Korting op vakantiereizen nog niet overal geregeld A Eén van de Caarleden De agenda van de vergadering van de Caar op 13 december Fiscus kijkt naar korting Bij Rabobank Nederland wordt nog steeds druk gezocht naar een oplossing inzake de korting op vakantiereizen voor medewerkers van niet-reizenver- kopende banken. Zoals bekend kunnen deze medewerkers de korting mislo pen, sinds de banken waar zij werken, de verkoop van reizen hebben gestaakt. Een beroep op deze banken door Rabo bank Nederland om de korting via af spraken met buurbanken toch uit te be talen, ondervond bij veel niet-reizen verkopende banken geen enkel gehoor. Rabobank Nederland wil, bleek tijdens de oktoberver gadering van de Voor zover nu bekend zullen de volgende onderwerpen aan de orde komen: Stand van zaken invoering nieuwe CAO Toelichting op P&O Consult Aangesloten Banken Strategie en Businessplan van het segment Basisvoorzieningen. Advies over de invoering van de nieuwe collectieve ziektekostenverzekering Evaluatie van het personeelsontwikkelingsbeleid De personeelskorting op reizen Het volledige verslag van de vergaderingen van de Caar is steeds verkrijgbaar bij het Caarbureau. Vragen, ideeën, contact met één van de mensen van de Caar? Bel het Caarbureau (030) 216 2798 Caar, de regiodirecties opnieuw verzoeken er bij de niet-reizenverkopende banken op aan te dringen toch over de brug te komen. Intussen houdt Jan van den Bogaard, voor zitter van de werknemersdelegatie, onver kort vast aan het beginsel gelijke monni ken, gelijke kappen. 'Ongelijkheid onder de medewerkers bij korting op vakantierei zen is niet acceptabel', hield hij de Caar eind oktober voor. Weliswaar bevindt de problematiek zich nu in een impasse, maar, zegt hij vanuit zijn standplaats Tilburg: 'Wij als werknemersdelegatie wensen nog niet te accepteren dat daarmee de kous af is. Samen met Rabobank Nederland willen we een uiterste poging doen om alternatie ven te bedenken.' Ook bij Rabobank Nederland wordt ge sproken van een 'ingewikkelde kwestie' en Arthur van Looij, hoofd Organisatie en Overlegzaken binnen de Centrale Dienst Per soneel, verwacht niet voor het eind van het jaar een oplossing. Complicerende factor is volgens hem dat ook de Fiscus zich op dit moment buigt over de korting op reizen voor het personeel. Inmiddels is wel duidelijk dat de provisie, die tot nu toe voor de volle 100 procent aan het reizen-kopende perso neelslid toevalt, straks nog slechts voor de helft onbelast mag worden uitgekeerd. Als het gaat om de korting voor personeel van niet-reizenverkopende banken, ziet Van Looij een mogelijke oplossing bij de reizen-verko- pende banken liggen. 'Stel dat zij het perso neel van andere, niet-reizen verkopende Rabobanken dezelfde korting als het eigen personeel geven, zouden we er dan niet uit komen? Bovendien, ligt die korting op 50 procent van de provisie, die de bank bij de verkoop van de reis ontvangt, dan heeft én de Fiscus geen problemen én de reizen-verko- pende bank toch een vergoeding voor de ver richte inspanning. Maar deze gedachte is nog onderwerp van studie dus in hoeverre dit de oplossing is, moet nog blijken.' 'Voor de Rabobank zet ik me graag in. Maar dan wel vanuit een goede in stelling. Zeker op dit moment zijn er veel nieuwe ontwikkelingen, vooral in de arbeidsverhoudingen. Ook bij de leiding ervaar ik een duidelijke drang naar optimale volwassen verhoudin gen op het gebied van human resour ces. Men streeft ernaar voor en met de medewerkers een verantwoord beleid te voeren. In die zin ben ik heel enthousiast over mijn bemoeienis met de bank en met de Caar.' Marijke van Berckel-Wreesmann laat er geen onduidelijkheid over bestaan. Zo lang ze, het zijn haar eigen woorden, de indruk heeft voeling met de maatschappij te onderhouden, zal ze zich met volle interesse inzetten voor de bank waar bij ze sinds 1983 betrok ken is. 'In dat jaar is mij gevraagd - naar ik aan neem omdat ik een redelijke mate van betrokkenheid bij de plaatselijke gemeenschap vertoonde - lid te worden van de Raad van Toezicht van de Rabobank Geldrop.' In 1990 volgde het verzoek zitting te nemen in de werkgevers delegatie van de Caar, een positie waarmee zij zich uiterst ingenomen toont. 'De manier waarop binnen de Caar in houd wordt gegeven aan de verstandhou ding tussen werknemer en werkgever, vind ik zeer positief. Wat je bereikt in de Caar is misschien niet altijd even concreet voor de buitenwereld. Mijn waardering ligt vooral in de sfeer van de verhoudingen. In weder zijds vertrouwen komen beide partijen tot een advies aan de Raad van Beheer en dat is een prachtige basis om dingen tot stand te brengen. Dat de Caar tot nog toe onvoldoende tot de verbeelding heeft gesproken, is voornamelijk een kwestie van gebrek aan com municatie. Maar het is een be langrijk instituut, zonder meer en zeker nu, in het licht van alle veranderingen die op ons afkomen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 13