Leonie van Bladevrouw achter telefoon en postadres van de Caar ik niet. Wat is de Caar? Dat weet 15 nog vanuit de regiokantoren maar straks zal het Caar-bureau dat grotendeels gaan doen. De meeste logistieke, secretariële en organisatorische zaken komen dan voor mijn rekening. Verder verschijnt elke twee maanden het Caar-bulletin en een deel van de informatie ga ik aanleveren. De rest komt uit de regio's zelf.' Behalve dit soort werkzaamheden be antwoordt Van Bladel de binnenkomende telefoontjes. 'Er zijn tot nu toe veel reacties en vragen over de nieuwe CAO en de 36- urige werkweek binnengekomen. Voorzo ver ik de vragen niet zelf kan beantwoor den, verwijs ik door naar anderen en dat kunnen de meest uiteenlopende personen zijn. Ook krijgen we brieven binnen en ik kan wel zeggen dat het aantal verzoeken om informatie echt groeit. Het Caar-bu- reau lijkt in een behoefte te voorzien, zeker nu, met de invoering van de nieuwe CAO.' Met wat voor vragen kunnen perso neelsleden bellen? Van Bladel: 'Eigenlijk met alle vragen op sociaal gebied, op het gebied van arbeidsaangelegenheden.' Zoals gezegd biedt het Caar-bureau ook de regiocommissies ondersteuning, onder andere bij het organiseren van bijeenkom sten of het leveren van materiaal. Volgens Van Bladel moet deze service nog goed van de grond komen: 'We zijn tenslotte pas nog maar bezig.' De regiocommissies ken nen sinds kort vaste aanspreekpunten; op Marion Dingemans, directiesecretaresse van de Rabobank Dongen-Rijen: 'Ik weet dat de Caar bestaat, maar wat hij precies doet is me niet duidelijk. Hij zal voor onze belangen opkomen, denk ik. De regiocom missie? Heb ik ook weieens van gehoord. Ik verwar haar wellicht met de regiodirec tie terwijl het heel verschillende dingen zijn. Dat gevoel heb ik tenminste. Of ik ooit met de regiocommissie te maken heb gehad? Nee, nooit, ook niet met de Caar. Als ik problemen heb, zou ik me tot de OPO-adviseur wenden en niet naar de re giocommissie toestappen.' Hilde Talstra, medewerkster geldhan delingen van de Rabobank Beekbergen: 'Wat het belang is van de Caar en van de regiocommissies? Nee, daar ben ik niet zo mee bezig. Ze zullen op zich goede dingen doen maar wat precies en hoe, daar ben ik niet zo bij betrokken. Ik weet dat de Caar een soort centraal adviesorgaan is voor de medewerkers van de plaatselijke banken. elk regiokantoor werkt een secretaresse die tevens diensten voor de regiocommis sie verricht. Die diensten zijn voornamelijk van secretariële en administratieve aard. Volgens Angelique van der Groen, secre taresse van de adjunct-regiodirecteur Zuid- Nederland in Eindhoven, is het nog vrij vroeg om al iets te zeggen over het functio neren van de regiocommissies in de nieuwe opzet. 'De medewerkers van de lokale ban ken moeten de weg naar de regiocommissie nog vinden. Pas als dat is gebeurd, kan de commissie haar signaalfunctie vervullen.' Dat vindt ook Wil Bismeijer, secretaresse van de regiodirecteur Oost-Nederland en tevens belast met de ondersteunende werkzaamhe den voor de regiocommissie. 'Het moet alle maal nog groeien. Ik denk soms ook: wat moet ik ermee? De grootste klus blijft na tuurlijk: hoe betrek je de achterban bij het werk van de regiocommissies en de Caar?' En dat de regiocommissies de belangen be hartigen, die in de regio's spelen. Maar hoe Caar en regiocommissies zich verhou den, dat weet ik zo niet.' André van Duijn, relatiebeheerder bij de Rabobank Rijnsburg: 'De Caar zegt me wel iets, ja. Het is een centrale vertegenwoordi gingsorganisatie voor alle Rabobankmede- werkers. Hij bemiddelt rond allerlei arbeids zaken tussen werkgevers en werknemers. Ook van de regiocommissies heb ik weieens gehoord. In mijn visie zijn het decentrale af vaardigingen van de Caar om wat dichterbij de achterban te komen. Wat zij doen, vind ik moeilijk te beantwoorden. Het vertalen van het beleid, dat tot stand is gekomen tus sen de Caar en de werkgevers, denk ik. Wat er gaande is rond de Caar? Hooguit dat er een wisseling van de wacht heeft plaatsge vonden, las ik in de Raboband. Maar wat er ten opzichte van de oude situatie is veran derd, durf ik niet te zeggen. Voor mij is niet zichtbaar welke vernieuwingen zijn ingezet.' Onderdeel van de professionalisering van de Caar en de regiocommissies is de inrichting van het Caar-bureau en de aanstelling van contactpersonen in de diverse regio's. Wat in tien jaar is scheefgegroeid, staat niet in een halfjaar recht. Dat blijkt maar weer eens uit een telefonisch on derzoekje bij drie willekeurig gekozen Rabobanken ergens in Nederland. De vraag is: de Caar, zegt u dat iets, en: wat is een regiocommissie? Informatie over de vergadering van de Caar op 13 december vindt u in de volgende Raboband. Overigens zijn de ver slagen van de vergaderingen van de Caar verkrijgbaar bij het Caar-bureau. Vragen, ideeën, contact met één van de mensen van de Caar? Bel het Caar-bureau: (030) 2161050 Het Caar-bureau verricht allerlei onder steunende taken ten behoeve van de Caar en de regiocommissies. Wie het bureau belt, krijgt te maken met Leonie van Bladel en zij vertelt nu iets over haar werk. 'Het is de bedoeling vanuit de Caar meer dingen te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan themabijeenkomsten over allerlei onderwerpen. Nu gebeurt dat

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 19