Zesde Beurs- competitie ook via internet Regionale of ruimte lijke economie - «-aw, M Hikt- mJtt Z Na«°"^BeU'S?.roPpL..« beursspel mikken met d.t f ^ers.Voor het eerst nieuw OP 20 00° beelbf „edew. van'de'BabobankorgaPisa*'e kunnen meesp< De laatste tijd is er in Nederland opval lend veel aandacht voor de regionale econo mische ontwikkeling. Men spreekt ook wel van ruimtelijke economie, de combinatie van ruimtelijk én economisch denken. Het lijkt vreemd dat juist in deze tijd van 'globalise ring' de aandacht zich ook op onze regio's richt. Maar er zijn verschillende redenen waarom de ruimtelijke economie juist nu in het middelpunt van de belangstelling staat. Veel economische onderwerpen hebben een ruimtelijke dimensie. Denk bijvoorbeeld aan het tekort aan ruimte voor economische groei, dat blijkt uit files en een zware belas ting van het milieu. Of de problemen waar mee de grote steden in ons land worstelen, zoals verpaupering van de oude binnensteden en dreigende getto-vorming. Men overweegt zelfs een bestuurlijke herindeling met stads provincies om deze problemen aan te kunnen pakken. Ook de voortschrijdende Europese een wording stimuleert het ruimtelijk/regionaal denken. Europa is dan wel verenigd, er be staan nog grote verschillen tussen de lidsta ten en regio's. De Europese Unie stelt miljar den beschikbaar voor de ontwikkeling van achterstandsregio's. Na het opheffen van de grenzen en de harmonisatie van regels kun nen bedrijven uit Europa, maar ook uit bij voorbeeld de Verenigde Staten en Japan, min of meer op basis van objectieve vergelijkin gen hun optimale vestigingsplaats kiezen. We zien op dit moment dan ook een strijd tussen de regio's over de vraag wie zich tot de meest aantrekkelijke vestigingslokatie mag rekenen. Het begrip 'globalisering' wordt weer tot normale dimensies teruggebracht. Natuurlijk is voor de grote ondernemingen de wereld een dorp en kan men besluiten om in China onderdelen te laten maken voor het eindpro- dukt, dat in Brazilië in elkaar wordt gezet. Maar veruit de meeste ondernemers zijn nog steeds afhankelijk van de eigen markt, zowel voor de 'inkoop' (arbeid, kennis, toeleveran ciers) als voor de verkoop. Juist de Rabo bank kan zich op het gebied van de regionale economie van de concurrenten onderschei den. Door onze structuur en lokale wortels zijn wij als geen ander in staat het 'regionale speelveld' te overzien. Willem van der Velden, Algemeen Economisch Onderzoek wmte*. Onnt-ki L 2 "<W" ïyvtt-eruidl hvt een aparte competitie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1996 | | pagina 16