April Juni Mei Focus zet banken op spoor Visie '98 Centrale verwerking van OLO's en OLA's A kreeg dikke onvoldoende 'Afschaffen tarieven nieuws voorklan- in jaren' ring Gerrit Meulenbrugge, directeur Rabobank Salland-West Twaalf banken startten met Focus plaatselijke banken. Dit project on dersteunt de plaatse lijke banken bij de in voering van Visie'98, de nieuwe strategie voor de particulieren en de bedrijvenmarkt. Inmiddels zijn 190 ban ken met het Focuspro- ject in zee gegaan. Ongeveer 60 banken hebben de nieuwe organisatievorm al in de praktijk doorgevoerd. Ook volgend jaar zullen banken nog aan het Focusproject meedoen. De Rabobank Salland- West begon in april aan Focus. Directeur Gerrit Meulenbrugge: 'Na vier weken Focus wist ik alles over bankbreed, seg menten en ambitieniveaus en praatte ik ge heel in de trant van Visie '98. Dan moetje er voor oppassen datje op een personeelsbijeenkomst geen onbegrijpelijk verhaal gaat vertellen aan je medewerkers. Voor hen was op dat moment alles nog nieuw.' Sinds 1 oktober is de Rabobank Salland West verdeeld in vijf segmenten: Basisvoorzienin- Rabohankkantoor in Milaan krijgt bankvergunning Rabobank sóhait tarieven betalingsverkeer ai Raboiacet en Tatacard gaan -sa menwerken Rabobank Midden West- land eerste honderdjarige Rabobank Milieucampagne 'ie moeite waard' bij Rabobank Tlèderland van start Rabobank Edam-Volendam honderste deelnemer.Focus Dit voorjaar zouden in hoog tempo alle plaatse lijke banken hun handge schreven overschrijvingen en acceptgiro's OIO's en OLA's bij de BankGiroCentrale (BGC) laten verwerken. Begin mei bleek dat de kwaliteit van de verwerking ver onder de maat bleef. Ad Geerts, 'Er werden teveel fouten gemaakt die ook qua aard onaanvaard- Ad Geerts, baar waren. Bovendien bleek onderdirecteur eind april dat de BGC de grote Betalingsverkeer volumes niet tijdig kon verwer ken. Dat was voor ons reden om aan de noodrem te trekken. We hebben de banken gevraagd ons te helpen en hun klanten te beschermen. De ban ken die nog niet waren overgegaan hebben we gevraagd te wachten en iedere bank verzocht in ieder geval de zakelijke verwerking zelf te doen. Een vreselijke maatregel, want bij veel banken was de dienstbetrekking van gekwalificeerde me dewerkers al opgezegd of was gepland dat zij andere werkzaamheden zouden oppakken.'Intus sen werd hard gewerkt aan verbetering van de kwaliteit van de verwerking bij de BGC. Flet systeem werd aangepast en uitgebreid, het proces opnieuw beoordeeld en de medewerkers kregen nieuwe instructies en extra opleidingen. 'Dat was één kant van de zaak. De banken hebben v extra instructies gekregen om de OLO's en zo schoon mogelijk bij de BGC aan te leve ren. Al met al gaat alles nu voorspoedig. De aller laatste banken gaan in februari over tot centrale verwerking door de BGC.' Rabobank ziet vertraging van economische groei Succes volle deals voor Rabobank in Ohina Meer dan 2.500 Rabo- bankmensen op Algemene Vergade- gen, Eigen Huis, Financieel Advies, Bedrijven- AdviesGroep en Relatiebeheer.'De overgang naar de nieuwe organisatievorm gebeurde heel planmatig. Dat geeft veel houvast, want in de dagelijkse praktijk komen nog allerlei zaken bovendrijven die we niet hadden voorzien.Tot 1 januari gunnen we ons de tijd om de kinder ziektes onder de knie te krijgen.' Rabobank introduceert Stu dentenkrediet Rekencentra In terpolis en Rabobank samen Rabobank houdt opnieuw AAA-rating A++ Rabobank presenteert opval lend nieuw jaarverslag Rabo Top 40 Musie Tour van start Op de Centrale Kringver gadering in mei viel het besluit:'De Rabobank schaft per 1 juli alle tarieven op het par ticuliere betalings verkeer af'. Daarmee maakte de Rabo bank een storm van posi tieve reacties in de pers BertMertens, los. Bert Mertens: 'Drie manager segment jaar geleden riep de Basisvoorzieningen Rabobank veel nega tieve publiciteit over zich af door als eerste te komen met tarieven.Toen hebben we al direct gezegd dat die tarieven niet waren bedoeld om winst te maken, maar om onze klanten aan te moedigen gebruik te maken van efficiënte betaalmogelijkheden. Dat is in de afgelopen drie jaar goed gelukt. Zo goed zelfs dat we niet verwachtten dat de tarie ven verder nog effect zouden sorteren. Het was hét moment om onze klanten te bedan ken voor hun medewerking om het betalingsver keer efficiënter en dus goedko- per te maken.' Onder het motto 'Goed nieuws van de Rabobank' werd in juni de cam pagne rond het af schaffen van de tarieven gestart. Mertens: 'Het is be langrijk dit goede nieuws duidelijk over te brengen. Het imago van de Rabobank had door de irritatie bij het invoe ren van de tarieven een behoorlijke deuk opgelopen. Uit reacties van klanten blijkt nu dat dat verbetert. De klanten zijn zelfs posi tiever gaan denken over onze persoonlijke dienstverlening.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 23