen beoordelingstoeslag meer, maar een ver goeding per post, zoals een hypotheek of een verzekering. Een proef met flexibele beloning voor hypotheekadviseurs is op 1 april van start gegaan bij vijf plaatselijke Rabobanken. Dit jaar wordt ook de proef op de som genomen met flexibele belo ning binnen andere segmenten. Volgend jaar zal naar ver wachting duidelijk zijn of het huidige salarissysteem zijn langste tijd heeft gehad. Uiteraard heeft de Caar daar ook een stem in. Hypo theekadviseur Mirian Mo- lenveld van de Rabobank Zuid-Oost Veluwe is één van de mensen die proefdraait met het flexibele beloningssys teem. 'Het direct en meetbaar belonen van verkoopactiviteiten vind ik een goede zaak. Bij dit proefsysteem wordt werk, dat niet direct tot produktie leidt, niet fi nancieel beloond. Dat betekent dat je ge richt blijft op de verkoop. Je moet daar overigens behoorlijk mee scoren, wil je in de buurt komen van je oude beoordeling: toeslag.' Volgens haar is resultaatgerichte beloning ook goed mogelijk met het hui dige salarissysteem. 'Helaas wordt dat niet consequent toegepast. Zo komt het amper voor dat een medewerker een lagere beoor delingstoeslag krijgt als hij minder pres teert.' Molenveld denkt dhr het voor de in voering van een flexibel beloningssysteem5 J belangrijk is dat iedereen volgens Visie '98 kan werken. 'De administratieve onder steuning van de adviseur moet optimaal zijn', geeft ze als voorbeeld. 'En de flexibele beloning zou ook moe ten gelden voor andere j v adviseurs, zoals finan- bank Zuidwest-Friesland de nieuwe infor matiestructuur, die in de eerste helft van dit jaar van start gaat. Een interne dag krant en een elektronische informatiebank vormen de pijlers van die structuur. Actu ele informatie die nu via onder meer circu laires, Rabo Weekblad, Bank in Beeld en Raboband wordt gecommuniceerd, komt in de dagelijkse krant. Bewaarinformatie, zoals produktdocumentatie, informatie over acties en nieuwe formulieren, wordt per CD-ROM verspreid. Om te beginnen iedere maand en later wekelijks. De bank Zuidwest-Friesland deed mee aan proeven met een interne dagkrant en met een CD- ROM. 'We missen die dagelijkse krant', zegt Schellens. 'Het taalgebruik was kort en krachtig en toch stond alle informatie die we nodig hadden erin. We vonden hem makkelijker te hanteren dan bijvoorbeeld een weekblad. De CD-ROM was even wennen. Je zoekt en leest via je PC. Maar het systeem is erg gebruiksvriendelijk en je hebt natuurlijk altijd de mogelijkheid om zaket&e printen. Bovendien weet je zeker dif je over actuele informatie beschikt. Actualiteit én volledigheid zijn dan ook beslist eisen waaraan de CD-ROM's naast ^en signaal ijl, bijvoorbeeld trant, wat ciële adviseurs. Anders is er voor nieuws niemand bereid eens werk van een ander over te nemen.' Mirian Molenveld, hypotheekadviseur Rabobank Zuid-Oost Veluwe 'Even wennen, maar veel min der papier en gericht zoeken.' Zo ziet hoofd Bedrijfsvoering Cees Schellens van de Rabo- Cees Schellens, hoofd Bedrijfsvoering Rabobank Zuidwest-Friesland at op de CD- OM van die eek.' De nieuwe informatiestructuur be ekent een andere formule voor Bank in Beeld en Raboband. Het videojournaal gaat de achtergronden van het nieuws be lichten. Raboband wordt een intern 'cor porate' magazine, dat zich richt op onder meer de bedrijfscultuur en organisatie brede ontwikkelingen. 'We krijgen voor taan gerichte informatie en dat scheelt iedereen tijd', voorziet Schellens.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 5