Juli September i Overname dochter Swiss Bank Corporation kwam op juiste moment Handelsmissie Indonesië leverde veel op 'H 'i AUgUStUS Rabobank demarreert met sponsoring wielersport Rabobank houdt vertrouwen in iruitteelt Rabobank opent kantoor in Taiwan Interpolis komt met nieuw beleid schadeher- stel auto's Na een jaar voorbereiding werd op 1 juli de Rabo Effec- tenbank in Amsterdam ge vestigd. Eind juni bereikten de Rabobank en de Swiss Bank Corporation over eenstemming en nam de Rabobank de Nederlandse dochter van de Zwitserse bank over. De nieuwe aan winst werd omgedoopt in Rabo Effectenbank. Dick de Bruijn, directielid van de Rabo Effectenbank: 'We wilden Dick de Bruijn, op een snelle manier ons directielid Rabo marktaandeel vergroten Effectenbank en beter inspelen op de trend dat institutionele beleggers steeds meer in zakelijke waarden investeren. In eer ste instantie vroegen we ons af of we niet achter de feiten aanliepen en ons net als de andere Nederlandse banken met ons aande- lenbedrijf moesten vestigen in Londen. Maar omdat we ons willen concentreren op de han del in Nederlandse aandelen, is Amsterdam een prima keus.'De Rabo Effectenbank heeft ongeveer 65 medewerkers, waarvan 30 af komstig van verschillende afdelingen bij Rabobank Nederland. De Bruijn: 'Nu we alle maal bij elkaar zitten, kunnen we veel sneller inspelen op de markt. Op de tradingafdeling, de dealingroom van de Rabo Effectenbank, draaien we inmiddels hele grote volumes. Onze plaatsingscapaciteit is vergroot, waar door we als partner voor bedrijven die naar de beurs willen een stuk aantrekkelijker zijn.' Hans van Griethuysen, generaI manager Rabobank Indonesia Koningin Beatrix bezocht in augus tus de vijftigjarige Republiek Indone sië. De top van het Nederlandse be- drijfsleven reisde I met haar mee. Hoofddirectielid Visser was één van hen. De Rabobank Indonesia was al maanden te voren begonnen met het voorbereiden van het be zoek. Hans van Griethuysen: 'De komst van zo'n delegatie heeft een enorme impact en is toch wel een hele spannende gebeurtenis. Media, klanten en prospects, iedereen heeft belangstelling voor je bedrijf. Op zo'n mo ment moetje laten zien watje kunt.'Het hele kantoor werkte samen om er voor te zorgen dat het programma voor Visser werd inge past in het steeds veranderende schema van de delegatie. Van Griethuysen:'Een hele op gave, het leek wel een militaire operatie, zo strikt georganiseerd.' Het doel van de han- V„ -■! Af sjmi •sa®"".. delsdelegatie was uiteraard zoveel mogelijk commercieel resultaat te behalen. Daarin is de missie voor wat de Rabobank betreft ge slaagd. Er zijn drie intentieverklaringen gete kend waarvan er inmiddels twee zijn omge zet in keiharde mandaten voor een totaalbedrag van f80 miljoen én f40 miljoen GSM faciliteiten door de Rabobank New York. Maar het bezoek van de Nederlandse delegatie is niet alleen in commerciële zin een succes geweest. Van Griethuysen: 'Met name voor de lokale medewerkers is die be langstelling vanuit Nederland erg belangrijk. Het geeft ze het gevoel bij die grote Rabo- bankorganisatie te horen.' Rabobank gaat lokale tref punten op Internet bieden Ra bobank opent een bank in Brazilië Resultaten over een voorspoe dig eerste, halfjaar bekendgemaakt Rabobank breidt verder uit in Australië Raad van Beheer be zoekt Mauritshuis+++Bekendheid beeldmerk gestegen Rabobank breidt uit in Bel gië Rabobank en Robeco lance ren groencertificaten Chip knip in Arnhem+++Start campagne Consumptief Krediet Rabobank organiseert EMU/ECU-bijeenkomst Se Sage landen Autolease komt met Shortlease De Rabobank ver raste op 6 september alles en iedereen met de aankondiging de komende drie 1 jaar de wielerploeg van Jan Raas te sponsoren. Een doorbraak in het sponsorbeleid van de Rabobank, want niet alleen de profploeg van Jan Raas wordt ge sponsord, maar de wielersport in brede zin. Het zogenoemde Rabobank Wielerplan omvat naast de sponsoring van de Rabo bank Wielerploeg ook een Jeugdstimule- ringsplan, sponsoring van wielerclubs, wie- Ieramateurs, en recreatief fietsen. Half januari ontvangen de banken meer infor matie over het Wielerplan. Op deze manier kunnen plaatselijke banken prima aanslui ten bij het landelijke beleid en wordt de manier van (samen)werken van de Rabo- Simon Kuijpers, hoofd Sponsoring Rabobank Nederland i bank voor een heel breed publiek zicht baar. Simon Kuijpers, 'We zochten iets dat ons als bank nog meer tot een aantrekke lijke financiële dienstverlener maakt en daarmee de commercie ten goede komt. Een activiteit ook waarmee we aan de weg kunrien timmeren en regelmatig de massa media halen. De media besteden volop aandacht aan de wielersport. Met de Rabo bank Wielerploeg verwachten we daar een flink deel van mee te kunnen snoepen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 24