De Caar steeds actiever
in de regio's
M
Kortingsregelingen onder de loep
14
*sp m,
Wat is een Caar-regiocomnnissie? Wie
zitten erin en wat doen ze? Nog be
langrijker: wat betekent de regiocom
missie voor mij? De vragen stellen is
makkelijker dan ze te beantwoorden.
Een telefonisch onderzoekje levert
voornamelijk onduidelijkheden op.
De regiocommissies hebben binnen de
nieuwe opzet van de Caar een duidelijkere
taak gekregen. Daarom lijkt het zinvol
deze nog eens uit de doeken te doen.
Al is het maar om te voorkómen dat me
dewerkers met hun vragen bij het ver
keerde adres aankloppen. Aan het woord
Jantinus Warners, hoofd Particulieren van
de Rabobank Gieten en lid van de werkne
mersdelegatie binnen de Caar.
Hoe verklaart Warners waarom mede
werkers van plaatselijke banken zo weinig
weten over de regiocommissies? 'In het
verleden hadden de regiocommissies - zeg
maar de werknemersvertegenwoordiging
per regio - geen echte taak. Daardoor bleef
het vaak onduidelijk wat deze commissies
nou deden of moesten doen. Aan die on
duidelijkheid is nu een einde gemaakt want
binnen de professionalisering van de Caar
gaan de regiocommissies een wezenlijke rol
spelen.' Dat het om een essentiële verande
ring gaat, blijkt wel uit het feit dat vanuit
Rabobank Nederland hiervoor middelen
zijn vrijgemaakt. Ook krijgen leden van de
commissies gelegenheid hun deskundigheid
via cursussen en opleidingen te verhogen.
Om de noodzaak van de veranderingen
aan te geven, geeft Warners een paar voor
beelden. 'Veel informatie voor de medewer
kers blijft ergens in een bureaula liggen,
komt niet verder dan het management. Dat
is punt één. Verder reikt de betrokkenheid
van de medewerkers vaak niet verder dan
de kantooruren. Ook al publiceer je nog zo
veel en al kom je met een Caar-bulletin, als
de mensen het niet lezen, schiet je nog niet
op. Nog een voorbeeld. Laatst hebben wij
vanuit de regiocommissie hier in het noor
den een themabijeenkomst belegd, rond de
nieuwe CAO en de invoering van de
36-urige werkweek. Van de 78 uitgenodigde
banken kwamen er maar liefst 38 niet opda
gen. We hebben ons natuurlijk afgevraagd
waaraan dat kon liggen. Aan de onderwer
pen in elk geval niet, die zijn voor alle ban
ken belangrijk. Ik vermoed dat velen de ver
anderingen maar op zich af laten komen.'
Tegen deze achtergrond wordt van de re
giocommissies, veel meer dan in het verle
den, een actieve rol verwacht. Warners: 'Elk
lid van een regiocommissie krijgt een aantal
banken in de regio toegewezen. Daarmee
wordt hij geacht contact te onderhouden,
vóórkomende problemen te bespreken of te
signaleren en, in het onderhavige geval, na
te gaan waarom bijvoorbeeld de CAO-bij-
eenkomst niet is bezocht. Verder gaan de
regiocommissies themabijeenkomsten orga
niseren en lezingen en enquêtes houden bij
de plaatselijke banken. Richting Caar berei
den de commissies de vergaderingen voor
maar ook bespreken ze hetgeen de Caar
voorstelt of hoe beleidswijzigingen in de
praktijk hebben uitgepakt.'
Tot slot de vraag: Wat heeft het indivi
duele personeelslid aan de regiocommissie?
Warners: 'Voor alle duidelijkheid, de com
missie is er niet voor individuele belangen
behartiging. Tegelijkertijd zeg ik erbij: de
regiocommisie bestaat uit en is er voor de
werknemers. Daarmee neemt zij een an
dere positie in dan de OPO-adviseur op het
regiokantoor. De regiocommissie kan de
problemen weliswaar niet oplossen maar
het individuele personeelslid wel
de wegen wijzen, die
voor hem of haar iih«i«i.T:
~d,
openstaan.'
De werkgroep Financieringen van de Caar onderzoekt momenteel hoe de hypo
theekregeling voor de medewerkers kan worden aangepast.Tegelijkertijd be
kijkt ze andere secundaire arbeidsvoorwaarden en kortingsfaciliteiten op hun
deugdelijkheid. Het streven is te komen tot een regeling die budgettair neutraal
is. Dat wil zeggen dat bepaalde faciliteiten erop achteruit kunnen gaan, andere
erop vooruit, maar dat het totaal aan personeeiskortingen hetzelfde blijft. Naar
verwachting zal de werkgroep de Caar in februari haar voorstellen ontvouwen.
Jantinus Warners, hoofd Particulieren
van de Rabobank Gieten zit als lid van de
Caar in deze werkgroep. Hij legt uit
waarom de hypotheek- en andere perso
neelsregelingen worden herzien. 'Om met
de eerste te beginnen, deze bleek behoor
lijk verouderd. In de afgelopen tien jaar
hebben zich met name op fiscaal terrein
veel wijzigingen voorgedaan. Uiteindelijk
hadden de klanten fiscaal meer mogelijk
heden dan onze medewerkers. Bepaalde
vormen van spaarhypotheken bijvoorbeeld
zijn volgens de oude regeling niet voor de
medewerkers weggelegd. En in de oude re
geling komt ook de bepaling voor 'in Ne
derland'. Een personeelslid dat in België
wil gaan wonen, kan dus geen gebruik
maken van de huidige hypotheekregeling.'
Aanvankelijk heette de werkgroep
'Evaluatie hypotheekregeling' maar tij
dens de Caar-vergadering van eind okto
ber werd besloten de opdracht te verrui
men. Warners: 'Al studerend op de
problematiek bleek dat zij samenhing met
de regeling voor consumptieve financie
ringen op personeelsvoorwaarden. Die
waren gunstiger dan de hypothecaire fi
nancieringen, een situatie die oneigenlijk
gebruik in de hand werkt. Uiteindelijk is
besloten dat de werkgroep het geheel
maar eens moest bekijken, niet alleen hy
potheken en consumptieve financieringen
maar ook effecten, beleggingsprodukten
en de kwestie rond de personeeiskortin
gen op reizen.'