Dossier Ondersteuning bij het opzetten van arbobeleid Oe Rabobank Arbodienst doet meer Niet alleen, maar samen Banken met een OR EXTERNE DESKUNDIGEN ARBODIENST DIRECTEUR VGW-COMMISSIE ARBO-COORDINATOR LIJNOVERLEG WERKOVERLEG ARBOCOMMISSIE MEDEWERKERS Banken zonder een OR EXTERNE DESKUNDIGEN ARBODIENST DIRECTEUR ARBO-COMMISSIE ARBO-COORDINATOR LIJNOVERLEG WERKOVERLEG MEDEWERKERS Vanaf 1 januari 1998 moet elk bedrijf in Nederland een samenwerking heb ben met een arbodienst. De in 1990 ingevoerde Arbowet - de arbeidsom standighedenwet - stelt dit verplicht. Zo'n arbodienst verleent een groot aantal diensten die samenhangen met het ziekteverzuim. En die uitein delijk tot doel hebben ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid terug te dringen. De Rabobank heeft al heel lang een eigen bedrijfsgezondheidsdienst, waar veel specifieke kennis aanwezig is. Daarom is er voor gekozen deze dienst uit te rusten met de in de Arbowet omschreven taken en om te dopen tot Rabobank Arbodienst. De Rabobank Arbodienst dient de belangen van zowel de werkgevers als de werkne mers. Een gezond mens in een gezonde or ganisatie is het belangrijkste uitgangspunt van de mensen die er werken. Alle reden om ziekmakende factoren bij de plaatselijke banken en Rabobank Nederland te voorko men. En waar dit niet mogelijk is deze op te sporen, weg te nemen en de mensen die ziek zijn zo goed mogelijk te begeleiden. Het voorkomen, opsporen en wegne men van ziekmakende factoren, risicofac toren genoemd, is de verantwoordelijkheid Bedrijfsarts Toine van Gestel: 'We doen het liever zelf.' van de werkgever. Deze dient een beleid te maken dat erop is gericht de kwaliteit van het werk en het werken te verhogen. Zodat de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de medewerkers worden bevorderd. Zo'n beleid wordt het arbobeleid genoemd en maakt deel uit van het ondernemingsbe leid. Natuurlijk hoeft de werkgever dit niet allemaal zelf te verzinnen. De Rabobank Arbodienst heeft een werkmap samenge steld waarin alle aspecten om te komen tot een arbobeleid uitvoerig staan omschreven. Een duidelijk geformuleerd stappenplan en goede begeleiding van de Arbo-adviseur zorgen ervoor dat arbobeleid gemakkelijk kan worden geïntroduceerd bij plaatselijke banken en Rabobank Nederland. Naast het onderzoeken van de relatie Rob van der Ley, Rabobank Vught: 'Arbobeleid leeft J bij onze bank.' Een eerste stap naar een arbobeleid is het aanstellen van een arbocoördinator. Deze fungeert als centraal aanspreekpunt voor alle arbozaken. En overlegt met directie, medewerkers, Rabobank dienst en ondernemingsraad. Banken die niet over een ondernemingsraad beschik ken, kunnen een arbocommissie instellen. Die verdiept zich in de problematiek, brengt adviezen uit aan directie en mede werkers en pleegt overleg met de arbocoör dinator. Daar waar wel een OR bestaat heeft deze een duidelijke rol in het arbeids omstandighedenbeleid. Zo moet de OR op een flink aantal punten toestemming geven en geïnformeerd worden over het beleid.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 15