De Caar steeds actiever in de regio's M Kortingsregelingen onder de loep 14 *sp m, Wat is een Caar-regiocomnnissie? Wie zitten erin en wat doen ze? Nog be langrijker: wat betekent de regiocom missie voor mij? De vragen stellen is makkelijker dan ze te beantwoorden. Een telefonisch onderzoekje levert voornamelijk onduidelijkheden op. De regiocommissies hebben binnen de nieuwe opzet van de Caar een duidelijkere taak gekregen. Daarom lijkt het zinvol deze nog eens uit de doeken te doen. Al is het maar om te voorkómen dat me dewerkers met hun vragen bij het ver keerde adres aankloppen. Aan het woord Jantinus Warners, hoofd Particulieren van de Rabobank Gieten en lid van de werkne mersdelegatie binnen de Caar. Hoe verklaart Warners waarom mede werkers van plaatselijke banken zo weinig weten over de regiocommissies? 'In het verleden hadden de regiocommissies - zeg maar de werknemersvertegenwoordiging per regio - geen echte taak. Daardoor bleef het vaak onduidelijk wat deze commissies nou deden of moesten doen. Aan die on duidelijkheid is nu een einde gemaakt want binnen de professionalisering van de Caar gaan de regiocommissies een wezenlijke rol spelen.' Dat het om een essentiële verande ring gaat, blijkt wel uit het feit dat vanuit Rabobank Nederland hiervoor middelen zijn vrijgemaakt. Ook krijgen leden van de commissies gelegenheid hun deskundigheid via cursussen en opleidingen te verhogen. Om de noodzaak van de veranderingen aan te geven, geeft Warners een paar voor beelden. 'Veel informatie voor de medewer kers blijft ergens in een bureaula liggen, komt niet verder dan het management. Dat is punt één. Verder reikt de betrokkenheid van de medewerkers vaak niet verder dan de kantooruren. Ook al publiceer je nog zo veel en al kom je met een Caar-bulletin, als de mensen het niet lezen, schiet je nog niet op. Nog een voorbeeld. Laatst hebben wij vanuit de regiocommissie hier in het noor den een themabijeenkomst belegd, rond de nieuwe CAO en de invoering van de 36-urige werkweek. Van de 78 uitgenodigde banken kwamen er maar liefst 38 niet opda gen. We hebben ons natuurlijk afgevraagd waaraan dat kon liggen. Aan de onderwer pen in elk geval niet, die zijn voor alle ban ken belangrijk. Ik vermoed dat velen de ver anderingen maar op zich af laten komen.' Tegen deze achtergrond wordt van de re giocommissies, veel meer dan in het verle den, een actieve rol verwacht. Warners: 'Elk lid van een regiocommissie krijgt een aantal banken in de regio toegewezen. Daarmee wordt hij geacht contact te onderhouden, vóórkomende problemen te bespreken of te signaleren en, in het onderhavige geval, na te gaan waarom bijvoorbeeld de CAO-bij- eenkomst niet is bezocht. Verder gaan de regiocommissies themabijeenkomsten orga niseren en lezingen en enquêtes houden bij de plaatselijke banken. Richting Caar berei den de commissies de vergaderingen voor maar ook bespreken ze hetgeen de Caar voorstelt of hoe beleidswijzigingen in de praktijk hebben uitgepakt.' Tot slot de vraag: Wat heeft het indivi duele personeelslid aan de regiocommissie? Warners: 'Voor alle duidelijkheid, de com missie is er niet voor individuele belangen behartiging. Tegelijkertijd zeg ik erbij: de regiocommisie bestaat uit en is er voor de werknemers. Daarmee neemt zij een an dere positie in dan de OPO-adviseur op het regiokantoor. De regiocommissie kan de problemen weliswaar niet oplossen maar het individuele personeelslid wel de wegen wijzen, die voor hem of haar iih«i«i.T: ~d, openstaan.' De werkgroep Financieringen van de Caar onderzoekt momenteel hoe de hypo theekregeling voor de medewerkers kan worden aangepast.Tegelijkertijd be kijkt ze andere secundaire arbeidsvoorwaarden en kortingsfaciliteiten op hun deugdelijkheid. Het streven is te komen tot een regeling die budgettair neutraal is. Dat wil zeggen dat bepaalde faciliteiten erop achteruit kunnen gaan, andere erop vooruit, maar dat het totaal aan personeeiskortingen hetzelfde blijft. Naar verwachting zal de werkgroep de Caar in februari haar voorstellen ontvouwen. Jantinus Warners, hoofd Particulieren van de Rabobank Gieten zit als lid van de Caar in deze werkgroep. Hij legt uit waarom de hypotheek- en andere perso neelsregelingen worden herzien. 'Om met de eerste te beginnen, deze bleek behoor lijk verouderd. In de afgelopen tien jaar hebben zich met name op fiscaal terrein veel wijzigingen voorgedaan. Uiteindelijk hadden de klanten fiscaal meer mogelijk heden dan onze medewerkers. Bepaalde vormen van spaarhypotheken bijvoorbeeld zijn volgens de oude regeling niet voor de medewerkers weggelegd. En in de oude re geling komt ook de bepaling voor 'in Ne derland'. Een personeelslid dat in België wil gaan wonen, kan dus geen gebruik maken van de huidige hypotheekregeling.' Aanvankelijk heette de werkgroep 'Evaluatie hypotheekregeling' maar tij dens de Caar-vergadering van eind okto ber werd besloten de opdracht te verrui men. Warners: 'Al studerend op de problematiek bleek dat zij samenhing met de regeling voor consumptieve financie ringen op personeelsvoorwaarden. Die waren gunstiger dan de hypothecaire fi nancieringen, een situatie die oneigenlijk gebruik in de hand werkt. Uiteindelijk is besloten dat de werkgroep het geheel maar eens moest bekijken, niet alleen hy potheken en consumptieve financieringen maar ook effecten, beleggingsprodukten en de kwestie rond de personeeiskortin gen op reizen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 18