c®n®foi Resultaat opiniepeiling 2 Aanbevelingen Peiling nodig? Slecht luisteren Klassieke tegenstelling Raboband Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie. Verschijnt maandelijks. 21e jaargang Nummer 19 - december 1995 Redactie Stan Polman (hoofdredacteur), Helma van Doorn, Ineke Hogendijk, Mariëlle Oostveen, Piet Philipsen, Caroline Renette. Redactie-adres Interne adrescode UCR 519, Postbus 17100,3500 HG Utrecht. Telefoon redactie Utrecht (030) 2162083. Telefax (030)2161904. Telefoon redactie Eindhoven (040) 2177209.Telefax (040) 2177308. E-mailadres via Internet Raboband@rn.rabobank.nl Medewerkers aan dit nummer Annelien Goote, Marijke Hoenderdos, Herman Jonkman, John Caspers, Petra Ramaekers, Paul Vreuls, Ron Willebrands. Abonnementen-administraties Wijzigingen uitsluitend schriftelijk aan Centraal Abonnementen Beheer, interne adrescode BC 102A, Postbus 80, 5680 AB Best. Oplage 40.000 exemplaren. Vormgeving en druk Hoonte-Holland Grafische Industrie bv Papier Het papier waarop Raboband wordt gedrukt bestaat uit 60 procent rietsuikercellulose en 40 procent chloorvrij gebleekte cellulose. De volgende Raboband verschijnt in januari. Vrijwel iedereen bij de Rabobank organisatie, vindt dat het met de bank weer de goede kant opgaat. Alleen de leidinggevenden zien die ontwikkeling nog niet echt van de grond komen. Het oordeel over het optreden van de bank op de particulierenmarkt gaat sterk vooruit. Voor de bedrijvenmarkt is die trend nog niet zichtbaar. Dit is, in grote lijnen en sterk vereenvou digd, het beeld dat naar voren komt uit de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Ar beidsklimaat. De peiling vond in juni plaats onder 2.400 medewerkers van wie er 1.163 reageerden, een respons van 48 procent. Weliswaar is dat minder dan voorgaande jaren maar statistisch gezien gaat het nog steeds om een representatieve groep. Op basis van de uitslag doen de op drachtgevers van de peiling een reeks van aanbevelingen. Willem Lageweg van het Directoraat Communicatie, verantwoorde lijk voor het identiteitsgedeelte, en Wytze de Jong van het Directoraat Personeel, verantwoordelijk voor het onderzoek naar het arbeidsklimaat, schrijven: 'Koester het zichtbare succes'. 'Zeer veel aandacht voor implementatieprocessen' en 'permanent luisteren en stimuleren tot reacties'. Verder pleiten ze voor 'intensieve - vooral per soonlijke - communicatie', 'per eenheid eigen conclusies en plan van aanpak' en 'Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig in elke handeling én uiting'. Aan Lageweg de vraag: Wat is het nut van deze periodieke peiling? Het is toch veel belangrijker wat de klanten van ons denken? 'Via reclame en andere vormen van communicatie draag je een beeld naar buiten. Als dat te veraf staat van het beeld, dat de medewerkers zeil: van het bedrijf hebben, creëer je spanningen, weerstan den. Dan ga je met je beleid, met je re clame de mist in.' Voor De Jong komt daar nog iets bij: 'Als Directoraat Perso neel wil je weten in hoeverre het gevoerde beleid bij je medewerkers aanslaat. Niet uit cijferzucht maar om je beleid waar nodig aan te passen of te vernieuwen en zo het arbeidsklimaat te verbeteren.' Het rijtje uitslagen nalopend valt één ge geven nadrukkelijk uit de toon en wel in negatieve zin. Zowel 'bij ontwikkelen be- Echt ontevreden zijn we als het gaat om 'luisteren'. Die klacht komt van plaatselijke banken: 'Rabobank Neder land hoort onze stem niet'. En van me dewerkers bij Rabobank Nederland én plaatselijke banken:'Bij besluitvorming tellen we nauwelijks mee'. Kritisch oor delen we tenslotte ook over de presta ties van Rabobank Nederland. leid wordt goed geluisterd naar plaatselijke banken' als 'bij beleid van mijn bank/afde ling van Rabobank Nederland wordt de stem van medewerkers sterk meegewogen' reageert slechts 17 respectievelijk 18 pro cent positief. Plaats daar tegenover dat de Rabobankorganisatie volgens de nota 'Op weg naar nieuwe arbeidsverhoudingen' van De Jong toe wil naar een situatie 'waarin werkgever en werknemer volwassen met elkaar omgaan' en het verschil tussen toe komst en realiteit lijkt wel erg groot. En zet het feit dat de plaatselijke banken moppe ren over de 'slechte oren' van Rabobank Nederland de net opgestarte discussie over de coöperatievorm van de Rabobankorga nisatie niet onder druk? De Jong zegt zich 'toch te verbazen' over de lage score op dit punt en Lageweg spreekt over 'één van de moeilijkste pun ten uit het onderzoek, dat we buitenge woon serieus moeten nemen.'. Hoe ze de slechte luisterhouding moeten duiden, is beiden niet geheel helder en vermoedelijk zal hiernaar verder onderzoek plaatsvin den. Lageweg geeft toe dat Rabobank Nederland op dit punt nog moet verbete ren, maar vindt wel dat met dit gegeven genuanceerd moet worden omgesprongen. Immers, uit het onderzoek komt ook naar Medewerkers oordelen een stuk positiever over de reclame dan vorig jaar.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2