Rabobank komt naar de bui i Niet achterblijven Beleggers regelmatig informeren Groepen en individuen Utrecht-delegatie is noodzaak De Rabo Roadshow. Niet meer het jongerenspektakel met muziek en spel, maar een uiterst serieuze aan- gegelegenheid van het directoraat Financiële Markten. Een zware delega tie van Rabobank Nederland brengt sinds twee jaar bliksembezoeken aan het buitenland. Doel van deze road- shows is het aantrekken van middelen bij beleggers, oftewel funding. De oogst over 1994 en 1995: honderden contacten in twaalf landen en f 14 mil jard keiharde Hollandse guldens. De Rabobank leent geld op de kapitaal markten door de uitgifte van 'Rabobank- papier'. Voorbeelden daarvan zijn obliga tieleningen, pandbrieven en onderhandse leningen. Institutionele beleggers, waaron der pensioenfondsen en verzekerings- en beleggingsmaatschappijen, kunnen daarop inschrijven. Deze middelen zijn een aan vulling op de spaargelden. De Rabobank heeft ze nodig om aan de totale financie- ringsvraag te kunnen voldoen. De groei van nieuwe spaarmiddelen hield de laatste jaren geen gelijke tred met de toename van de hypotheken- en kredietenportefeuille. Op het 'papier' betaalt de bank een iets hogere rente dan de gemiddelde rente op de spaargelden. De Rabobank richt zich steeds meer op de internationale kapitaalmarkten. 'De groeiende vraag naar middelen is niet uit sluitend op te lossen op de Nederlandse markt', stelt Freek Hoek, hoofd van de af deling Investor Relations van Rabobank Nederland. Hij is onder andere verant woordelijk voor de planning en de organi satie van de roadshows. 'Het is zaak het Rabobankpapier relatief schaars te hou den, zodat er meer vraag is dan aanbod. Verder is het soms gunstiger voor ons om middelen aan te trekken in vreemde valuta en die met het instrument renteruil te 'swappen' naar Nederlandse guldens. En, last but not least, de concurrentie benadert buitenlandse beleggers actief. Als Rabo bank kunnen we niet achterblijven. Boven dien laat onze naamsbekendheid in het buitenland hier en daar nog wel wat te wensen over.' De afdeling Investor Relations houdt zich bezig met communicatie en relatiebe heer met institutionele beleggers in bin nen- en buitenland. Hoek over de bewer king van de buitenlandse markt: 'Je moet de tijd nemen om je te presenteren. Beleg gers willen, voordat ze besluiten in Rabo bankpapier te beleggen, de bank door en door kennen. Daarom besteden we tijdens de roadshows veel aandacht aan de ins en outs van de Rabobank. Zijn beleggers een maal met ons in zee gegaan, dan is het zaak die relatie te ontwikkelen. Het is na tuurlijk de bedoeling dat ze bereid blijven om geld in de bank te steken. Daarom voorzien we de beleggers in het buitenland regelmatig van informatie over de Rabo bank. Voorbeelden zijn de jaarcijfers en het halfjaarbericht.' Tijdens de roadshows probeert de Rabobank in zo kort mogelijke tijd met zoveel mogelijk institutionele beleggers in Japan maakte als eerste kennis met de roadshow van Financiële Markten. contact te komen. Ze organiseert in het land van bestemming op meerdere plaat sen ontbijt-, lunch- en dinerpresentaties en persbijeenkomsten en maakt afspraken voor individuele gesprekken. Meestal komen die tot stand in samenwerking met een buitenlandse bank ter plaatse, maar soms ook met het kantoor van de Rabobank in dat land. Ook andere doel groepen maken kennis met de roadshows. Dat zijn bijvoorbeeld eigen klanten en prospects van de buitenlandse kantoren. Maar ook medewerkers van van buiten landse banken die voor de Rabobank een emissie leiden, worden uitgenodigd. Zij hebben op hun beurt relaties, die moge lijk geïnteresseerd zijn in het Rabobank papier. De samenstelling van de Rabobank- delegatie verschilt per land. Een aantal managers van het directoraat Financiële Markten is in alle gevallen van de partij. In landen die een belangrijke rol spelen bij de middelenwerving van de Rabo-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6