ïeeft tijd nodig 9 Bereikbaarheid voor klanten voorop Korter werken moeilijk bij advisering Langere vakanties Efficiënter werken Andere prioriteiten werken of op een avond. Dat probeer ik eerder in de week of vlak daarna te com penseren. Tegenover de telefonische be reikbaarheid 's avonds staat een financiële vergoeding. Het bellen 's avonds loopt overigens nog niet zo'n storm. De bank gaat daar nog wat extra publiciteit aan geven.' Op zaterdag werken is er voor Mar griet Poelman, relatiebeheerder Bedrijven bij proefbank Beilen-Wijster, niet bij. Ook zij werkt de ene week vier dagen, de an dere week vijf dagen. In oneven weken heeft ze een dag vrij. Welke dag dat is, ver schilt. 'Bij de invulling van de 36-urige werkweek stond de bereikbaarheid voor klanten voorop', aldus Poelman. 'Daarom werken de commerciële medewerkers geen van allen volgens het '4x9'-scenario. In principe wijken we niet af van het rooster, behalve als er afspraken of werkbijeen komsten zijn waar we echt niet onderuit kunnen. Het valt niet mee om bij de plan ning van je werk rekening te houden met 36 uur werken. Ik moet er nog aan wen nen dat een klant mij ziet rondlopen op mijn vrije dag, terwijl hij bij wijze van spreken nog op een antwoord van mij wacht. Naar de klanten toe zou het mis schien nog beter zijn om iedere week een halve dag vrij te zijn. Maar die vier vrije uurtjes zullen snel ontaarden in minder herkenbare vrije tijd.' Ondersteuning Betaaldiensten is één van de eenheden van Rabobank Neder land die de proef op de som neemt met de gemiddeld 36-urige werkweek. De mede werkers van de Infolijn Betaaldiensten werken met verschillende varianten. Me dewerkers die zich bezighouden met per soonlijke advisering in de buitendienst hebben gekozen voor één vrije dag in de twee weken. 'Dat werkt nog niet echt', zegt adviseur Jim Saffrie. 'Bij mij is die vrije dag tot nu toe één keer gelukt. De kortere werkweek mag geen nadelen heb ben voor de ondersteuning aan de plaatse lijke banken. Als een bank een beroep op ons doet voor een bepaalde dag, kunnen we het natuurlijk moeilijk laten afweten. Voor medewerkers die geen 'negen tot vijf'-baan hebben, is het opsparen van dagen voor periodes dat het rustiger is vol gens mij de enige mogelijkheid om korter te werken.' Wilma Hoekstra (2de v./.J van de Rabo bank Leeuwarden stelt andere prioriteiten. 'Eerst het doewerk, dan het denkwerk.' Directeur Wouter Schuitema van proef bank Leeuwarden is ook van mening dat het 'opspaarscenario' in bepaalde gevallen de beste optie is. Hij heeft ervaren wat hoofd Bankzaken Eijkenboom van de Ra bobank Vaals voorziet. De invulling van de kortere werkweek valt niet mee voor leidinggevenden. 'Bij onze bank was het de bedoeling dat het managementteam één dag vrij zou zijn in de twee weken', zegt hij. 'Dat is er tot nu toe amper van geko men. Vier dagen negen uur werken, een halve dag vrij in de week of één dag vrij in de twee weken, dat is een utopie voor het management. We moeten er zijn als dat nodig is, en dat is ook vaak 's avonds en in het weekeinde. Het zullen voor ons wel langere vakanties worden.' De medewerkers van de proefbanken die wél gemiddeld 36 uur werken, consta teren dat de werkdruk is toegenomen. Poelman van de Rabobank Beilen-Wijster en Peekstok van de Rabobank Middelhar- nis redden het niet in gemiddeld 36 uur. 'Ik had die 40 uur al echt nodig', zegt Poelman. 'We hebben op de bank toch het idee dat uitbreiding van de bezetting on vermijdelijk is bij een werkweek van ge middeld 36 uur.' Poelman en Peekstok kunnen zich voorstellen dat de werkdruk minder wordt als de automatisering van de administratieve systemen weer een stap verder is. De volledige invoering van Visie '98 en deelname aan een project als Delta Basisvoorzieningen zal volgens hen ook leiden tot efficiënter werken. Peekstok maakt op dit moment vooral extra uren door een grote vraag naar hypotheken. 'Tot 1 januari ben ik niet alleen cliëntad viseur, maar houd ik me ook bezig met de eerste opvang van hypotheekklanten. De plaatselijke woningbouwvereniging heeft 80 woningen verkocht aan de huurders. Die willen nog voor het eind van het jaar een hypotheek.' Het lukt Hoekstra van de Rabobank Leeuwarden met enige pijn en moeite om haar werk af te krijgen in 36 uur. 'Je gaat je prioriteiten wel anders stellen. Eerst het doewerk, dus zorgen dat je bureau leeg is, daarna het denkwerk. Dat is wennen en ik ben er nog niet zo enthousiast over. Maar op onze afdeling ben ik een uitzon dering. De meeste collega's vinden de 36-urige werkweek een vooruitgang.' Of de kortere werkweek leidt tot behoud van werkgelegenheid, zal de tijd leren. Daar over is na twee maanden proefdraaien bij een beperkt aantal banken uiteraard nog niet veel te zeggen. Plaatselijke banken en Rabobank Nederland kunnen de gemid deld 36- urige werkweek invoeren vanaf 1 maart 1996. De uiterste invoeringsda tum voor de hele Rabobank organisatie is 1 oktober 1996. Hoekstra verwacht dat de gevolgen van gemiddeld 36 uur werken pas een halfjaar na de landelijke invoering echt duidelijk zullen zijn. Wichers, Peek stok en Poelman denken er ook zo over.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 9