Allfinanz blijft speerpunt 2 Grootste groeiers Jaar van het Beleggen CBB wordt volwassen Ruimte voor sublabel Raboband Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie. Verschijnt maandelijks. 22e jaargang Nummer 1 - januari 1996 1995 was niet zo uitbundig als 1994 toch enigszins was, maar wel heel goed. Voor 1996 staat betere dienstverlening tegen lagere kosten hoog op de lijst van goede voornemens. 'Slaagt iedere Rabobank, iedere eenheid erin met de gemiddeld 36-urige werkweek ook die betere dienstverlening aan de klanten te geven én dat doelmatiger te doen?', dat vroeg Hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels zich bij het begin van het nieuwe jaar af. Redactie Stan Polman (hoofdredacteur), Ineke Hogendijk, Mariëlle Oostveen, Piet Philipsen, Caroline Renette. Redactie-adres Interne adrescode UCR 519, Postbus 17100,3500 HG Utrecht. Telefoon redactie Utrecht (030) 2162083. Telefax (030)2161904. E-mailadres via Internet Raboband@rn.rabobank.nl Medewerkers aan dit nummer Annelien Goote, Herman Jonkman, Petra Ramaekers, Paul Vreuls, Ron Willebrands. Abonnementen-administraties Wijzigingen uitsluitend schriftelijk aan Centraal Abonnementen Beheer, interne adrescode BC 102A, Postbus 80, 5680 AB Best. Oplage 40.000 exemplaren. Vormgeving en druk Hoonte-Holland Grafische Industrie bv Papier Het papier waarop Raboband wordt gedrukt bestaat uit 60 procent rietsuikercellulose en 40 procent chloorvrij gebleekte cellulose. De volgende Raboband verschijnt in februari. De kredietverlening nam vorig jaar toe met 7 procent, iets minder spectaculair dan de 10 procent in 1994. Door onder meer de tegenvallende consumptieve beste dingen en winstherstel van het bedrijfsle ven bracht vorig jaar een iets grotere stijging voor de aanwas van de toevertrouwde middelen van 7 procent. De baten en lasten zijn in goed evenwicht, al stegen de lasten iets sneller dan in 1994 en de baten iets trager. De rente marge blijkt van jaar tot jaar enigs zins te krimpen. De kredietporte feuille is gegroeid met f 12 miljard tot f 192 miljard. Vooral in de wo- ninghypothekensector en in het internatio nale bedrijf is de kredietverlening fors ge groeid. De agrarische sector stagneerde, zoals dat al drie jaar het geval is. De HID- sector was wat kredieten betreft een ma tige groeier. In termen van verliesrisico's was 1995 historisch gezien een heel guns tig jaar. 'We kunnen met tevredenheid terugkijken op het werk dat we hebben geleverd', zei Wijffels. Wijffels: 'Het gaat goed met onze allfi- nanz-strategie. We slagen erin om de brede financiële dienstverlening, verzekeren en beleggen, steeds geloofwaardiger in onze totale dienstverlening te integreren. De afzet van levenprodukten bij Interpolis steeg met 50 procent. Maar ook de joint venture met de Robeco Groep heeft de lo kale banken uitstekend geholpen bij onze ambities als beleggersbank. We groeien sneller dan de markt in dat segment. Van uit vrijwel niets hebben de plaatselijke banken nu zo'n 30 miljard gulden beheerd vermogen opgebouwd. De acquisitie van Swiss Bank Corporation heeft de positie van de Rabobank vorig jaar duidelijk ver beterd.' Maar hoe nu verder? 'We bekij ken met de Robeco Groep de mogelijkhe den om intensiever samen te werken. Voor de zomer hopen we eruit te zijn.' Het afgelopen jaar ging het goed met het Centrale Bankbedrijf (CBB). Zowel het bruto- als het net toresultaat zijn toe genomen met zo'n dikke 100 miljoen gulden. 'Dat is een belangrijke stap vooruit, al hebben we het doel van 10 procent rendement op het eigen ver mogen nog niet he lemaal bereikt. I let CBB kan in belang rijke mate zijn eigen solvabiliteits- behoefte opbren gen, een normale rentabiliteit realise ren. Het is zo'n omvangrijk bedrijf geworden dat zelfstan dig winst nastreeft, dat dat ook in de structuur duidelijk moet worden', aldus Wijffels. 'De laatste jaren heeft Rabobank Ne derland zich ontwikkeld tot een cluster van sterk uiteenlopende activiteiten. Met ieder een eigen specifieke gerichtheid en professionaliteit', vervolgde de Hoofddi rectievoorzitter. 'Het is tijd om die ver schillende functies beter van elkaar te on derscheiden en op die manier ook helderder af te bakenen. Als dat nodig is, is er voor het CBB ruimte voor een subla bel. Zoals we een paar jaar geleden heb ben gedaan met Rabofacet. Het Centrale Bankbedrijf blijft ook in de toekomst on derdeel van de groep, maar in een verbij zonderde situatie. Het CBB heeft, in tegen stelling tot de lokale banken, weliswaar een winstdoelstelling, maar dan wel bin nen de strategische beleidslijnen die zijn verbonden met de hele organisatie. De klassieke deugden van deze bank horen wel binnen de winstdoelstelling. Niet alle winst is welkom.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 2